پیش‌بینی قیمت طلا تا سال 2024

در حالی که برخی کشورها همچون روسیه درصددند دلار آمریکا را کنار بگذارند، تحلیلگران بهای طلا را در پنج سال آینده 2400 دلار در هر اونس پیش‌بینی می‌کنند.

 

پیش‌بینی قیمت طلا تا سال 2024


 به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از «کیتکونیوز»، تحلیلگران بر این باورند که طلا طی پنج سال آینده به 2400 دلار در هر اونس خواهد رسید؛ این در حالی است که کشورهایی مانند روسیه به دنبال کنارگذاشتن دلار آمریکا هستند.

به گفته‌ی پیر لاسوند، رئیس بازنشسته‌ی فرانکو-نوادا و مدیرعامل فایرساید اینوستمنتز (Fireside Investments) یک سیستم دوگانه‌ی ارزی ممکن است تا سال 2028 پدیدار شود.وی پیش بینی کرد: «من فکر می‌کنم در پنج سال آینده شما شاهد یک سیستم دوگانه‌ی پرداخت و ارز خواهید بود.


 آنچه شکل‌گیری این سیستم را تسریع کرد، اساساً آغاز بحران روسیه و اوکراین بود...به نظر من، در طول پنج سال آینده، به پشتوانه‌ی این موضوع، حضور طلایی به ارزش 2300 تا 2400 دلاری را شاهد خواهیم بود.»بنا به اظهار لاسوند به سردبیر کیتکو نیوز، با افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در سراسر جهان، بانک‌های مرکزی طلای بیشتری خریداری می‌کنند.


بانک مرکزی در سال 2022 بالاترین میزان خرید طلا را از سال 1950 ثبت کرد، چرا که بانک‌های مرکزی 1136 تن خرید کردند. البته این رکورد به دنبال دوازده سال خرید خالص طلا توسط بانک
 مرکزی صورت گرفت.

 

 بانک مرکزی رکورددار خرید طلا
لاسوند پیشنهاد کرد که بانک‌های مرکزی، به ویژه در کشورهای بریکس (BRICS) متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی، خرید طلا را به عنوان مقدمه‌ای برای ایجاد جایگزینی برای دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره برگزینند.


وی مدعی شد: «این بانک‌های مرکزی طلا را به عنوان ارز ذخیره می‌خرند. آیا آنها از طلا برای حمایت از یک ارز جدید استفاده خواهند کرد؟ ما نمی‌دانیم... اما آنچه من معتقدم این است که در پایان روز، شما از نظر سیستم پرداخت و نوع ارزی که می‌پردازید، با دنیایی دوگانه مواجه خواهید شد و این برای دلار اصلأ خوب نیست.»


به گفته‌ی لاسوند، کشورهای بریکس به شدت نگران نفوذ ایالات متحده در امور خود هستند و جداشدن از دلار آمریکا به آنها کمک می‌کند تا استقلال بیشتری کسب کنند.


وی گفت: «چین، روسیه، هند و برخی کشورهای دیگر در حال ایجاد یک سیستم پرداخت دوگانه‌ی ارزی برای مقابله با دلار آمریکا هستند.»چرا که سرنوشت همه‌ی ارزهای ذخیره، صرفاً به دلیل تراز پرداخت‌ها «سقوط» است.»


پیش‌بینی دوشاخه‌شدن سیستم پولی جهانی توسط برخی از پیشگامان عرصه‌های مالی از جمله غول معدنی کانادایی فرانک گیوسترا مورد حمایت قرار گرفته است.

 

 طلا در برابر رکود
به گفته‌ی لاسوند، رکود و سقوط بازار سهام در سال 2023 اتفاق خواهد افتاد؛ وی ویرانی اقتصادی حاصل از آن را به نفع طلا برمی‌شمارد.


لاسوند بر این باور است که در دو یا سه ماهه‌ی آینده، شاهد ورود اقتصاد ایالات متحده به رکود، آن هم رکودی قابل‌توجه خواهیم بود. وی در این راستا افزود: «همه پیش‌بینی‌ها درست است، اکثر دارایی‌ها سقوط خواهند کرد و خواهید دید که S&P حدود 30 درصد کاهش می‌یابد.»


لاسوند با بیان اینکه فدرال رزرو ایالات متحده با کاهش نرخ بهره به رکود واکنش نشان خواهد داد، خاطرنشان کرد: این امر به دلار آمریکا آسیب می‌رساند و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران به سمت طلا هجوم آورند.


او پیش‌بینی کرد: «ارزش‌های سهام طلا کاهش نمی‌یابد، زیرا دارای بازدهی سود سهام هستند که همواره ارزش آن‌ها را حفظ می‌کند. طلا با قیمت 1850 دلار و مس به قیمت 4 دلار، در صنایع بسیار خوب عمل می‌کنند.»

@tajrishonline

ما را دنبال کنید