تمایل جهت‌گیری دلار به سمت نزولی

گرچه دلار آمریکا روز قبل اندکی از پائین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود بهبود یافت، اما انتشار گزارش مشاغل روند زیربنایی ارز ایالات متحده را به سمت نزولی برد.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از رویترز، دلار روز چهارشنبه افزایش یافت و از پایین‌ترین سطح دو ماهه‌ی خود که در جلسه‌ی قبل به ثبت رسیده بود، بهبود یافت. چرا که سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی گزارش کلیدی حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده در روز جمعه، پوزیشن‌های شورت خود را برای ثبت سود کاهش دادند.

آنچه مسلم است روند زیربنایی دلار به سمت نزولی متمایل شد و اعداد و ارقام گزارش مشاغل بخش خصوصی ایالات متحده در روز چهارشنبه نیز تأییدکننده‌ی این موضوع بود. داده‌های شغلی کنونی این دیدگاه را پررنگ می‌کند که فدرال رزرو ممکن است نیازی به افزایش بیشتر نرخ‌ها نداشته باشد.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران در انتظار گزارش حقوق و دستمزدهای غیرکشاورزی ماه مارس هستند که در روز جمعه منتشر می‌شود و اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده بودند، انتظار دارند حدود 240000 شغل جدید ایجاد شود.

در معاملات بعدازظهر، شاخص دلار با افزایش 0.4 درصدی به 101.87 رسید که البته این روند از افزایش در برابر یورو تأثیر گرفت که با 0.5 درصد کاهش به سطح 1.0906 دلار رسید.

اریک اف. نلسون، استراتژیست کلان در ولز فارگو لندن، خاطرنشان کرد: «دلار بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده را دنبال می‌کند که در هفته‌های اخیر، شاهد حرکت‌های شدید در آن بوده است.»

در ماه مارس، بازدهی دو ساله‌ی ایالات متحده که منعکس‌کننده‌ی انتظارات نرخ بهره است، نزدیک به 74 واحد پایه (bps) سقوط کرد که بدترین سقوط ماهانه از ژانویه 2008، و در زمان اوج بحران مالی جهانی بود.

نلسون با اشاره به عدم افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: «ما باید شاهد تداوم ضعف در داده‌ها باشیم، زیرا بخشی از ضعف دلار که شاهد آن هستیم ناشی از کاهش نرخ‌های آمریکا و کاهش قیمت‌ها از سوی فدرال رزرو است. و اگر داده‌های ایالات متحده این موضوع را تایید نکند، دلار می‌تواند انعطاف‌پذیرتر از حد انتظار باشد.»

گزارش اشتغال ملی ADP در روز چهارشنبه، نشان‌دهنده‌ی سردشدن بازار کار است. در بخش مشاغل خصوصی ماه گذشته، 145000 شغل افزایش یافت، در حالی که اقتصاددانان مورد نظر رویترز پیش‌بینی کردند اشتغال خصوصی تا 200000 افزایش می‌یابد.

گزارش دیگری در روز چهارشنبه نیز حاکی از تداوم ضعف اقتصادی، این بار در بخش خدمات بود. شاخص غیر تولیدی ISM در ماه گذشته از 55.1 در فوریه به 51.2 کاهش یافت، در حالی که شاخص اشتغال بخش خدمات از 47.6 در فوریه به 45.8 کاهش یافت.

لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند، در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ در روز چهارشنبه گفت که خیلی زود است که بدانیم آیا فدرال رزرو در نشست سیاست‌گذاری بعدی خود در اوایل ماه مه، نیاز به افزایش نرخ معیار خود دارد یا خیر.

بازارهای آتی نرخ در ایالات متحده اکنون با احتمال 55 درصدی قیمت‌گذاری شده‌اند که فدرال رزرو در نشست بعدی خود نرخ‌های بهره را بدون تغییر باقی می‌گذارد، در حالی که یک روز قبل احتمال آن 43 درصد بود.

در سایر ارزها، دلار سومین کاهش روزانه‌ی خود را در برابر ین ژاپن ثبت کرد و با 0.4 درصد کاهش به 131.15 رسید. در برابر فرانک سوئیس، دلار تغییر چندانی نداشت و به 0.9060 فرانک رسید.

دلار استرالیا نیز 0.5 درصد در برابر ارز ایالات متحده کاهش یافت و به 0.6720 دلار رسید و این تغییر قیمت، فردای روزی اتفاق افتاد که بانک مرکزی این کشور پس از 10 افزایش متوالی، نرخ بهره را بدون تغییر در سطح 3.6 درصد قرار داد و خاطرنشان کرد که برای ارزیابی تأثیر افزایش‌های گذشته به زمان بیشتری نیاز دارد.

در کنار این‌ها، پس از اینکه بانک مرکزی نیوزلند به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره را به میزان 50 واحد در ثانیه افزایش داد، دلار نیوزیلند با 0.1 درصد افزایش در برابر دلار به 0.6316 دلار آمریکا رسید که در واقع با افزایش 1.1 درصدی، سقف دوماهه‌ی 0.6379 دلاری را به ثبت رساند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید