چشم‌انداز نفت و گاز طبیعی

در هفته‌ی گذشته شاخص نفت خام 4.4 درصد افزایش را ثبت کرده است؛ معاملات آتی گاز طبیعی نیز برای پیشروی از مرز 3 دلار تلاش کرد.
 به نقل از اینوستینگ، نفت وست تگزاس اینترمدیت که در نیویورک معامله می‌شود، روز جمعه پس از اینکه به طور رسمی در سطح 79.68 دلار در هر بشکه معامله شد، معامله‌ی نهایی را با 79.85 دلار انجام داد که 1.52 دلار یا 1.9 درصد در روز افزایش یافت. برای این هفته، شاخص نفت خام 4.4 درصد افزایش یافت.
نفت خام برنت که در لندن معامله می‌شود با رسیدن به 85.83 دلار و افزایش 1.08 دلار یا 1.3 درصدی، در نهایت ۸۶ دلار معامله شد. شاخص جهانی نفت خام در هفته 3.7 درصد افزایش یافت.
قیمت نفت خام هفته را با افت آغاز کرد و سپس با توجه به داده‌های مثبت کارخانه از بزرگترین واردکننده‌ی نفت چین شتاب گرفت.
پس از اینکه اداره‌ی اطلاعات انرژی ایالات متحده در روز چهارشنبه، گزارشی در مورد مذاکرات مربوط به افزایش نرخ‌ها و نگرانی‌های مربوط به تورم ارائه داد، بازار را از شروع به کار باز داشت. صادرات نفت خام در هفته‌ی گذشته به رکورد 5629 میلیون بشکه‌ای رسید.
نشست روز جمعه بار دیگر نوسان ایجاد کرد؛ زیرا قیمت‌ها در ابتدا بر اساس گزارش‌ درباره‌ی احتمال خروج امارات از اوپک کاهش یافت. با این حال، در اواسط صبح، پس از انتشار گزارش دیگری از سوی رویترز که گزارش قبلی را تکذیب کرد، بازار ضررهای خود را دوباره دنبال کرد.
کریگ ارلام، تحلیلگر پلتفرم معاملات آنلاین OANDA اظهار داشت: «با وجود افزایش قیمت روز جمعه، به نظر می‌رسد قیمت نفت خام در محدوده باقی بماند و WTI احتمالا بین 75 تا 80 دلار بسته شود.»
«قیمت‌ها ماه‌هاست که در یک محدوده‌ نوسان داشته‌اند و قیمت فعلی کم و بیش در اواسط آن محدوده قرار دارد. در حالی که معامله‌گران نسبت به بهبود چین خوشبین‌تر می‌شوند، خطرات برای اقتصاد جهانی ممکن است با افزایش انتظارات نرخ بهره افزایش یابد. 
خطرات نزولی ممکن است در هفته‌ی آینده، زمانی که وزارت کار ایالات متحده گزارش خود را منتشر کند، دوباره تشدید شود. انتظار می‌رود که گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ماه فوریه، نشان‌دهنده‌ی رشد آهسته‌ی 215000 شغل در ماه گذشته پس از انفجار 517000 در ژانویه باشد.
از آنجا که تعداد مشاغل ماه به ماه در ایالات متحده افزایش یافته، این احتمال وجود دارد که انتظارات نرخ دوباره به سمت صعودی منحرف شود و دارایی‌های ریسکی آسیب خواهند دید. آنچه مسلم است خطر هنوز از سر نفت نگذشته است.»
دیکسیت از SKCharting در مورد حرکت قیمت گاز طبیعی اینگونه اظهارنظر کرد: معاملات آتی گاز طبیعی تمایل به پیشرفت از مرز 3 دلار را نشان می‌دهد، علاوه بر آن، شاخص‌های اصلی قدرت نسبی (RSI) و استوکاستیک (Stochastics) که همگی در نمودارهای هفتگی قرار دارند و از جهش حمایت می‌کنند.
وی افزود: «در عوض، بازه زمانی 4 ساعته RSI در 82 به شرایط خرید اشباع رسیده است که خواستار عقب‌نشینی به سمت منطقه‌ی پشتیبانی 2.77 دلار و به دنبال آن 2.66 دلار است. اگر ضعفی در زیر منطقه‌ی حمایتی 2.77 تا 2.66 دلار وجود دارد، انتظار کاهش به 2.50 دلار را داشته باشید.»
علاوه بر آن، در مسیر صعود، مقاومت فوری در 3.18 دلار و 3.26 دلار قبل از میانگین متحرک نمایی 50 روزه یا میانگین متحرک نمایی 3.30 دلار دیده می‌شود.
بنا به گفته‌ی دیکسیت، اگر سطوح مقاومت فوق به طور قاطع برطرف شود، گاوهای گازی سد بحرانی 3.55 دلار را هدف قرار خواهند داد که نشان‌دهنده‌ی SMA-200 هفته‌ای 3.75 دلاری است.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید