آیا دولت بایدن به دنبال تنش زدایی است یا جنگ در خاورمیانه؟

از طرفی واشنگتن خواستار آتش بس منطقه ای است، همزمان به حمایت سیاسی و نظامی از اسرائیل ادامه می دهد. آیا جنگ در حال گسترش بعلت دیپلماسی شکست خورده است  یا آنچه که ایالات متحده واقعاً می خواهد همین است؟

 

آیا دولت بایدن به دنبال تنش زدایی است یا جنگ در خاورمیانه؟

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از aljazeera ؛ جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، با در دست داشتن یک بستنی، در ماه فوریه اعلام کرد که آتش بس در غزه آنقدر "نزدیک" است که ممکن است ظرف چند روز محقق شود. پس از گذشت بیش از هفت ماه، نه تنها جنگ اسرائیل علیه غزه ادامه یافت، بلکه با حمله نظامیان اسرائیلی و بمباران لبنان در حالی که تنش ها و خشونت ها در سراسر خاورمیانه در حال جوشش است ، گسترش نیز یافته است .

دولت بایدن به درخواست شفاهی برای کاهش تنش ادامه داده و در عین حال با حمایت سیاسی و تأمین مداوم بمب امکان تداوم جنگ‌هایش را فراهم کرده است. واشنگتن تقریباً از هر گامی که اسرائیل در سال جاری برداشته است، استقبال نمود ؛ از کشتن رهبران حماس در بیروت و تهران، ترور رهبر حزب الله حسن نصرالله تا حمله به جنوب لبنان.

بیش از یک سال از آغاز جنگ در غزه می گذرد، اسرائیل در حالی که روزانه بیروت را بمباران می کند و برای حمله به ایران آماده می شود، به حملات ویرانگر خود در اراضی تحت محاصره فلسطین که نزدیک به 42000 کشته برجای گذاشته است، ادامه می دهد.

 

با تشدید درگیری در غزه و گسترش آن در سراسر منطقه، شکاف بین لفاظی و سیاست آمریکا در حال افزایش است.

بنابراین، آیا دولت بایدن به سادگی در مهار اسرائیل شکست خورده است - همانطور که بسیاری از مفسران لیبرال پیشنهاد کرده اند؟ یا اینکه ، واقعاً مسئول تشدید تنش است و از هرج و مرج برای پیشبرد یک برنامه جنگ طلبانه علیه ایران، حماس و حزب الله سوء استفاده می کند؟ پاسخ کوتاه: تحلیلگران می گویند که با ادامه حمایت نظامی و دیپلماتیک خود از اسرائیل، علیرغم اظهاراتش در مورد خویشتن داری و درخواست برای آتش بس، ایالات متحده همچنان عامل اصلی خشونت در منطقه است. در حالی که گمانه زنی در مورد انگیزه ها یا اهداف واقعی دولت دشوار است، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد دولت بایدن با اسرائیل همگام است، نه صرفاً یک متحد منفعل که مورد سرپیچی قرار می گیرد.

 

آمریکا تاکنون چه گفته و چه کرده است؟

 

پس از ماه ها فشار عمومی برای آتش بس در غزه، ایالات متحده تمرکز خود را به حمایت از حمله اسرائیل به لبنان معطوف نموده است. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، هفته گذشته لشکرکشی زمینی اسرائیل به جنوب لبنان را تایید کرد که خطر تبدیل شدن به یک تهاجم تمام عیار به این کشور را در پی دارد.

آستین در بیانیه ای در 30 سپتامبر پس از تماس با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، گفت: "من به صراحت اعلام میکنم که ایالات متحده از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت می کند."

آستین با اشاره به حمله گروه فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل که طی آن حداقل حملاتی از سوی گروه فلسطینی حماس به جنوب اسرائیل انجام پذیرفت ، گفت: «ما بر لزوم برچیدن زیرساخت‌های حمله در امتداد مرز توافق کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که حزب‌الله لبنان ، نمی‌تواند حملاتی به سبک هفتم اکتبر علیه جوامع شمالی اسرائیل انجام دهد». 1139 نفر کشته شدند.

این گروه لبنانی در اکتبر سال گذشته حملات خود را به مواضع نظامی اسرائیل آغاز کرده بود تا به گفته خود تلاشی برای تحت فشار قرار دادن دولت اسرائیل برای پایان دادن به جنگ خود علیه غزه، که پس از حمله حماس به راه انداخت، صورت گیرد. ماه‌ها، درگیری‌های تقریباً روزانه عمدتاً به منطقه مرزی محدود می‌شد. خشونت ، ده ها هزار نفر را از دو طرف مرز به فرار واداشت. حزب الله استدلال کرد که ساکنان شمال اسرائیل تنها زمانی می توانند بازگردند که این کشور به جنگ خود با غزه پایان دهد. اسرائیل پس از ترور مقامات ارشد نظامی حزب‌الله، عملیات بمباران گسترده‌ای را در سراسر لبنان آغاز نمود و در اواخر روز 23 سپتامبر خانه‌های غیرنظامی را در صدها روستا و شهر ویران ساخت.

از آن زمان تاکنون، خشونت اسرائیل بیش از یک میلیون نفر را در لبنان آواره کرده است. پیش از تشدید تنش‌های اسرائیل، کاخ سفید به کرات گفته بود که برای حل دیپلماتیک بحران در مرز لبنان و اسرائیل تلاش می‌کند.

آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده، ظاهراً برای هشدار نسبت به تشدید تنش، بارها از منطقه بازدید کرد. با تبدیل خصومت‌های سطح پایین و سرعت گرفتن به یک جنگ همه جانبه در لبنان، دولت بایدن کشورهای عربی و اروپایی را گرد هم آورد و در 25 سپتامبر یک آتش‌بس 21 روزه «فوری» برای توقف درگیری‌ها را پیشنهاد نمود.

با این حال، دو روز بعد، اسرائیل سید حسن نصرالله را در یک حمله هوائی عظیم که  منجر به تخریب چندین ساختمان مسکونی در بیروت شد به شهادت رساند و عملاً هر چشم‌انداز آتش‌بس قریب‌الوقوع را از بین برد .

کاخ سفید این حمله را بعنوان «اقدامی برای عدالت» ستود. دستور قتل نصرالله به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از خاک آمریکا، جایی که وی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت کرده بود، صادر شد.

اسامه خلیل، استاد تاریخ در دانشگاه سیراکیوز، صمیمیت تلاش های دیپلماتیک بایدن را زیر سوال برد و در مورد گزارش های رسانه ها مبنی بر اینکه هوخشتاین از اسرائیل خواستار خویشتنداری شده بود، تردید ایجاد کرد.

خلیل تاکید کرد که ایالات متحده مشارکت مستقیم و حامی اقدامات اسرائیل در غزه و سایر مناطق منطقه بوده است، اما دولت بایدن از گفتگوهای آتش بس به عنوان یک ترفند "سیاست داخلی" برای محافظت از خود در برابر انتقاد در داخل استفاده مینماید.

خلیل ماه گذشته به الجزیره گفت: «همه اینها مذاکراتی به خاطر مذاکرات بود، به ویژه که جنگ به طور فزاینده ای منفور شد.

 

«شکل دهی دوباره خاورمیانه »

 

به نظر می رسد دو گزارش اخیر رسانه های آمریکایی ادعای خلیل را تأیید می کند. پولیتیکو در 30 سپتامبر به نقل از منابع ناشناس گزارش داد که مقامات ارشد آمریکایی - از جمله هاخشتاین و برت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی خاورمیانه - به طور خصوصی از یک فشار نظامی اسرائیل علیه حزب الله حمایت نموده اند.

این نشریه آمریکایی گزارش داد: «هوشستاین، مک گورک و دیگر مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده در پشت پرده، عملیات اسرائیل در لبنان را به عنوان لحظه ای تعیین کننده تاریخ توصیف کرده‌اند - لحظه ای که خاورمیانه را برای سال های آینده، به سمت بهتر شدن تغییر می دهد.

به طور جداگانه نیز، Axios هفته گذشته گزارش داد که ایالات متحده در تلاش است از ضرباتی که اسرائیل به حزب الله وارد کرده است، برای فشار جهت انتخاب رئیس جمهور لبنان که مورد حمایت واشنگتن است، استفاده کند.

کرسی ریاست جمهوری لبنان نزدیک به دو سال است که خالی مانده است و پارلمان نتوانسته به اجماع برای انتخاب رهبر جدید دست یابد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه جنگ در لبنان را "فرصتی" برای تغییر سیاسی این کشور توصیف کرد. او گفت که واشنگتن می‌خواهد مردم لبنان «توانایی انتخاب رئیس‌جمهور جدید [و] توانایی شکستن بن‌بستی که حزب‌الله بر سر کشور بوجود آورده را داشته باشند». حزب الله و متحدانش در نتیجه انتخابات آزاد در این کشور ده ها کرسی در پارلمان لبنان را در اختیار دارند. تغییر شکل منطقه همیشه هدف جنبش نومحافظه‌کاران آمریکا بوده است که حمایت از اسرائیل و ارتقای دولت‌های دوست آمریکا را از طریق سیاست خارجی جنگ‌طلبانه و مداخلات نظامی ترویج می‌کنند. این رویکرد در زمان جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده به وضوح قابل مشاهده بود.

در واقع، 18 سال پیش در دوران ریاست جمهوری بوش ، زمانی که اسرائیل آخرین جنگ بزرگ خود را با حزب الله داشت، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت آمریکا از "دردهای تولد یک خاورمیانه جدید" صحبت کرد.

خلیل خاطرنشان کرد که بسیاری از نومحافظه کاران دوره بوش اکنون به حزب دمکرات وابسته هستند و از کامالا هریس معاون رئیس جمهور برای ریاست جمهوری در انتخابات نوامبر حمایت می کنند. هریس از تایید معاون رئیس جمهور سابق، دیک چنی، یکی از معماران برجسته به اصطلاح "جنگ علیه تروریسم" و تهاجم آمریکا به عراق در سال 2003 استقبال کرده است.

خود بایدن به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی سنا از جنگ در عراق حمایت نمود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، که در آن زمان به عنوان یک کارمند دموکرات در این پنل کار می کرد، نیز همینطور. مک گورک مشاور در کاخ سفید بوش بود و نقش کلیدی در اشغال عراق توسط ایالات متحده داشت، در حالی که هوخشتاین قبلاً در ارتش اسرائیل خدمت می کرد. خلیل گفت: «شما یک دستور کار نومحافظه کار در داخل دولت دموکرات دارید.»

 

شکست های غزه

 

در حالی که جنگ در لبنان بیداد می کند و جهان نظاره‌گر تشدید تنش احتمالی بین ایران و اسرائیل است، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که شکست بایدن در پایان دادن به جنگ غزه چیزی است که منطقه را به این نقطه رسانده است.

خلیل جهشان، مدیر اجرایی مرکز عرب واشنگتن دی سی، نیز گفت که حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از دولت نتانیاهو، کل منطقه را به "جای ناشناخته" می برد.

در حالی که یکسال از آغاز جنگ غزه می گذرد، جهشان به الجزیره گفت که ایالات متحده نه تنها از سیاست های اسرائیل، بلکه از «افراط و تفریط های اسرائیل» نیز «حمایت کورکورانه تام» نشان داده است.

او گفت: «این نتیجه یک سیاست یک جانبه است که از ابتدای این درگیری از پذیرش هرگونه عنصر عقلانیت سرباز زد. تقریباً بلافاصله پس از حمله حماس در 7 اکتبر 2023 به اسرائیل، بایدن حمایت سازش ناپذیر از متحد ایالات متحده را اعلام کرد.

او از واکنش "سریع، قاطع و قاطع" اسرائیل علیه حماس حمایت کرد. کاخ سفید همچنین تسریع کرد تا از کنگره برای کمک نظامی به اسرائیل ، کمک مالی بیشتری دریافت کند.

واشنگتن با این استدلال که اسرائیل «حق» دارد به دنبال حماس برود، با وجود بحران انسانی فزاینده ماه‌ها در برابر درخواست‌ها برای آتش‌بس مقاومت نمود.

گزارش‌های اخیر توسط ProPublica و خبرگزاری رویترز نشان داد که دولت بایدن هشدارهای داخلی در مورد جنایات جنگی احتمالی اسرائیل در غزه را دریافت و نادیده گرفت و به انتقال تسلیحات خود به اسرائیل ادامه داده است.

با افزایش نارضایتی های داخلی و بین المللی پس از اینکه اسرائیل بخش های زیادی از غزه را با خاک یکسان کرد و تقریباً تمام 2.3 میلیون نفر از ساکنان فلسطین را آواره کرد و آنها را به آستانه قحطی رساند.

بایدن لحن خود را نرم تر کرد. در ماه‌های اخیر، ایالات متحده اصطلاح «آتش‌بس» را برای خواستار توافقی برای پایان دادن به درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرای اسرائیلی که توسط گروه‌های فلسطینی در منطقه محاصره شده در دست داشتند، به کار برد.

اما نتوانسته است نتانیاهو را برای پذیرش توافق ، تحت فشار قرار دهد. چه بایدن و دستیارانش واقعاً خواهان آتش‌بس بودند و نتوانستند به آن دست یابند یا از فشار دیپلماتیک به عنوان انحراف از وحشت جنگ مورد حمایت اسرائیل توسط اسرائیل استفاده کردند، نتیجه یکسان است -  جنگ در حال گسترش و ده‌ها هزار انسان بی‌گناه. کشته شد.

رایان کاستلو، مدیر سیاست در شورای ملی ایرانیان آمریکایی (NIAC)، یک گروه مستقر در ایالات متحده که دیپلماسی آمریکا با تهران را ترویج می کند، گفت: «شواهد نشان می‌دهد که از نظر سیاسی برای آنها سودمند است که بگویند از آتش‌بس حمایت می‌کنند، اما کاری برای تضمین آن انجام ندهند.»

جهشان همچنین گفت که دولت بایدن با ادامه تسلیح اسرائیل، پیشنهادات آتش بس عادلانه ای ارائه نکرد. او گفت: «اگر کسانی که این آتش‌بس را پیشنهاد می‌کنند به ارائه ابزار جنگ به یکی از طرف‌ها ادامه دهند، چه ارزشی دارد. این یک آتش بس نیست، این یک دعوت برای ادامه مبارزه است.»

 

منبع : الجزیره

 

مترجم : محمدحسین اکبرزاده

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید