سرمایه‌گذاران طلا در حاشیه

در حالی که سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی انتشار داده‌های تورم مصرف‌کننده محتاطانه به حاشیه امن رفتند، طلا امروز از پائین‌ترین سطح یک ماهه، کمی افزایش یافت.

در حالی که سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی انتشار داده‌های تورم مصرف‌کننده محتاطانه به حاشیه امن رفتند، طلا امروز از پائین‌ترین سطح یک ماهه، کمی افزایش یافت.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی طلا و ارز، به نقل از اینوستینگ، قیمت طلا در روز سه‌شنبه نسبت به پایین‌ترین سطح یک ماهه‌ی خود، اندکی افزایش یافت؛ البته این افزایش چندان ادامه نیافت، چرا که سرمایه‌گذاران در آستانه‌ی دریافت سرنخ‌های اقتصادی بیشتر از داده‌های تورم مصرف‌کننده در ایالات متحده که در اواخر روز منتشر می‌شود، به حاشیه رانده شدند.

هر اونس طلا با 0.1 درصد افزایش به 1855.58 دلار رسید، در حالی که معاملات آتی طلا تا ساعت 19:32 به وقت محلی (00:32 به وقت گرینویچ) با 0.1 درصد افزایش به 1865.95 دلار در هر اونس رسید. هر دو ابزار در روز دوشنبه تضعیف شدند، زیرا بازارها در انتظار گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده، در تردید به سر می‌بردند.

بسیاری از قیمت‌های فلزات دیگر نیز در محدوده‌های معاملاتی محدود قرار داشتند، در حالی که دلار در بحبوحه‌ی ترس از امتداد تورم ثابت ماند و باعث افزایش بیشتر نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد.

از قرار معلوم این داده‌ها باید حاکی از آن باشد که با وجود کاهش تورم در ژانویه نسبت به ماه قبل، همچنان انتظار می‌رود که این معضل اجتماعی در سطوح نسبتاً بالایی باقی بماند. این موضوع به طور بالقوه می‌تواند به فدرال رزرو انگیزه‌ی کافی برای حفظ موضع جنگ‌طلبانه‌ی خود بدهد.

با نگاهی به چشم‌انداز فلز زرد در سال گذشته می‌توان دریافت که قیمت طلا با افزایش نرخ بهره در سال 2022 تحت تاثیر قرار گرفت، زیرا همزمان با بازدهی خزانه‌داری ایالات متحده، هزینه‌ی فرصت نگهداری دارایی‌های بدون بازده افزایش یافت. اگرچه فلز زرد در چند هفته‌ی اول سال 2023 با وقفه مواجه شد، نگرانی‌های فدرال رزرو بخش عمده‌ای از افزایش‌های اخیر طلا را معکوس کرد.

به علاوه، دو عامل قیمت شمش را تحت فشار قرار داد، یکی جهش بازدهی کوتاه‌مدت خزانه‌داری و دیگری، بهبود ارزش دلار که در برابر سبدی از ارزها، نزدیک به بالاترین سطح یک ماهه بود. البته دلار در روز سه‌شنبه به دنبال کاهش سود، اندکی کاهش یافت.

دلار و طلا

سایر فلزات گرانبها نیز در روز سه‌شنبه خاموش بودند. البته معاملات آتی پلاتین با 0.1 درصد افزایش به 961.15 دلار در هر اونس رسید، در حالی که معاملات آتی نقره در حدود 21.992 دلار در هر اونس ثابت ماند.

گفتنی است ترس از کاهش رشد در سایر اقتصادهای بزرگ، باد مخالفی را برای قیمت‌ها ایجاد کرده است، به ویژه نشانه‌هایی از کندشدن فعالیت صنعتی در ایالات متحده و منطقه یورو به وضوح به چشم می‌خورد.

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از افزایش شدید در جلسه‌ی قبل عقب‌نشینی کرد، چرا که معامله‌گران همچنان در حال ارزیابی چشم‌انداز بهبود تقاضای چین در برابر ترس از رکود جهانی در سال جاری بودند.

معاملات آتی مس با عیار بالا پس از افزایش بیش از 1 درصدی در جلسه‌ی قبل، با 0.1 درصد کاهش به 4.0585 دلار در هر پوند رسید.

فلز قرمز در هفته‌های اخیر در بحبوحه‌ی سیگنال‌های متفاوت در مورد بهبود اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده‌ی این فلز در جهان، نوسانات بی‌ثباتی را نشان داده است.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید