واکنش مجلس به گرانی بی‌سابقه نرخ ارز/تخلفات متروپل زیر ذره بین بهارستان/تاکید بر تحقق اصل ۱۵ قانون اساسی برای تدریس زبان مادری

نمایندگان مردم در خانه ملت، با تکیه بر ابزار نظارتی خود در نشست امروز  استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل را بررسی و پرونده متخلفان را به قوه قضاییه ارسال کردند.

 

دلهره و اضطراب مردم از نابسامانی بازار ارز و تاثیری که رشد نرخ دلار بر معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای اساسی دارد، نشست صحن امروز  پارلمان را به غیرعلنی کشاند، جلسه‌ای که حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن نشست علنی در حالی راس ساعت 9 و 6 دقیقه و با حضور 229  نفر آغاز شد که رئیس مجلس در ابتدای آن توضیحی مختصر درباره این جلسه غیررسمی ارائه کرد.

در ادامه، صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تحقیق و تفحص از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل را در دستور کار داشت.

 

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس

دستور کار نخست امروز پارلمان، بررسی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس بود که علی خضریان سخنگوی این کمیسیون برای قرائت این گزارش پشت تریبون قرار گرفت و از تاثیر موافقتنامۀ پاریس در خاموشی‌های چند سال اخیر سخن گفته و می‌افزاید: تولید برق در ایران، اقتصادی نیست؛ زیرا به دلیل سرمایه گذاری اولیۀ سنگین قیمت فروش برق کمتر از قیمت تولید است. درحالیکه نیروگاه‌های تولید برق، گاز و سوخت خود را با قیمت تقریباً ناچیز دریافت می‌کنند و قیمت تمام شده شامل قیمت واقعی سوخت نیست. حال آنکه حدود 60 درصد از نیروگاه های کشور در اختیار بخش خصوصی است و انتظار ادامۀ وضع موجود و افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزۀ نیروگاهی، اقدامی غیراقتصادی و غیرسودده قلمداد می شود. 

 

رئیس مجلس شورای اسلامی: موضوع آب و هوا از موضوعات حیاتی کشور است

پس از این دستورکار بود که روح‌الامینی در واکنش به گزارش اصل 90 مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا اقتصاد مهم است و آیا اولویت موضوع طلا و ارز است یا موضوع موافقتنامه آب و هوایی پاریس؟ که دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر، می‌گوید طبق آئین نامه گزارشات اصل 90 باید بدون نوبت در صحن مجلس قرائت شود و امروز حدود سه هفته است که گزارش کمیسیون اصل نودم(90) قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس در نوبت بوده و حتما این گزارش باید قرائت می شد، مجلس نمی تواند روال قانونی خود را تغییر دهد.

معاهده پاریس مانع سرمایه‌گذاری کشور در ساخت نیروگاه‌های تولید برق شد

پس از قرائت این گزارش علیرضا سلیمی اظهار می‌کند که معاهده پاریس مانع سرمایه‌گذاری کشور در ساخت نیروگاه‌ها شد و ما امروز با ۲۵ هزار مگاوات کمبود برق در کشور مواجه هستیم. 

 

مخالفت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از کارخانه سیمان کردستان

دومین دستور کار دوم نظارتی مجلس تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان بود، زندیان نماینده متقاضیان درباره این گزارش می‌گوید: این کارخانه از اهداف پیش بینی شده مانند محرومیت زدایی، بهبود وضعیت اقتصادی و زندگی مردم به ویژه بالا رفتن سطح درآمد سرانه دور شده است  که در نهایت وکلای مردم در خانه ملت با طرح مذکور مخالفت کردند. 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید