یورو/دلار در سرازیری سقوط

با انتشار اخباری مبنی بر تصاحب بانک سیلیکون‌ولی توسط دو نهاد مالی و عدم وجود نگرانی پیرامون بحران بانکی، دلار امروز در برابر یورو افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز به نقل از «اف‌ایکس استریت»، جفت یورو/دلار در طول جلسه‌ی آسیایی روز پنج‌شنبه کاهش می‌یابد و از اوج چهار روزه‌ای که دیروز لمس کرده بود، فاصله می‌گیرد.

اما دلار آمریکا (USD) که از قرار معلوم، یک عامل کلیدی برای اعمال فشار بر بازار اصلی است، برای دومین روز متوالی کشش مثبتی به دست می‌آورد. به نظر می‌رسد تصرف بانک سیلیکون‌ولی توسط فرست سیتیزنس و شرکت تراست، در کنار این واقعیت که طی دو هفته‌ی گذشته، هیچ شکاف دیگری در بخش بانکی ظاهر نشده است، اعصاب بازار را در مورد ریسک سرایت بحران، آرام کرده است. این امر منجر به گمانه‌زنی‌های تازه‌ای مبنی بر این شد که فدرال رزرو به افزایش نرخ بهره برای مبارزه با تورم خود بازخواهد گشت که به نوبه‌ی خود، حمایت از دلار را در دستور کار قرار داد.

با این حال، اظهارات اخیر چند تن از اعضای بانک مرکزی اروپا (ECB) مبنی بر اینکه به منظور مهار تورم، نرخ بهره احتمالاً بیشتر افزایش می‌یابد، می‌تواند همچنان حامی یورو باشد.

پیتر کازیمیر، رئیس بانک مرکزی اسلواکی، خاطرنشان کرد: «اگرچه بانک مرکزی اروپا از افزایش آهسته‌تر پس از سه افزایش متوالی 50 واحدی در ثانیه حمایت کرد، اما نباید موضع خود را در مورد نرخ‌ها تغییر دهد.»

موضع افزایش نرخ بهره

با این وجود، چشم‌انداز تشدید سیاست‌های بیشتر توسط بانک مرکزی اروپا ممکن است معامله‌گران را از شرط‌بندی نزولی تهاجمی در اطراف جفت یورو/دلار بازدارد و  حداقل در حال حاضر، به محدودکردن ضررهای عمیق‌تر کمک کند.

فعالان بازار نیز ترجیح می‌دهند قبل از انتشار داده‌های کلیدی تورم از منطقه یورو و ایالات متحده، در حاشیه و منتظر بمانند. در عین حال، به نظر می‌رسد که پس‌زمینه‌ی بنیادین وضعیت اقتصادی به سمت صعودهای یورو/دلار آمریکا گرایش دارد و حاکی از آن است که هرگونه عقب‌نشینی معنی‌دار می‌تواند به عنوان یک فرصت خرید تلقی شود و به احتمال زیاد محدود باقی بماند.

یورو/دلار

چشم‌انداز تکنیکال

از منظر تکنیکال، شکست اخیر از طریق میانگین متحرک ساده 50 روزه (50-SMA) به نفع معامله‌گران صعودی است و به دورنمای سازنده‌ی جفت یورو/دلار (EUR/USD) اعتبار می‌بخشد. علاوه بر این، نوسانگرهای نمودار روزانه در قلمرو مثبت قرار دارند و از سودهای بیشتر حمایت می‌کنند. از این رو، قدرت بعدی به سمت علامت 1.0900، در مسیر رسیدن به اوج نوسان ماهانه، در اطراف منطقه‌ی 1.0930، به نظر یک احتمال متمایز است.

از سوی دیگر، برخی خریدهای متعاقب باید به قیمت‌های نقطه‌ای اجازه دهد تا مارک روان‌شناختی 1.1000 را بازیابی کنند و به سمت منطقه‌ی 1.1030 الی 1.1035 یا به سقف قیمت ده ماهه‌ای که در فوریه رسیده بود، صعود کنند.

علاوه بر آن، یک عقب‌نشینی اصلاحی به زیر رقم گرد 1.0800 ممکن است حمایت مناسبی پیدا کند و خریداران تازه‌ای را به نزدیکی نقطه‌ی شکست مقاومت 50-SMA، که در حال حاضر در منطقه‌ی 1.0730 است، بکشاند.

با این حال، یک شکست متقاعد‌کننده در این مرحله، می‌تواند باعث برخی فروش‌های فنی شود و جفت یورو/دلار (EUR/USD) را آسیب‌پذیر کند تا زیر علامت 1.0700 تضعیف شود و بدین ترتیب، پشتیبانی 100-SMA در نزدیکی منطقه‌ی 1.0640 مورد آزمایش قرار می‌گیرد. رقم اخیر احتمالاً به عنوان یک نقطه‌ی محوری و یک مبنای قوی عمل می‌کند که اگر قاطعانه شکسته شود، ممکن است چشم‌انداز مثبت را نفی کند و سوگیری کوتاه‌مدت را به نفع معامله‌گران نزولی تغییر دهد.

نمودار قیمت یورو/دلار

@tajrishonline

ما را دنبال کنید