هشدار صندوق بین المللی پول در خصوص تنش چین-آمریکا ؛ کاهش 2 درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در بلند مدت

 

 

#ترجمه _اختصاصی از تجریش آنلاین 

 

صندوق بین‌المللی پول در گزارش روز چهارشنبه اعلام کرد تنش‌های جهانی می‌تواند سرمایه‌گذاری خارجی را مختل کند و در نهایت منجر به از دست دادن بلندمدت 2 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان شود.

هم چنین در گزارش خود هشدار داد که شرکت‌ها و سیاست‌گذاران در سراسر جهان در حال بررسی راه‌هایی برای انعطاف‌پذیرتر کردن زنجیره‌های تامین خود با «انتقال تولید به خانه یا کشورهای مورد اعتماد» هستند و افزود که این امر منجر به پراکندگی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی خواهد شد.

در این راستا به لوایح اخیری که در پس زمینه تنش های فزاینده بین ایالات متحده و چین تصویب شده است، مانند قانون چیپس و علم واشنگتن اشاره کرد. ژاپن اخیراً محدودیت‌های خود را بر روی ۲۳ نوع تجهیزات تولید نیمه‌رسانا اعمال کرده و به تلاش‌های ایالات متحده برای محدود کردن توانایی چین در ساخت تراشه‌های پیشرفته ملحق شده است.

یک نظرسنجی اخیر که توسط اتاق بازرگانی آمریکا در چین انجام شد به طور مشابه نشان داد که سرمایه گذاری مستقیم خارجی از چین دور شده است. کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان آن، چین را برای اولین بار در 25 سال گذشته به عنوان سه اولویت اصلی سرمایه گذاری رتبه بندی کردند.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول می‌گویند که اکنون پول به سمت کشورهایی سرازیر می‌شود که «کشورهای نزدیک ژئوپلیتیک» تلقی می‌شوند. به گفته این سازمان، افزایش «حمایت از دوستان» می تواند به بازارهای کمتر توسعه یافته بیشتر آسیب برساند.

از جمله Jae-bin Ahn ، اقتصاددان صندوق بین‌المللی پول ،در این گزارش نوشتند: «بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه به‌ویژه تحت تأثیر کاهش دسترسی به سرمایه‌گذاری از سوی اقتصادهای پیشرفته، به دلیل کاهش تشکیل سرمایه و دستاوردهای بهره‌وری ناشی از انتقال فناوری‌ها و دانش بهتر، قرار دارند». این در حالی است که تنش ها بین چین و ایالات متحده افزایش یافته است.

پس از دیدار اخیر میان کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان در کالیفرنیا، پکن تهدیدهای پنهانی انجام داد و متعهد شد در پاسخ به این "تحریک" "اقدامات قاطعانه" انجام دهد.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول افزودند که اقتصادهای در حال توسعه در برابر این تغییر در سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی آسیب‌پذیرتر هستند، زیرا «آن‌ها بیشتر به جریان‌هایی پولی که از کشورهای دورتر از نظر ژئوپلیتیکی متکی هستند».

در ادامه این نهاد بین المللی هشدار می دهد حتی اگر کشورهای قدرتمندتر از مزایایی که از طریق تشدید تنش ها به دنبال آن هستند بهره مند شوند، این دستاوردها می تواند تا حدی به دلیل سرریز تقاضای خارجی ضعیف تر جبران شود.

 

اقتصاددانان صندوق بین المللی پول نوشتند: «دنیای تکه تکه شده احتمالاً فقیرتر خواهد بود.

آسیب پذیری در برابر شوک های مالی و اقتصادی ....

صندوق بین‌المللی پول استدلال می‌کند که در حالی که زنجیره‌های تامین "تجدید بنا شده " بر اساس اتحادهای ژئوپلیتیکی ممکن است به نفع منافع امنیت ملی یک کشور باشد و در مقابل رقبا دست بالا را تضمین کند، پیامدهایی نیز وجود دارد.

اقتصاددانان صندوق بین‌المللی پول در یادداشتی نوشتند: «حمایت دوستانه با شرکای موجود اغلب تنوع را کاهش می‌دهد و کشورها را در برابر شوک‌های اقتصاد کلان آسیب‌پذیرتر می‌کند». این سازمان یک سال پیش برای تنوع عرضه بیشتر در تجارت جهانی استدلال کرد و گفت که «زنجیره‌های ارزش جهانی متنوع‌تر می‌تواند به کاهش تأثیر شوک‌های آینده کمک کند.

این سازمان مجدداً این استدلال را مورد بررسی قرار داد و گفت که حتی برای اقتصادهای توسعه یافته، شرکت های خارج از کشور که رقابت را افزایش می دهند "شرکت های داخلی را تشویق می کند تا بهره وری بیشتری داشته باشند."

در پایان نیز این سازمان هشدار داد که عدم قطعیت سیاست ها باید به حداقل برسد، زیرا "تلفات ناشی از پراکندگی را تشدید می کند."

در جهانی تکه‌تکه‌شده با تنش‌های ژئوپلیتیکی تشدید شده، سرمایه‌گذاران ممکن است نگران باشند که اقتصادهای غیرمتعهد مجبور به انتخاب یک بلوک یا بلوک دیگر در آینده شوند و چنین عدم اطمینانی می‌تواند زیان‌ها را تشدید کند.

مترجم : عبدالرضا پورزمان

منبع : خبرگزاری CNBC

تاریخ : 6 آوریل 2023

@tajrishonline

ما را دنبال کنید