جای خالی کتاب‌های مورد نیاز جامعه در نمایشگاه قرآن/ غفلت از خوراک علمی که در نمایشگاه ارائه می‌شود

نمایشگاه قرآن محل شناسایی نیازهای جامعه دینی کشور است. بخشی از این نیازها باید در قالب کتاب تأمین شود، مسئله مهمی که به نظر می‌رسد علی‌رغم ظرفیت بالای نمایشگاه قرآن از آن غفلت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، نمایشگاه قرآن امسال در ۴۹ بخش، ۱۸۰۰ غرفه و با همکاری ۳۷ دستگاه و نهاد و حضور فعالین قرآنی از ۲۱ کشور در حال برگزاری است. در این نمایشگاه همچنین بیست و هشتمین آیین تکریم خادمان قرآن نیز برگزار شده و از برگزیدگان تجلیل خواهدشد.

محافل قرآنی، آثار فرهنگی و صنایع دستی قرآنی، الگوهای فرهنگی آموزش نوین قرآن کریم طرح بشری، آواها و نغمات قرآنی، باغ آیات، بین‌الملل، ترجمه قرآن، ترویج فرهنگ نهج البلاغه، پخش زنده تلویزیون اینترنتی جهاد تبیین، نهادها و سازمان‌های دولتی و حاکمیتی، خادمان قرآن کریم، خانواده و سبک زندگی قرآنی، راه یافتگان، رهبر قرآنی، ستاره‌های زمین (ابر پویش جلسات خانگی)، عفاف و حجاب، فرهنگ دانش بنیان، مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز، مشاوره های قرآن بنیان، نشر مکتوب و دیجیتال دینی، نوجوان، نهادها و موسسات مردمی، هنرهای دینی و پویش قهرمان قرآنی بخش‌های مختلف این دوره از نمایشگاه قرآن هستند که در هر بخش تلاش شده به روزترین و جدیدترین مباحث دینی و قرآنی عرضه شود.

اما با نگاهی دقیق به هر یک از این بخش‌ها خلاء نبود برخی کتاب‌های تخصصی در هر بخش به خوبی به چشم می‌خورد. از سوی دیگر برخی دیگر از بخش‌های نمایشگاه قرآن کریم ظرفیت ارائه ایده‌ها و سوژه‌ها برای نگارش کتاب و البته موضوعات پژوهشی و تحقیقی گسترده را برای نویسندگان و مؤلفان فراهم می‌کند که متأسفانه به نظر می‌رسد از این مهم غفلت شده است.

در نمایشگاه قرآن، بخشی به عنوان مشاوره وجود دارد که در آن تعداد قابل توجهی از مشاوران و روانشناسان حضور دارند که به صورت رایگان در حال ارائه مشاوره‌های تخصصی خانوادگی، تربیتی، روانی، ازدواج، نوجوانان، پاسخ به شبهات، دینی و ... هستند. هر یک از این مشاوران روزانه با تعداد زیادی از مردمی در ارتباط هستند که مشکلاتشان را با آنها در میان می‌گذارند. نگاه علمی به این بخش، استخراج بیشترین مشکلات و سؤال‌های مردم، بررسی نحوه مواجهه مردم با مشکلات معاصر به ویژه در زمینه ارتباط با نوجوانان و تربیت آنها می‌تواند ایده‌های زیادی در اختیار پژوهشگران و نویسندگان برای تألیف کتاب‌های مرتبط ارائه کند.

همچنین در این بخش می‌توان بهترین و مناسب‌ترین کتاب‌هایی که مردم با خواندن آنها می‌توانند با ابعاد مختلف مشکلات خود آشنا و راه‌کارهای حل مشکلات خود را پیدا کنند، را ارائه کرد که از این مهم نیز غفلت شده است. بخش نشر مکتوب و دیجیتال نمایشگاه قرآن نیز پر است از کتاب‌های جدید و قدیمی نوشته شده در حوزه دین و مباحث اسلامی؛ اما در این زمینه چه کتاب‌هایی نوشته نشده است؟

قدر مسلم بسیاری از مخاطبان نمایشگاه قرآن به دنبال کتاب‌های جدید می‌گردند و از غرفه داران در این باره سؤال می‌کنند. مثلاً می‌پرسند آیا در زمینه «متاورس اسلامی» کتابی نوشته شده است؟ همین یک سؤال نشان دهنده نیاز یک قشر از جامعه به کتابی در این زمینه است که غرفه داران هوشمند نباید از این سؤال‌ها به راحتی عبور کنند.

غرفه‌ای نیز با عنوان «دهه هشتادی» از اولین روز نمایشگاه تا پایان آن پذیرای خیل گسترده‌ای از نوجوانان است که در این غرفه با جدید‌ترین بازی‌های کامپیوتری و موبایلی، اتاق فرار، پخش فیلم‌ها و انیمیشن‌های مناسب برای نوجوانان و ... ارتباطی قوی با آنها برقرار و با زبان دهه هشتادی‌ها با آنها در خصوص مباحث دینی گفت‌وگو می‌شود، اما چند کتاب کارآمد در این غرفه به نوجوانان معرفی می‌شود؟ 

نوجوانان این نسل چه کتاب‌های نیاز دارند که باید نوشته شود؟ نوجوانان دهه هشتادی معمولاً چه کتاب‌هایی را خوانده‌اند؟ آیا موضوع خاصی است که نیاز دارند در خصوص آن کتابی مطالعه کنند، اما کتاب مناسب به آنها معرفی نشده یا حتی نوشته نشده است؟ آیا کسی در این غرفه از آنها چنین سؤالاتی می‌پرسد؟‌

بخش عفاف و حجاب یکی دیگر از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآن است. در حال حاضر نه تنها کشورهایی از قبیل ترکیه و مالزی در حوزه مد و لباس اسلامی در حال برندسازی گسترده هستند بلکه بسیاری از مطرح‌ترین برندهای دنیا نیز در حال تولید محصولات حجاب هستند؛ اما دریغ از یک جلد کتاب مرتبط با برندسازی، طراحی، تولید، تبلیغ و ... لباس اسلامی(که در جهان به پوشش حیا معروف شده) در نمایشگاه قرآن. چرا این بخش خالی از کتاب است در حالی که کتاب‌های متعددی در زمینه مد و لباس ایرانی ـ اسلامی و لباس حیا نوشته شده و کتاب‌های زیادی نیز در این زمینه نوشته نشده که باید مورد توجه مؤلفان و پژوهشگران این حوزه قرار گیرد.

از سوی دیگر تعداد زیادی روحانی در نمایشگاه قرآن حضور دارند که به شبهات دینی مردم پاسخ می‌دهند. فرصت شناخت دقیق شبهاتی که در ذهن مردم است، ریشه یابی این شبهات و پاسخ دادن به آنها از طریق کتاب و سایر ابزارهای تبلیغی نباید نادیده گرفته شود.

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن نیز تقریباً خالی از کتاب است در حالی که ارائه جدیدترین کتاب‌های دینی سایر ملل ظرفیت خوبی برای ترجمه کتاب‌های جدید فراهم می‌آورد و در نهایت باید گفت، نمایشگاه قرآن یک آوردگاه بزرگ برای جامعه دینی است و فرصت‌های زیادی از قبل این نمایشگاه می‌توان برای حوزه تألیف کتاب فراهم کرد که اگرچه تاکنون مورد غفلت قرار گرفته اما به راستی دیگر غفلت جایز نیست!

@tajrishonline

ما را دنبال کنید