افزایش عرضه‌ نفت و تغییر قاعده بازی

با بروز نشانه‌هایی از فراوانی عرضه و افزایش ذخایر نفت خام، طلای سیاه امروز نتوانست افزایش اولیه‌ی خود را ادامه دهد.
به نقل از رویترز، نفت روز چهارشنبه گرچه در ابتدا افزایش یافت، اما دیری نپائید که با بروز نشانه‌هایی از عرضه‌ی فراوان و افزایش ذخایر نفت خام آمریکا نتوانست به رشد ادامه دهد؛ چرا که این نشانه‌ها امید به تقاضای بیشتر ناشی از جهش تولید در چین، بزرگترین واردکننده‌ی نفت را کمرنگ کرد.
به گزارش منابع بازار به نقل از داده‌های موسسه نفت آمریکا (API)، پیش از آمار رسمی ذخایر اداره‌ی اطلاعات انرژی در ساعت 1530 GMT، ذخایر نفت آمریکا در هفته‌ی منتهی به 24 فوریه، 6.2 میلیون بشکه افزایش یافت.
نفت خام برنت در ساعت 1010 GMT، با 33 سنت یا 0.4 درصد کاهش به 83.12 دلار در هر بشکه رسید.روزنامه تجاری کومرسانت به نقل از منابع گزارش داد که با بروز نشانه‌های دیگری از عرضه، تولید نفت روسیه برای اولین بار در ماه فوریه به سطح قبل از تحریم‌ها رسید و از سوی دیگر، بر اساس نظرسنجی رویترز، تولید اوپک در فوریه نیز افزایش یافت.
استفان برنوک از کارگزاری نفت PVM، با اشاره به اینکه «عرضه‌ی انعطاف‌پذیر روسیه، علاقه‌ی خرید را از بین می‌برد» خاطرنشان کرد: «اقتصاد چین اکنون در حال بازگشت است و این به خودی‌ خود می‌تواند یک محرک مثبت برای قیمت نفت باشد.»
لازم به ذکر است که نفت در اوایل جلسه‌ی امروز، صعود خوبی داشت؛ چرا که گزارش یک شاخص رسمی حاکی از آن بود که فعالیت‌های تولیدی چین با سریع‌ترین سرعت در بیش از یک دهه‌ی گذشته در فوریه افزایش یافته است و امیدواری‌ها را برانگیخت که بهبود این کشور می‌تواند کندی جهانی را جبران کند و تقاضای نفت را افزایش دهد.
در حالی که شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی چین (PMI) در ماه گذشته، در مقابل 50.1 در ژانویه، به 52.6 رسید، نظرسنجی بخش خصوصی نیز نشان داد که فعالیت برای اولین بار در هفت ماه گذشته افزایش یافته است.
ییپ جون رانگ (Yeap Jun Rong)، استراتژیست بازار در IG نیز در این زمینه به غافلگیری صعودی در PMI چین، و بهبودی قوی‌تر از حد انتظار این کشور اشاره کرد که از چشم‌انداز خوش‌بینانه‌تر تقاضا برای نفت حمایت می‌کند.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید