بحران انرژی در اروپا به شدت در حال افزایش است . پول ها کجا می روند ؟؟

ترجمه اختصاصی

محققان روز دوشنبه گفتند که تراز عملکرد کشورهای اروپایی برای محافظت از خانوارها و شرکت ها در برابر افزایش هزینه های انرژی به نزدیک به 800 میلیارد یورو رسیده است. این مبلغ چشمگیر عمدتاً به سمت اقداماتی مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر بنزین یا سقف قیمت خرده فروشی برق رفته است.

بر اساس تجزیه و تحلیل اندیشکده بروگل که از دولت ها خواسته بود حمایت های خود را به طور مؤثرتری هدف قرار دهند، اینها به عنوان «یارانه های سوخت فسیلی عملی» عمل می کنند.

کشورهای اروپایی چقدر برای بحران انرژی هزینه کرده اند؟

3بر اساس تحلیل بروگل، کشورهای اتحادیه اروپا در حال حاضر 681 میلیارد یورو برای هزینه های بحران انرژی اختصاص داده اند، در حالی که بریتانیا 103 میلیارد یورو و نروژ 8.1 میلیارد یورو از سپتامبر 2021 اختصاص داده اند که مجموع 792 میلیارد یورو، با آخرین ارزیابی  بروگل در ماه نوامبر یعنی  706 میلیارد یورو مقایسه می شود، زیرا کشورها در زمستان به مواجهه با پیامدهای ناشی از قطع شدن بیشتر گاز خود از روسیه به اروپا در سال 2022 ادامه می دهند.

Canva

آلمان با اختصاص نزدیک به 270 میلیارد یورو در صدر جدول هزینه ها قرار گرفت - مبلغی که همه کشورهای دیگر را تحت الشعاع قرار داد. بریتانیا، ایتالیا و فرانسه بالاترین رتبه های بعدی را داشتند، اگرچه هر کدام کمتر از 150 میلیارد یورو هزینه کردند. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا کسری از آن را خرج کردند. بر اساس سرانه، لوکزامبورگ، دانمارک و آلمان بیشترین هزینه را داشتند. هزینه‌هایی که کشورها برای بحران انرژی در نظر گرفته‌اند اکنون با صندوق ۷۵۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای بهبود کووید-۱۹ برابری می‌کند. در سال 2020 توافقی شد که بروکسل بدهی مشترک را پذیرفت و آن را به 27 کشور عضو بلوک برای مقابله با همه‌گیری انتقال داد.

کشورهای اروپایی چگونه برای هزینه انرژی خود هدف گذاری  می کنند؟

بروز رسانی هزینه های انرژی در حالی صورت می گیرد که کشورها در مورد پیشنهادات اتحادیه اروپا برای کاهش بیشتر قوانین کمک های دولتی برای پروژه های فناوری سبز بحث می کنند، زیرا اروپا به دنبال رقابت با یارانه ها در ایالات متحده و چین است. این طرح‌ها نگرانی‌هایی را در برخی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا برانگیخته است که تشویق کمک‌های دولتی بیشتر، بازار داخلی این اتحادیه را متزلزل می‌کند. آلمان به خاطر بسته عظیم کمک های انرژی خود، که بسیار فراتر از توان پرداخت سایر کشورهای اتحادیه اروپا است، با انتقاداتی مواجه شده است.

بروگل گفت که دولت ها بیشتر حمایت خود را بر روی اقدامات غیرهدفمند برای محدود کردن قیمت خرده فروشی مصرف کنندگان برای انرژی، مانند کاهش مالیات بر ارزش افزوده بر بنزین یا سقف قیمت خرده فروشی برق متمرکز کرده اند.این اتاق فکر گفت که پویایی نیاز به تغییر دارد، زیرا ایالت ها برای حفظ چنین بودجه گسترده ای از فضای مالی در حال اتمام هستند.

جیووانی سگاراواتی، تحلیلگر پژوهشی، گفت: «به جای اقدامات کاهش قیمت که عملاً یارانه سوخت‌های فسیلی است، دولت‌ها اکنون باید سیاست‌های حمایت از درآمد بیشتری را با هدف قرار دادن دو پنجک پایینی، توزیع درآمد و بخش‌های استراتژیک اقتصاد تقویت کنند.»

مترجم : عبدالرضا پورزمان 

منبع : شارلوت التون ، خبرگزاری رویترز ، یورونیوز 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید