تورم به زبان ساده و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد

محمدحسین اکبرزاده

#یادداشت_اختصاصی از #تجریش_آنلاین

محمدحسین اکبرزاده

 

با توجه به آنکه بیش ا
ز چهل سال است مهمترین مسئله کشور بحث اقتصادی و معضل تورم ،که به شکل مزمن درآمده ،  میباشد .و رهبرمعظم انقلاب نیز نقطه ضعف کشور را مبحث اقتصاد اعلام و این سال را مهار تورم و رشد تولید نامگذاری فرمودند . لذا به عنوان رسانه کارآفرینان لازم دیدم بطور خلاصه و ساده به تعریف و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد بپردازم ، تا اولا به نوبه خودم انجام وظیفه نمایم و هم چراغ راهی باشد برای فعالان اقتصادی، که آیا دولت و سیاست های دولت در جهت کنترل تورم میباشد یا خیر؟ بدهی است تورم تنها با سیاست های اعمالی دولت ها بوجود می آید و مردم نقش خاصی در کنترل یا ایجاد آن را ندارند.

تورم در اقتصاد به افزایش قیمت‌ها و کاهش ارزش پول ملی گفته می‌شود. به عبارت دیگر، تورم به معنای کاهش قدرت خرید پول است. تورم معمولاً ناشی از افزایش تقاضای بیشتر برای کالا و خدمات است که باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود. عوامل دیگری همچون افزایش هزینه‌های تولید، کاهش تولید، نوسانات بازار و سیاست‌های پولی نامناسب نیز ممکن است به تورم منجر شوند. تورم باعث کاهش قدرت خرید و درآمد ثابت افراد شده و بخصوص بر روی لایه های ضعیف جامعه تاثیر بسزائی دارد.

مفهوم تورم در سایر علوم وجود داشته است و حتی آلبرت اینشتین در سال 1916 مقاله‌ای با عنوان "بررسی یک مسئله نظری درباره تورم" منتشر کرد. اما تورم در اقتصاد به عنوان یک مشکل جدی در دهه 1970 شناخته شد. و اقتصاددانان عامل اصلی آن را اعلام پول FIAT توسط دولت امریکا میدانند . که پشتوانه طلا از پول را حذف نمود و اقتصاد امریکا را پشتوانه دلار قرار داد .

ذکر سه نکته نیز بسیار حائز اهمیت است، اولا همواره یکی از مهمترین ابزارهای، بانک‌های مرکزی دنیا ،استفاده از نرخ بهره بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم در کشورها میباشد و نکته دوم، انتظارات تورمی نیز نقش بسزایی در جامعه بازی مینماید . بعبارت دیگر شاید ساختار اقتصادی درست باشد اما عدم اطمینان افراد جامعه به آینده و ثبات اقتصادی میتواند عامل ولع در خرید کالاها به ویژه کالاهای سرمایه ی  مانند طلا گردد . و نکته سوم آنکه، چه کسی بغیر از دولت ها، از تورم منتفع میباشد؟ وام گیرندگان . ابربدهکاران بانکی از تورم پیش بینی نشده (به ویژه رکود تورمی) سود می برند، زیرا پولی که بازپرداخت می کنند کمتر از پولی است که وام گرفته اند.و با پول خوبی که در اختیار دارند در زمان رکود تورمی میتوانند دارایی‌های ثابت را به ثمن البخس خریداری نموده و به ثروت خود بیافزایند .

 

راهکارهای کنترل تورم به زبان ساده :

  • کاهش تقاضا: با کاهش تقاضای مصرف کنندگان، قیمت‌ها نیز کاهش می‌یابد و این موجب کنترل تورم می‌شود. برای این منظور، دولت می‌تواند با افزایش نرخ بهره بانکی و یا افزایش مالیات، تقاضای مصرف را کاهش دهد.

 

  • افزایش عرضه: با افزایش عرضه کالا و خدمات، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند. برای این منظور، دولت می‌تواند با حمایت از تولیدکنندگان و صادرات، عرضه را افزایش داد.

 

  • کنترل قیمت: دولت می‌تواند با تعیین حدود قیمت برخی کالاها و خدمات، قابلیت استفاده از آن‌ها را برای همگان فراهم سازد.

 

  • بهبود سطح زیرساخت: با بهبود سطح زیرساخت (برق، گاز، آب و امکانات کشاورزی)، تولید کالاها و خدمات افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند.

 

  • کنترل نرخ ارز: با کنترل نرخ ارز، قیمت کالاهای وارداتی کاهش پیدا می‌کند و این موجب کنترل تورم می‌شود.

 

  • تعادل بین پول در جریان و تولید: دولت باید به منظور کنترل تورم، تعادل بین پول در جریان و تولید را حفظ کند. به عبارت دیگر، باید سطح پول در جامعه را با سطح تولید همگام سازد.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید