چشم دلار و ارزهای کلیدی به داده‌هاست

با انتشار داده‌های خرده‌فروشی ایالت متحده، دلار امروز افزایش یافت؛ اما دلار استرالیا، کیوی و پوند با کاهش روبرو شدند.

 به نقل از رویترز، دلار روز پنج‌شنبه افزایش یافت و این صعود زمانی اتفاق افتاد که داده‌های خرده‌فروشی قوی ایالات متحده، انعطاف‌پذیری بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را به تصویر کشید. به علاوه، این موضوع را تقویت کرد که فدرال رزرو هنوز به منظور کاهش نرخ‌ها باید به مسیر خود ادامه دهد.

در جای دیگر، دلار استرالیا نیز کاهش یافت؛ این روند کاهشی زمانی تحقق یافت که داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد اشتغال در ژانویه با کاهش برای دومین ماه متوالی شگفت‌زده شده است، و این در حالی بود که نرخ بیکاری به بالاترین حد خود از ماه می گذشته رسید.

ارز استرالیا که در روز قبل از انتشار اطلاعات اندکی بالاتر بود، پس از آن بیش از 0.5٪ کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح روزانه یعنی 0.6868 دلار رسید؛ البته آخرین خرید آن، 0.6872 دلار بود.

 

کارول کنگ، استراتژیست ارزی در بانک مشترک‌المنافع استرالیا با اشاره به اینکه «مقایسه ماه ژانویه واقعاً انتظارات بازار را پایین آورده است» ابراز داشت: «به طور کلی، برخی از ضعف‌هایی که در این گزارش نشان داده شده است، احتمالاً باعث شده که بازارها برخی افزایش‌های نرخ بهره را که به دلیل افزایش نرخ RBA در نظر گرفته شد، کاهش دهند.»

در عین حال، وزارت بازرگانی ایالات متحده روز چهارشنبه اعلام کرد، خرده‌فروشی ایالات متحده پس از دو کاهش ماهانه‌ی متوالی در ژانویه به شدت افزایش یافته است.

شاخص دلار آمریکا بعد از رسیدن به سقف 6 هفته‌ای یعنی 104.11 در جلسه‌ی قبل، 0.07 درصد بالاتر از سطح 103.87 قرار گرفت. 

یورو تغییر اندکی در سطح 1.0687 دلار داشت، در حالی که کیوی با 0.28 درصد کاهش به 0.6263 دلار رسید.

 

جارود کر، اقتصاددان ارشد کیوی بانک اظهار داشت: «اقتصاد ایالات متحده به خوبی به کار خود ادامه می‌دهد. داده‌های بسیار قوی بازار کار وجود دارد و مصرف‌کنندگان به خوبی مورد حمایت قرار می‌گیرند. قطعأ فدرال رزرو کار بیشتری برای انجام خواهد داشت.»

داده‌های خرده‌فروشی تنها یک روز پس از آن منتشر شد که ارقام ایالات متحده نشان داد که تورم گرچه کند شده، اما همچنان ثابت است.

در حال حاضر بازارها انتظار دارند که نرخ بهره آمریکا تا ماه جولای به بالاتر از 5.2 درصد برسد.

در چشم‌انداز سایر ارزها، پوند (استرلینگ) پس از کاهش بیش از 1 درصدی در جلسه‌ی قبل، با 0.19 درصد کاهش به 1.2015 دلار رسید.

داده‌های منتشر شده در روز چهارشنبه نشان داد که تورم بریتانیا در ژانویه بیش از حد انتظار کاهش یافت و نشانه‌هایی از کاهش فشار قیمت‌ها در بخش‌هایی از اقتصاد مشاهده شد که بانک مرکزی انگلیس به‌دقت زیر نظر داشت.

بنا به گفته‌ی کر از کیوی بانک، خبر خوب این است که تورم احتمالا به اوج خود می‌رسد یا حتی به اوج رسیده است. بنابراین چشم‌انداز تورم بریتانیا در حال بهبود است.

ین ژاپن با افزایش اندکی به 134.07 در هر دلار رسید، که پس از معرفی کازوئو اوئدا به عنوان رئیس بانک مرکزی بعدی، امیدهای بازار را افزایش داد که این مرد 71 ساله می‌تواند زودتر از آنچه انتظار می‌رفت به نرخ‌های بهره‌ی فوق‌العاده پایین در ژاپن پایان دهد.

تحلیلگران موسسه سرمایه‌گذاری بلک راک، در این زمینه خاطرنشان کردند: «به نظر می‌رسد بانک ژاپن تصمیم دارد سیاست فوق‌العاده سست خود را با ریشه‌گرفتن تورم تغییر دهد. پویایی همزمان دستمزد و تورم به این معنی است که موضع سیاست فعلی احتمالأ مسیر خود را به درستی طی کرده است.»

@tajrishonline

ما را دنبال کنید