رویدادی شگفت‌انگیز طلا در فصل جدید

بنا به نظر کارشناسان، طلا سال جدید را به صورت موفقیت‌آمیزی آغاز کرده است و به پشتوانه‌ی تورم و همچنین تقاضای فزاینده‌ی فیزیکی، امسال مورد حمایت خواهد بود.
 به نقل از سایت «اینوستینگ»، بنا به اظهار کارشناسان، همانطور که در سال 2022 پیش‌بینی می‌شد، طبق نشانه‌ها انتظار می‌رود طلا امسال افزایش دو رقمی داشته باشد.
خدمات مالی امکای گلوبال در گزارشی اعلام کرد که فلز زرد در ماه ژانویه 2023، بیش از سه درصد افزایش داشته است. به نظر می‌رسد روند فعلی نشان‌دهنده‌ی برقراری مجدد وضعیت سال 2022 است. بی‌شک، طلا آماده است تا فصل جدیدی را از نظر مسیر قیمتی خود باز کند.
براساس گزارش صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کوانتوم، طلا سال جدید را با قیمتی شاد آغاز کرد که در ژانویه حدود شش درصد بر حسب دلار و حدود چهار درصد بر حسب روپیه افزایش یافت.
بنا به اظهار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کوانتوم، پشتوانه‌ی این افزایش، نرخ تورم سالانه در ایالات متحده بود که برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت و به 6.5 درصد در دسامبر رسید و امیدها به افزایش کمتر نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سه ماهه‌ی اول 23 و کاهش نرخ بهره در اواخر سال را افزایش داد.

افزایش نرخ بهره پشتوانه طلا
براساس آمار امکای گلوبال، در یک سال گذشته خرید طلا در بازارهای بین‌المللی حدود 4000 تن بوده که البته 1400 تن آن در سه ماهه‌ی گذشته، انجام شده است.
جدا از خرید نهادی، تقاضای جواهرات در چین با کاهش محدودیت‌های کووید در آنجا احیاء شد. بنا به اظهار امکای گلوبال، چین یکی از بزرگترین مصرف‌کنندگان طلا است و بیش از 30 درصد تقاضای جهانی جواهرات را به خود اختصاص داده است.
صندوق مشترک کوآنتومی خاطرنشان کرد: «فلز زرد از محیط نرم‌تر دلار و بازدهی پایین‌تر خزانه‌داری ایالات متحده سود برد. علاوه بر آن، تقاضای فیزیکی از چین در طول جشن‌های سال نو قمری، خرید طلا از بانک مرکزی و افزایش پوزیشن لانگ (خرید) طلا توسط مدیران پول جهانی نیز از قیمت‌ها حمایت کرد.»
امکای گلوبال با اشاره به اینکه «تورم بالا هرگز طلا را به سطوح بالاتری نرساند» اظهار داشت: «انتظار عمومی مبنی بر کاهش سرعت فعالیت اقتصادی در اقتصادهای بزرگ نیز به طلا کمک می‌کند.»
با نگاهی به کشور هند، پیرو کاهش تعرفه در آینده‌ی قابل پیش‌بینی، دیگر انتظار نمی‌رود قیمت طلا کاهش یابد. اما قیمت‌ها می‌توانند با تغییراتی در جبهه‌ی سیاست پولی ایالات متحده مواجه شوند.
صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کوانتوم گفت: «سرمایه‌گذاران می‌توانند خریدهای خود را در چند ماه آینده انجام دهند تا تخصیص طلای خود را افزایش دهند.»

@tajrishonline

ما را دنبال کنید