صرفه‌جویی ۵۰ میلیون دلاری با ساخت مته‌های حفاری

فروردین ماه سال گذشته بود که رییس‌جمهور بر انجام اقدامات فاخر و پرهیز از اقدامات شکلی و بی‌کیفیت تاکید کرد. ساخت مته‌های حفاری، بی‌نیازی صنعت نفت از واردات و صرفه‌جویی سالانه ۵۰ میلیون دلاری از جمله نتایج این تاکیدات بود.

«استحکام درونی ملت ایران» مهم ترین گزاره‌ای بود که رهبر انقلاب در دیدار نوروزی امسال در حرم امام رضا علیه السلام تبیین و موشکافی کردند، به قرار یک سنت دیرینه سخنرانی سال نو در مشهد مقدس و سخنرانی در سالگرد ارتحال امام (ره) ذیل مجموعه بیانات جمع‌بندی و ناظر به چشم انداز کلی حرکت ملت ایران است که به رسم هرسال این بار هم در اولین روز بهار ۱۴۰۲ توسط رهبر حکیم انقلاب ترسیم شد.

یکی از نکات کلیدی دیدار نوروزی سال جدید برشمردن نشانه های این استحکام درونی بود که رهبر انقلاب در این زمینه به پیشرفتهای بزرگ ملّت ایران اشاره کردند و گفتند که «نمی خواهند بگذارند این حرفها تکرار بشود. دشمن از تکرار این حرفها، از بیان این حرفها بشدّت ناراحت و ناراضی است امّا واقعیّت است. ما پیشرفتهایی پیدا کرده‌ایم که همه‌ این پیشرفتها در دوران تحریم بود، در دوران محاصره‌ی اقتصادی بود.

پیشرفت در حوزه‌ی زیرساخت‌های کشور؛ در جادّه، در ریل، در سدسازی، در آب‌رسانی ــ [مثل] همین آب‌رسانی غدیر که [افتتاحش] اخیراً انجام گرفت. در ساخت پالایشگاه، در ساخت بیمارستان؛ که بسیاری از اینها در همین ۱۴۰۱ انجام گرفته است؛ که یک قسمتی، یک بخشی در پارس جنوبی تماماً از صفر تا صدش ایرانی است؛ این [پیشرفت] اتّفاق افتاد؛ کِی؟ در وقتی که این‌همه تحریم هست، این فشار اقتصادی هست. [پیشرفت] در تولید گاز مایع که یکی از کارهای بسیار مهم بود.

پیشرفت در حوزه‌ی روابط خارجی؛ غربی‌ها فشار آوردند که ایران را منزوی کنند؛ آنچه اتّفاق افتاد، نتیجه‌ی عکس داد. در بخشی از پیمانهای مهم عضو شدیم؛ دشمن میخواست ما را منزوی کند، تلاش و توانایی‌های ملّت ایران موجب شد که ما بتوانیم در بخشی از پیمانهای منطقه‌ایِ مهم و مؤثّر عضو بشویم؛ منزوی که نشدیم، بعکس، مطرح شدیم و روابطمان با دولتهای منطقه و ملّتهای منطقه تقویت شد. ارتباطات قوی با آفریقا و آمریکای لاتین جزو برنامه‌های حتمی ما است و ان‌شاءالله این برنامه را دنبال خواهیم کرد.»

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ در جلسه هیات دولت، حمایت و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تاکید قرار داد. وی با بیان اینکه در رابطه با فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه نباید به اقدامات شکلی و بی‌کیفیت بسنده شود، تاکید کرد: در این زمینه لازم است معاونت علمی و همه وزرا با دستور کار مشخص و با هماهنگی بین همه بخش‌های درون سازمانی و برون سازمانی از جمله جهاد دانشگاهی اقدامات فاخر و ارزشمندی را آغاز کنند.

از سوی دیگر وزیر نفت نیز جهاد دانشگاهی را در اولویت تامین تجهیزات صنعت نفت دانسته و از مسئولان این نهاد خواست تا پیشنهادات جدید دانش بنیان خود را در زمینه‌های مورد نیاز صنعت نفت به این وزارتخانه اعلام کنند.

جواد اوجی این سخنان را در نشست مشترک با حمیدرضا طیبی رییس اسبق جهاد دانشگاهی که به منظور بررسی آخرین وضعیت قراردادهای طرفین و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی در پروژه‌های دانش‌بنیان صنعت نفت برگزار شد، مطرح کرد و پیشنهاد داد تا با توجه به نیاز کشور به دکل‌های دریایی، جهاد دانشگاهی در این حوزه ورود کند.

پس از این تاکیدات، برنامه ریزی ها و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفت، پژوهشگران جهاد خوزستان و پژوهشکده تکنولوژی تولید این نهاد در شهریور ماه همان سال موفق به بومی سازی دانش مته های حفاری دندانه‌ای و مته‌های PDC یا الماسه شدند؛ این مته‌ها یکی از کالاهای استراتژیک و حیاتی صنعت نفت محسوب می‌شود.

از سال ۸۹ پروژه تدوین دانش مته های حفاری دندانه ای توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی و با همکاری متخصصان صنعت نفت آغاز شد و هم اکنون دانش فنی این مته ها کاملا بومی سازی شده است.

این محصولات پیش از این وارداتی بودند؛ اما اکنون با ساخت این کالاها با ظرفیت فعلی کشورمان سالانه نزدیک به ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید