حداقل دستمزد در ترکیه در سال 2025 چقدر خواهد بود؟

کمیسیون در ماه دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد و بدون اطلاع از نرخ تورم سالانه که در ۳ ژانویه اعلام می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد و بنابراین، پیش‌بینی‌ها و انتظارات مربوط به تورم اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

 

حداقل دستمزد در ترکیه در سال 2025 چقدر خواهد بود؟

 

با نزدیک شدن به زمان برگزاری کمیسیون تعیین حداقل دستمزد، سؤال میلیون‌ها کارمند و کارفرما این است که حداقل دستمزد در سال ۲۰۲۵ چقدر خواهد بود؟

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از سی ان ان ترک ؛ در ماه ژانویه گذشته، حداقل دستمزد به‌صورت سالیانه تعیین و به‌ مقدار  ۱۷۰۰۲ لیر خالص و ۲۰۰۰۲ لیر با احتساب حق بیمه اعلام شد. در طول سال ۲۰۲۴، میلیون‌ها کارمند بر اساس این مبلغ حقوق دریافت کرده اند و این امر همچنان ادامه دارد. در واقع این ارقام در ترکیه به عنوان شاخص‌های اصلی بسیاری از پرداخت‌ها و بدهی‌ها، از جمله افزایش حقوق، اجاره خانه و … مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل عدم افزایش میان‌دوره‌ای در سال جاری، نرخ تورم سالانه در افزایش حداقل دستمزد نقش تعیین‌کننده‌ای خواهد داشت. کمیسیون در ماه دسامبر تشکیل جلسه می‌دهد و بدون اطلاع از نرخ تورم سالانه که در ۳ ژانویه اعلام می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد کرد و بنابراین، پیش‌بینی‌ها و انتظارات مربوط به تورم اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت.

در همین حال جودت یلماز در گفت‌وگو با روزنامه “صباح” گفت: در بودجه، نسبت به افزایش حقوق‌ها هیچ نسبتی تعیین نشده است. فرایند مربوط به کارمندان تحت قواعد خاصی تنظیم شده و بر اساس توافق‌نامه‌های جمعی پیش می‌رود. حداقل دستمزد فقط توسط دولت تعیین نمی‌شود و یک سازوکار سه‌گانه وجود دارد. او افزوده: مسئله اصلی، حداقل دستمزد بازنشستگان است که در حال حاضر به ۱۲۵۰۰ لیر افزایش یافته است. در مورد حداقل دستمزد ۲۰۲۵ نیزباید منتظر فرایند و نتیجه مذاکرات باشیم.

گفتنی است حداقل دستمزدها در ترکیه هر سال در ماه دسامبر توسط کمیسیونی متشکل از ۱۵ نفر تعیین می‌شود. در این کمیسیون، ۵ نماینده از طرف کارگران، ۵ نماینده از طرف کارفرمایان و ۵ نماینده از دولت به‌عنوان داور حضور دارند. این کمیسیون با برگزاری حداقل ۴ جلسه، به بررسی تحولات اقتصادی، شاخص‌های هزینه زندگی و نرخ تورم می‌پردازد و بر روی یک رقم توافق می‌کند. با توجه به نرخ تورم انتظار می رود حداقل دستمزد حداقل تا 24 هزار لیر افزایش پیدا کند.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید