افزایش ذخایر طلای چین برای پنجمین ماه متوالی

 

# ترجمه _ اختصاصی از تجریش آنلاین 

چین برای پنجمین ماه متوالی ذخایر طلای خود را افزایش داد و  نیز تلاش‌های بانک‌های مرکزی جهان برای افزایش ذخایر این فلز گرانبها را افزایش داد.

بر اساس داده های اعلامی بانک مرکزی چین در روز جمعه، بانک خلق چین دارایی های خود را در ماه مارس حدود 18 تن افزایش داد. پس از رشد حدود 102 تنی در چهار ماه قبل از مارس، مجموع ذخایر اکنون به حدود 2068 تن رسیده است.

کشورها در بحبوحه افزایش خطرات ژئوپلیتیکی و تورم بالا در حال ایجاد ذخایر شمش هستند. بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، تقاضای بانک مرکزی برای دومین سال در سال 2022 افزایش یافت و بزرگترین خریداران در ژانویه امسال ترکیه، چین و قزاقستان بودند.

خریدهای ماه گذشته، موج اول خریدهای بانک مرکزی چین را از دوره ده ماهه ای که در سپتامبر 2019 به پایان رسید، گسترش داد. قبل از آن، آخرین رشته خریدها در اواخر سال 2016 به پایان رسید.

در همین حال، داده ها نشان می دهد که ذخایر ارز خارجی چین در پایان ماه مارس به 3.1839 تریلیون دلار افزایش یافته است که 50.7 میلیارد دلار نسبت به ماه قبل از آن افزایش یافته است.

حال باید پرسید چرا ؟!!!

در پایان سال 2022، ذخایر رسمی طلای چین به حدود 2010 تن رسید که نسبت به پایان اکتبر 2022، زمانی که ذخایر حدود 1948 تن بود، حدود 3.2 درصد افزایش داشت. این افزایش در سه ماهه آخر سال، واردات طلای چین را برای کل سال 2022 به سطح بی سابقه ای رساند.

از سه ماهه سوم سال 2022، حدود 400 تن طلا توسط خریداران عمدتاً ناشناس خریداری شده است که تنها حدود یک چهارم معاملات به صورت عمومی و شفاف گزارش شده است. این امر به افزایش قیمت طلا در چند ماه گذشته کمک زیادی کرده است.

این امر منجر به گمانه زنی های متعددی مبنی بر حضور تعدادی از بانک های مرکزی در پشت این خریدها شد که چین و روسیه پیشگامان احتمالی آن بودند. نقش چین اکنون پس از انتشار مقادیر مشخصی از طلای خریداری شده تایید شده است.

این ممکن است تا حد زیادی به این دلیل باشد که چین خود را برای کاهش وابستگی به دلار آمریکا آماده می کند، زیرا روابط این کشور با ایالات متحده به دنبال تعدادی محدودیت بر شرکت های نیمه هادی چینی بدتر می شود.

علاوه بر این، در حال حاضر ذخایر بانک مرکزی چین عمدتاً از دلار آمریکا تشکیل شده است، که در هر زمانی می‌توان آن را تحریم کرد، همانطور که قبلاً توسط تحریم‌های آمریکا ذخایر بانک مرکزی روسیه برجسته شده است.

این امر به فوریت تنوع بخشیدن به ذخایر  PBOC ، بانک خلق چین ، در سریع ترین زمان ممکن افزوده است و شمش به دلیل سهولت نسبی تبدیل به ارز، چه از طریق سنتی و چه از طریق زیرزمینی، گزینه خوبی است. اگرچه این افزایش خرید توسط بانک مرکزی به احتمال زیاد به قیمت طلا کمک زیادی نمی کند، اما قطعاً حمایت خوبی را به همراه داشته است، به خصوص که طلا اخیراً با افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا دست و پنجه نرم کرده است.

این امر همچنین به حمایتی که فلز گرانبها از طریق تضعیف دلار آمریکا دریافت کرده است ،افزوده است. چین همچنین ممکن است به دلیل احتمال محدودیت‌های بین‌المللی بیشتر، به دلیل افزایش غیرقابل کنترل موارد کووید-19، طلا ذخیره کند.اگر این کشور محدودیت‌های بیشتری ببیند، می‌تواند منجر به از دست رفتن درآمد قابل توجهی از گردشگری و همچنین سایر فعالیت‌های صنعتی و تولیدی شود، در این صورت ذخایر طلا ممکن است برای حفظ ثبات نسبی اقتصاد مفید باشد.

مترجم : عبدالرضا پورزمان

منبع : خبرگزاری Bloomberg

تاریخ : 7 آوریل 2023

@tajrishonline

ما را دنبال کنید