پیش بینی قیمت مسکن در ترکیه؛آمارها چه می گویند؟

بازار مسکن ترکیه بازاری است که در سال  1.3 میلیون تقاضای واقعی در آن وجود دارد که همچنان رو به افزایش است

 

پیش بینی قیمت مسکن در ترکیه؛آمارها چه می گویند؟

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش ؛ علیرضا پیام یار، عصر ترکیه -تعداد مسکن فرخته شده در در ماه سپتامبر به 140 هزار و 919 واحد رسید که بالاترین میزان از آگوست 2022 است.

براساس آنچه موسسه آمار ترکیه (TUIK) منتشر کزده، این میزان در مقایسه با  سپتامبر سال گذشته نیز 37.3 درصد افزایش نشان می دهد .همچنین از ابتدای سال فروش مسکن با افزایش 5.2 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، به 947 هزار و 236 واحد رسیده است.

بر این اساس کارشناسان توصیه می کنند هم اکنون زمان خوبی برای خرید مسکن است زیرا افزایش آمار فروش نشان می دهد که تقاضاهای معوقه به بازار بازگشته و احتمال افزایش تقاضای جدی در بازار مسکن افزایش یافته که طبیعتا به افزایش قیمت منجر خواهد شد.

از طرفی احتمال کاهش نرخ بهره همچنان از بین نرفته و با وجود اینکه بانک مرکزی ترکیه دیروز در آخرین جلسه هیات مدیره نرخ بهره را ثابت نگهداشت، اما روندهای اقتصادی و انتظارات عمومی نشان می دهد که به زودی، البته درصرتی که اتفاقی غیر مترقبه مانند جنگ منطقه ای رخ ندهد، بانک مرکزی نهایتا جسارت کاهش نرخ بهره را به خود خواهد داد . این کاهش هرچند اندک، بخشی از سرمایه ها را به بخش مسکن  منعطف خواهد کرد که خود در افزایش تقاضا موثر است.

از طرف دیگر آمارها نشان می دهد میزان اعطای وام مسکن به متقاضیان در ماه سپتامبر در مقایسه با میانگین طول سال افزایش 54 درصدی داشته است که این خود عاملی برای گران ترشدن مسکن است . زیرا هم تقاضا را بالا می برد و هم فروشندگانی که مسکن خود را با وام مسکن خریده اند، با توجه به نرخ بالای بهره، حاضر نخواهند شد مسکن خود را از حد مشخصی پاییین تر بفروشند، چراکه قیمت تمام شده خانه برایشان بالا بوده است.

دلیل دیگر این است که اساسا تورم بخش مسکن در ترکیه در دوسال گذشته با تورم عمومی همخوانی نداشته و درواقع تورم بخش مسکن از تورم عمومی عقب است. این رکود در بخش مسکن میتواند با افزایش تقاضا، جای خود را به رونق بدهد، چیزی که نشانه های آن از هم اکنون قابل مشاهده است و این نتیجه ای جز افزایش قیمت مسکن را به دنبال نخواهد داشت .

یک علت مهم دیگر برای افزایش قیمت مسکن افزایش اجاره بهاست . در دو سال گذشته دولت میزان مجاز افزایش سالانه اجاره بها را در سقف 25 درصد ثابت نگهداشته بود، اما امسال در اول تابستان به یکباره این سقف را به 67 درصد افزایش داد و این انگیزه بسیار خوبی برای سرمایه گذارانی شد که سرمایه خود را به بانکها سپرده و یا به شکل طلا و ارز ذخیره کرده بودند که بتوانند با خرید ملک، هم ارزش پول خود را حفظ کنند و هم اجاره ملک خود را دریافت کنند که بسیار باصرفه تر از دریافت بهره بانکی یا تبدیل به ارز و طلاست .

از هم همه اینا گذشته اگر در بازار مسکن شهرهای بزرگ ترکیه ، از جمله استانبول چرخی بزنید خواهید دید که قیمت های فروش آتی، بویژه در پروژه های معتبر، بیشتر از قیمتهای فعلی است و این خود نشان دهنده آمادگی بازار مسکن برای افزایش قیمتهاست.

در کنار تمامی این نکات ذکر این دو نکته نیز ضوروری است که اولا بازار مسکن ترکیه بازاری است که در سال  1.3 میلیون تقاضای واقعی در آن وجود دارد که رو به افزایش است و این خود مشخص می کند که بازار مسکن در ترکیه همچنان بازار سود دهی میتواند باشد، و نکته دوم اینکه قیمتهای مصالح ساختمانی و دستمزد کارگران ساده تا ماهر و مهندسان و … مدام رو به افزایش است و هزینه ساخت را بالا می برد و تا زمانی که هزینه ساخت مسکن درحال افزایش است، کاهش قیمت چندان محتمل به نظر نمی رسد.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید