اختصاصی/ راه های افزایش فروش و صادرات

از آنجا که رسالت این پایگاه کمک به رشد تولید است و اولین رسانه خبری کار آفرینان در ایران میباشد . در تکمیل یادداشت قبلی بنام " چرایی موفقت ترکیه در صادرات به سوریه نسبت به ایران " لازم دیدم نکات مهم دیگری را نیز برای اصلاح و افزایش سطح صادرات ایران خدمت عزیزان عرض نمایم . همانطور که همگی میدانیم فروش و افزایش فروش همانند نیاز انسان به اکسیژن است ، یعنی همانگونه که ما بدون اکسیژن نمیتوانیم ادامه حیات دهیم ، یک سازمان و شرکت هم نمیتواند بدون فروش به حیات خود ادامه دهد . لذا قانونگذاران و فعالان عرصه اقتصادی بایستی به نکات ذیل که به اجمال مطرح میکنم، بصورت ویژه توجه و عنایت داشته باشند .

 

  • توسعه بازارهای جدید: کشف بازارهای جدید و توسعه روابط تجاری با آنها، می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند. این نکته مهم هم وظیفه دولت مردان و هم فعالان اقتصادی میباشد . فعالان اقتصادی بایستی همواره در حال رصد نیاز های بازارهای بالقوه باشند تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به رفع آن نیاز و به انحصار کشیدن آن بازار در مقایسه با رقبا ، اقدام نمایند . چابکی Agility امروزه مبحث مهم در مدیریت میباشد . طبق خبر سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت ،

در فروردین امسال نزدیک به هفت میلیون تن کالای غیر نفتی به ارزش سه میلیارد و ۴۹۶میلیون دلار، بین ایران و ۱۵کشور همسایه تبادل شده ، که نسبت به فروردین سال قبل ۲۶ درصد در وزن و ۱۱.۵ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است. عراق، ترکیه، امارات، پاکستان، افغانستان، عمان  و روسیه به ترتیب هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی در بین همسایگان بودند.

 

  • ارتقاء کیفیت محصولات: بهبود کیفیت محصولات و خدمات، می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان و افزایش صادرات کمک کند. در عصر حاضر هیچ شرکتی نمیتواند ادعای پیشتازی در صادرات را داشته باشد ، مگر آنکه دو بخش R&D و کنترل کیفیت را بصورت قوی و کارا در چارت سازمانی خود داشته باشد .

 

  • استفاده از فناوری: استفاده از فناوری برای بهبود فرآیندها و تولید محصولات با کیفیت بالا، می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند.

 

 

  • حضور در نمایشگاه‌ها: پس از تدوین استراتژی صحیح برندسازی حالا شما نیاز به حضور دارید . شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی و داخلی، معرفی محصولات و خدمات به بازار جهانی را تسهیل می‌کند. بعبارت ساده تر بایستی در معرض دید قرار گرفت . از قدیم گفته اند از یاد به رفت هر آنکه از دیده برفت .

 

  • تسهیلات صادرات: دولت باید تسهیلات صادرات را فراهم کند، شامل حمایت های مالي، حق الجبران، بيمة صادرات و غيره. بعنوان شاهد مسئله به کرات شاهد آن بودم که صادر کننده فراآورده های پتروشیمی ایرانی به ترکیه ، در حالیکه در تلاش برای حل معضل نحوه پول گرفتن و غیره بود . شرکتهای ترک پروفرمای آرامکو را میتوانستند به بانک ترکیه فاینانس و البرکه ببرند و تنفس پرداخت حداقل 180 روزه برای آن بگیرند . در چنین فضای میتوان امید به رشد صادرات داشت . وقتی بار و فشار نقدینگی را از دوش تولید کننده بر میداریم آنگاه تمرکز تولید کننده فقط به سایر مسائل معطوف خواهد شد . از کارهای که دولت آقای رئیسی و بانک مرکزی میتوانند انجام دهند، تشویق و هل دادن بانک های خصوصی به حضور در کشورهای مد نظر است . تا با ایجاد شعب در کشورهای مقصد صادراتی ، در راستای کمک به تولید کننده، هم سود ببرند و هم به صادرات کمک نمایند . نه آنکه بقول مقام معظم رهبری ، بنگاه داری کنند .

 

  • توسعه شبکه حمل و نقل: توسعه شبکه حمل و نقل، از جمله بنادر، فرودگاه‌ها و جاده‌ها، می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند. مصداق آن اقدامات استرالیا برای کم کردن هزینه حمل و نقل برای مواد اولیه کانی برای صادرات به چین میباشد ،  که به کرات در پایگاه خبری تجریش ، خبرهای آن ذکر شده است .

 

  • ایجاد روابط با شرکت‌های بین المللی: ایجاد روابط با شرکت‌های بین المللی، می‌تواند به تبادل دانش و تجارب و همچنین به افزایش صادرات کمک کند.

 

  • استفاده از محصولات محافظتی: استفاده از محصولات محافظتی، مانند بسته بندی مناسب و برچسب گذاری درست، می‌تواند به افزایش صادرات کمک کند.

محمدحسین اکبرزاده

@tajrishonline

ما را دنبال کنید