کاهش شدید نیروی کار در روسیه با ادامه جنگ توسط پوتین

#ترجمه _اختصاصی

تلاش رئیس جمهور ولادیمیر پوتین برای گسترش نیروهای مسلح روسیه به کمبود نیروی کار می افزاید زیرا جنگ او در اوکراین صدها هزار کارگر را از سایر بخش های اقتصاد به ارتش می کشاند.  تخمین بلومبرگ اکونومیکس بر اساس داده های سرویس آمار فدرال نشان می دهد که پس از آن که پوتین دستور فراخوانی 000,300 نیروی ذخیره را در اولین بسیج نسبی کشور پس از جنگ جهانی دوم داد با بحبوحه شدید کاهش نیروی کار در اقتصاد روسیه که نزدیک به 00,400 نفر می باشد روبرو شده است.

به گفته الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان روسیه بلومبرگ، تعداد کل به خدمت گرفته شده احتمالاً از نیم میلیون نفر فراتر رفته است. دلیل آن این است که داده‌ها، استخدام‌های جدید را برای پر کردن شکاف‌های سربازانی که از آغاز تهاجم مرخص شده‌اند، مبهم می‌سازد و استخدام توسط شرکت‌های نظامی خصوصی مانند گروه بدنام مزدور واگنر را در نظر نمی‌گیرد.

 

صدها هزار روس برای جنگ فراخوانده شدند....
استخدام نظامی کاهش اشتغال در سایر بخش ها را پوشش می دهد

به گفته افرادی که با این طرح آشنا هستند، کرملین اکنون به دنبال 400,000 استخدام قراردادی دیگر در سال جاری برای جنگ در اوکراین است، زیرا پوتین در حال نبرد طولانی است. پوتین هدفی را برای افزایش تعداد ارتش روسیه از 1.15 میلیون به 1.5 میلیون نفر تأیید کرده است که ممکن است تا سال 2026 طول بکشد.

صدها هزار روس در سن سربازی نیز پس از اعلام پوتین در ماه سپتامبر از کشور گریختند و به کاهش جمعیتی افزودند که نشان می‌دهد ممکن است در دهه آینده جمعیت در سن کار 6.5 درصد کاهش یابد. بانک روسیه در ماه دسامبر هشدار داد که "ظرفیت توسعه تولید در اقتصاد روسیه تا حد زیادی توسط شرایط بازار کار محدود شده است."

پوتین در جلسه روز چهارشنبه دولت از وزیران خواست تا بر بهبود بهره وری نیروی کار تمرکز کنند، زیرا او هشدار داد که تولید در روسیه ضعیف و کمتر از سطح سال گذشته است. او گفت که نرخ بیکاری پایین "به این معنی نیست که همه مشکلات در بازار کار قبلا حل شده است." پوتین گفت: «در مورد کیفیت فرصت های شغلی سؤالاتی وجود دارد. او گفت: «در برخی از مناطق و محلات، نرخ بیکاری هنوز بسیار بالاتر از میانگین ملی است» و کارگران در کارخانه‌هایی که تولید در آن‌ها کاهش یافته است، به طور کامل بازدهی ندارند.

حدود یک سوم از بخش‌های اقتصادی که توسط سرویس آمار ردیابی می‌شوند، کاهش اشتغال را در سال گذشته نشان می‌دهند، اما استخدام ارتش تقریباً تمام تأثیر منفی بر تعداد کلی را جبران می‌کند. علاوه بر این، خدمت اجباری و استخدام پیمانکاران، همراه با مهاجرت روس ها از کشور، منجر به کاهش نیروی کار مردان و کمبود در بسیاری از صنایع شد.

سیاست‌گذاران در مسکو بارها به نگرانی‌ها اشاره کرده‌اند که کمبود نیروی کار با تاثیر عمیق خود ، اقتصاد روسیه را با مشکل مواجه می‌کند، زیرا کسب‌ وکارها و بخش‌ها به دنبال تطبیق با تحریم‌های بین‌المللی بی‌سابقه‌ای هستند که بر اثر جنگ تحمیل شده‌اند.

به گفته ایساکوف، در حالی که بیکاری در طول سه رکود اخیر روسیه به طور متوسط 2.4 واحد درصد افزایش یافته است، نرخ بیکاری سالانه به پایین ترین حد خود در سال 2022 رسیده و همچنان رو به کاهش است. این در حالی است که آمارهای منتشر شده در روز چهارشنبه توسط سرویس آمار نشان داد، بیکاری در روسیه در ماه فوریه به پایین ترین حد خود یعنی 3.5 درصد کاهش یافت، در حالی که دستمزدهای واقعی در ژانویه برای چهارمین ماه متوالی در بحبوحه کمبود پرسنل افزایش یافت.

تفسیر الکساندر ایزاکوف، اقتصاددان بلومبرگ در امور روسیه حاکی از آن است که سه علت برای این پدیده وجود دارد

اول، افزایش مخارج عمومی در سال گذشته، بسیاری از بخش‌ها وادار نموده تا ظرفیت های خورد را گسترش بدهند که دستاوردهای قابل توجه در تولیدات مرتبط با دفاع، ساخت‌ و ساز همگی نمونه‌هایی از محرک هزینه‌های عمومی هستند.

دوم، کاهش اشتغال در بخش‌های زنجیره تامین ، مانند خرده‌فروشی، تا حد زیادی با افزایش اشتغال در بخش نظامی و دولتی جبران شده است.
 سوم، کاهش شدید واردات، به‌ویژه در مراحل اولیه بحران، به این معناست که حاشیه سود تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته و انگیزه‌ها برای حفظ کارمندان باقی مانده است.

ناتالیا دانینا، رئیس بخش تحلیلی در HeadHunter، یک شرکت استخدام در روسیه، گفت که افزایش ماهانه مشاغل خالی از افزایش رزومه هایی که در فوریه برای اولین بار در 12 ماه گذشته دریافت کرده بود، پیشی گرفت. او گفت، ممکن است شاخص‌های عرضه نیروی کار به سطحی که پس از همه‌گیری کووید-19 در روسیه در سال 2021 مشاهده شد، بازگردد، «زمانی که کمبود پرسنل به شدت وجود داشت». وی افزود : «بیکاری کم، همراه با کمبود پرسنل، فرآیندهای تحول ساختاری اقتصاد را مختل می کند. در میان شرایط سخت خارجی، یا مردمی وجود ندارند یا به دنبال تغییر شغل نیستند.»

مترجم: عبدالرضا پورزمان 

منبع : مارک سویت من ، خبرگزاری BloomBerg 
29 مارس ، 2023

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید