سرمایه گذاران عاجزانه از دولت می خواهند که پس از شکست بانک سیلیکون ولی وارد عمل شود

محمدحسین اکبرزاده

 

گزارش CNBC یادداشتی از مت رسوف

#ترجمه_اختصاصی از #تجریش_آنلاین

محمدحسین اکبرزاده

 

نامدارهای بزرگ در سیلیکون ولی و بخش مالی علناً از دولت فدرال می‌خواهند تا با تحت فشار آوردن بر بانکهای دیگر، پس از شکست بانک سیلیکون ولی در روز جمعه، دارایی‌ها و تعهدات این بانک را به عهده بگیرد.

در عین حال ، شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تا سقف 250000 دلار به ازای هر سپرده گذار را پوشش خواهد داد و ممکن است بتواند از روز دوشنبه پرداخت این سپرده گذاران را آغاز کند.

اما اکثریت قریب به اتفاق مشتریان SVB مشاغلی بودند که بیش از این مقدار در بانک سپرده داشتند. بر اساس پرونده های نظارتی، تا دسامبر، بیش از 95 درصد از سپرده های بانک بیمه نشده بودند. بسیاری از این سپرده‌گذاران استارت‌آپ‌ها هستند و بسیاری نگران هستند که نتوانند در این ماه حقوق و دستمزد خود را پرداخت نمایند ، که به نوبه خود می‌تواند موج گسترده‌ای از شکست‌ها و اخراج‌ها را در صنعت فناوری ایجاد کند.

سرمایه گذاران نگران هستند که این شکست ها باعث کاهش اعتماد در بخش بانکی، به ویژه بانک های متوسط با سپرده های زیر 250 میلیارد دلار شود. این بانک‌ها «بیش از حد بزرگ برای ورشکستگی» در نظر گرفته نمی‌شوند و مجبور نیستند تحت آزمایش‌های استرس منظم یا سایر اقدامات سوپاپ ایمنی که پس از بحران مالی سال 2008 به تصویب رسیده است، قرار گیرند .

دیوید ساکس، سرمایه‌دار خطرپذیر و مدیرعامل سابق فناوری، از دولت فدرال خواست تا بانک دیگری را برای خرید دارایی‌های SVB تحت فشار قرار دهد و در توییتر نوشت: «پاول کجاست؟ یلن کجاست؟ همین الان این بحران را متوقف کنید. اعلام کنید که تمام سپرده گذاران در امان خواهند بود. SVB را تحت پوشش یکی از چهار بانک برترقرار دهید. این کار را قبل از باز شدن دوشنبه انجام دهید وگرنه سرایت ایجاد می‌شود و بحران گسترش می‌یابد.»

وی سی مارک ساستر موافقت کرد و در توییتی نوشت: «من گمان می‌کنم این چیزی است که آنها روی آن کار می‌کنند. من انتظار دارم تا یکشنبه بیانیه هایی ارائه شود. خواهیم دید. من مطمئن هستم که چنین است یا آنکه، دوشنبه بی رحمانه خواهیم داشت."

بیل آکمن، سرمایه‌گذار، در یک توییت طولانی استدلال مشابهی را مطرح کرد و نوشت: «دولت حدود 48 ساعت فرصت دارد تا اشتباهی را که به‌زودی جبران‌ناپذیر است، برطرف کند. با اجازه دادن به @SVB_Financial برای ورشکستگی بدون حمایت از همه سپرده‌گذاران، جهان متوجه شد که یک سپرده بدون بیمه چیست - یک ادعای نقدینگی ناامن از یک بانک ورشکسته. غایب @jpmorgan @citi یا @BankofAmerica برای خرید SVB قبل از افتتاحیه در روز دوشنبه، احتمالی که من فکر می‌کنم بعید است، یا اینکه دولت تمام سپرده‌های SVB را تضمین می‌کند، صدای مکیدن غول‌پیکری که می‌شنوید، خروج تقریباً همه افراد بیمه نشده است. سپرده‌های همه به جز «بانک‌های مهم سیستمی» (SIB).

شریک بنچمارک اریک ویشریا نوشت: «اگر سپرده‌گذاران SVB حمایت نشوند، هیئت‌مدیره شرکت‌ها باید اصرار کنند که شرکت‌هایشان از دو یا از چهار بانک بزرگ استفاده کنند. »

SVB از زمان تأسیس تقریباً 40 سال پیش، به یک مرکز مالی در صنعت فناوری تبدیل شده بود، به‌ویژه برای استارت‌آپ‌ها و شرکت های مجازی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این شرکت به‌خاطر گسترش خدمات بانکی به استارت‌آپ‌هایی که در مراحل اولیه هستند، معروف شده بود . که برای ایجاد جریان نقدی پایدار، پیش از سایر بانکها در این زمینه تلاش می‌کردند. اما خود شرکت امسال با مشکلاتی در جریان نقدینگی مواجه شد، زیرا تامین مالی استارت‌آپ‌ها به پایان رسید و دارایی‌هایش در اوراق قرضه بلندمدت محبوس شد.

این شرکت در روز چهارشنبه سرمایه گذاران را با این خبر غافلگیر کرد که برای حفظ ترازنامه خود نیاز به جذب 2.25 میلیارد دلار دارد و تمام اوراق قرضه قابل فروش خود را با ضرر 1.8 میلیارد دلاری فروخته است. تضمین‌های مدیران بانک برای متوقف کردن این روند کافی نبود و سپرده‌گذاران تا پایان روز پنجشنبه بیش از 42 میلیارد دلار برداشت کردند که دومین ورشکستگی بزرگ بانک در تاریخ ایالات متحده را رقم زد.

بسیاری از افراد جامعه فناوری، شرکت های مشاوره ای را به دلیل تحریک این فضا سرزنش می کنند، زیرا بسیاری از آنها به شرکت های سبدگردان خود گفتند که پس از اعلام چهارشنبه SVB، پول خود را در مکان های امن تر بگذارند.

در مقابل ، برخی از سیاستمداران با هرگونه کمک مالی مخالفت کردند، به طوری که مت گاتز، نماینده R-Fla.، در توییتی نوشت: «اگر تلاشی برای استفاده از پول مالیات دهندگان برای نجات بانک سیلیکون ولی وجود داشته باشد، مردم آمریکا می توانند روی این واقعیت حساب کنند که من برای مبارزه با آن رهبری خواهم کرد.»

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید