یک سال بعد از طوفان‌الاقصی؛ صهیونیسم زیر پای مقاومت

طوفان الاقصی بعد از یک سال، ضربه‌ای بزرگ به پروژه استکباری آمریکایی ـ غربی ـ صهیونیستی در منطقه وارد کرد و همه هزینه‌هایی را که صهیونیست‌ها و متحدانشان برای پنهان کردن ماهیت وحشی اسرائیل و ارائه تصویری شکست‌ناپذیر از آن صرف کرده بودند، بر باد داد.

 

یک سال بعد از طوفان‌الاقصی؛ صهیونیسم زیر پای مقاومت

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از تسنیم ؛ هر فرد عاقلی می‌داند که همه رویدادهای بزرگ در جهان در طول تاریخ، هم دستاورد داشته‌اند و هم خسارت و هیچ رویدادی نبوده است که دستاوردهای آن جدا از خسارت‌هایش باشد.
ما در این مقاله قصد داریم تحولات سریع و بی‌شماری را که طی یک سال گذشته، منطقه شاهد آن بود، مورد بررسی قرار دهیم.

شاید برخی تصور کنند که آغاز این مقاله با این مقدمه، کمی بدبینانه به‌نظر برسد، اما ما قصد داریم واقعیت اتفاقاتی را که بعد از روز سرنوشت‌ساز 7 اکتبر 2023 رخ داد، بررسی کنیم که زمینه‌ساز ظهور شگفتی‌های بی‌سابقه در سطح مقابله محور مقاومت با محور شر آمریکایی ـ صهیونیستی و متحدان آنها بود.

صبحی که صهیونیست‌ها با وحشت بیدار شدند

در صبح روز 7 اکتبر سال 2023 اتفاقی غیرمنتظره در داخل فلسطین رخ داد و همه در جهان، با خبر رویدادی از خواب بیدار شدند که هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد. در این روز خبرهایی از فلسطین رسید، مبنی بر اینکه صدها تن از رزمندگان گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس حمله گسترده‌ای به همه شهرک‌های اطراف نوار غزه که مملو از ده‌ها مرکز نظامی پیشرفته ارتش اشغالگر است، انجام داده‌اند.

در این حمله دراماتیک، همه گردان‌های نظامی ارتش اشغالگر در اطراف شهر غزه سقوط کردند و از ساعات صبح تا پایان شب، صهیونیست‌ها هنوز نمی‌دانستند که چه‌بلایی سرشان آمده است. در این روز تاریخی رزمندگان مقاومت فلسطین دستاوردهای متعددی رقم زدند و صدها صهیونیست را به‌عنوان اسیر با خود به غزه بردند.

مشخص بود که رژیم صهیونیستی به‌تنهایی قدرت مقابله با این اتفاق بزرگ را که یک رسوایی عظیم برای سرویس نظامی ـ امنیتی ـ اطلاعاتی اسرائیل محسوب می‌شد، نداشت؛ به‌ویژه بعد از اینکه خبر رسید سایر گروه‌های محور مقاومت هم قصد دارند در حمایت از مردم و مقاومت غزه، به نبردی بپیوندند که «طوفان الاقصی» نام گرفت.

رژیم اشغالگر به حمایت سریع بزرگترین نیروی نظامی در جهان و متحد و حامی اصلی خود یعنی آمریکا و سپس سایر کشورهای متعلق به محور شرّ یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای غربی نیاز داشت و غرب و آمریکا با همه توان نظامی و سیاسی و حتی رسانه‌ای خود برای حمایت از اشغالگران صهیونیست در این جنگ بسیج شدند.

وقایع رخ‌داده در روز انجام عملیات طوفان الاقصی برای همه کسانی که تحولات منطقه را دنبال می‌کنند، روشن است و ما قصد بازگو کردن آن را نداریم؛ بلکه می‌خواهیم مستقیماً به نتایجی که بعد از گذشت یک سال از این عملیات در منطقه حاصل شد، بپردازیم، چه از نظر خسارات و چه از نظر دستاوردها.

فداکاری‌های بی‌شمار مقاومت و مردم فلسطین

این نتایج صرفاً مربوط به عملیاتی که در 7 اکتبر 2023 رخ داد نیست؛ بلکه به آنچه در طول یک سال تمام رویارویی، استواری و فداکاری‌های مردم قهرمان فلسطین و جبهه‌های حمایت از آنها اتفاق افتاد، مربوط می‌شود.

در وهله نخست قصد داریم بهایی را که مقاومت در این نبرد بزرگ با دشمن صهیونیستی پرداخت، مورد بررسی قرار دهیم. خسارات مقاومت در این جنگ مربوط به خسارات جانی و مادی است که مردم و مقاومت فلسطین و سایر جبهه‌های حامی غزه را تحت‌تأثیر قرار داد.

در طول این یک سال طبق آمار رسمی مربوط به شهدا و مفقودشدگان غزه، نزدیک به 50 هزار غیرنظامی فلسطینی که 70 درصد آنها زن و کودک هستند در جنگ نسل‌کشی رژیم اشغالگر علیه نوار غزه به شهادت رسیدند. ابعاد بحران انسانی فاجعه‌باری که جنایتکاران صهیونیست در غزه ایجاد کرده‌اند، بسیار فراتر از چیزی است که در رسانه‌ها می‌بینیم و علاوه بر شهادت ده‌ها هزار نفر به‌شکل مستقیم در تجاوزات دشمن صهیونیستی، شیوع انواع بیماری‌ها، قحطی، گرسنگی، نابودی زیرساخت‌های بهداشتی و... موجب شده است صدها هزار نفر در باریکه محاصره‌شده غزه در معرض خطر مرگ قرار بگیرند.

در سطح مادی هم تقریباً می‌توان گفت که بعد از گذشت یک سال، هیچ مکان سالمی در غزه باقی نمانده است و اشغالگران همه زیرساخت‌های غیرنظامی از بیمارستان‌ها تا تأسیسات صنعتی، تجاری، منازل مسکونی، مؤسسات خدماتی، بهداشتی، امدادی و... را ویران کرده و حتی به نهادهای بین‌المللی مستقر در غزه هم رحم نکرده‌اند.

این وضعیت در شهرهای کرانه باختری اشغالی به‌ویژه شمال این منطقه نیز تکرار شد و طی ماه‌های گذشته، اشغالگران با تصور نابودی مقاومت در کرانه باختری یک لشکرکشی گسترده به شمال این منطقه به‌ویژه جنین به‌راه انداختند و جنایت‌هایی مشابه آنچه را در غزه مرتکب می‌شوند، در اینجا تکرار کردند.

فداکاری‌های شرافتمندانه محور مقاومت در حمایت از غزه

اما علاوه بر فلسطین، طی چند هفته گذشته اشغالگران صهیونیست جنایت‌های وحشیانه متعددی علیه لبنان به‌راه انداخته‌اند که در جریان آن تنها در چند روز نزدیک به 2000 غیرنظامی لبنانی به شهادت رسیدند و شماری از فرماندهان و رهبران حزب‌الله و در رأس آن سید حسن نصرالله، هم به قافله شهدا در راه قدس پیوستند.

رژیم صهیونیستی و متحدان آن به‌ویژه آمریکا طی این یک سال و در حالی که نتوانسته بودند جبهه‌های مقاومت را از موضع آنها در حمایت از ملت و مقاومت غزه منصرف کنند، تجاوزاتی هم به یمن و عراق انجام دادند، اما هیچ یک از این جنایات موجب تغییر موضع گروه‌های محور مقاومت در حمایت از فلسطین نشد؛ به‌ویژه اینکه می‌بینیم حزب‌الله لبنان با وجود بهای بسیار سنگینی که در این نبرد با دشمن غاصب پرداخته همچنان به موضع خود در حمایت از غزه پایبند است.

دستاوردهای عظیم مقاومت در طوفان الاقصی

اما در بخش دوم می‌خواهیم دستاوردهای مقاومت را بعد از گذشت یک سال از نبرد طوفان الاقصی مورد بررسی قرار دهیم و برای خلاصه کردن مطلب به 5 دستاورد اساسی اشاره می‌کنیم:

ـ اولین دستاورد، آن است که عملیات طوفان الاقصی به‌شکل بی‌چون‌وچرا موفق شد درگیری میان مردم و مقاومت منطقه را با دشمن صهیونیستی، به مقصد واقعی خود برگرداند؛ به‌ویژه بعد از آنکه کشورهای استعماری جهان به‌رهبری آمریکا کنار برخی کشورهای عربی در طول سالیان گذشته این درگیری را از مسیر صحیح و طبیعی خود منحرف کرده بودند و سعی داشتند این واقعیت را که اسرائیل به‌عنوان دشمن اصلی اعراب و مسلمانان، سرزمین فلسطین را اشغال کرده است و ملت آن را به وحشیانه‌ترین شکل ممکن قتل‌عام و آواره می‌کند، به دست فراموشی بسپارند.

انعقاد قرارداد عادی‌سازی روابط میان کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در چهارچوب همین تلاش محور آمریکایی برای سرپوش گذاشتن بر ماهیت وحشی و اشغالگر اسرائیل بود، اما وقوع عملیات طوفان الاقصی، آن هم در شرایطی که چیزی به انعقاد توافق سازش عربستان سعودی با صهیونیست‌ها نمانده بود، موجب شد درگیری اعراب و مسلمانان با دشمن اشغالگر صهیونیستی، به مسیر درست و اصلی خود برگردد.

ـ دستاورد دوم، آشکار ساختن ماهیت وحشی رژیم صهیونیستی در کل جهان بود؛ به‌ویژه بعد از اینکه طی دهه‌های گذشته این رژیم غاصب و متجاوز با حمایت و هزینه‌های فراوان آمریکا و غرب تلاش کرده بود ذات وحشی خود را پشت شعارهای مضحک دموکراسی و حقوق‌بشری پنهان کند. برای نخستین بار نهادهای قضایی جهانی از جمله دیوان بین‌المللی دادگستری و دادگاه کیفری بین‌المللی مجبور شدند تحت فشار شدید افکار عمومی جهان، احکامی علیه صهیونیست‌ها صادر کنند و حتی حکم بازداشت مقامات این رژیم از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر جنایتکار رژیم صهیونیستی نیز صادر شد.

بنابراین به‌شکل رسمی همه مردم جهان فهمیدند که رژیم صهیونیستی یک نهاد جنایتکار است که از انجام هیچ جنایتی علیه انسانیت ابایی ندارد و به همه قوانین و منشورهای بین‌المللی دهان‌کجی می‌کند، حتی مقامات صهیونیست ماهیت سازمان ملل را نیز زیر سؤال بردند و هجمه‌های تندی علیه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به‌دلیل درخواست او برای توقف جنگ نسل‌کشی علیه غیرنظامیان فلسطینی اعمال کردند.

ـ سومین دستاورد، مربوط به مهار روند عادی‌سازی روابط اعراب با رژیم صهیونیستی است. همان‌طور که گفتیم عملیات طوفان الاقصی در شرایطی اتفاق افتاد که کشورهای عربی با سرعتی ثابت و سریع به‌سمت قراردادهای سازش با اشغالگران پیش می‌رفتند. در آن زمان عربستان سعودی که خودش را رهبر کشورهای عربی می‌داند و مهمترین نمادهای مذهبی اسلام در این کشور واقع شده است، در آستانه امضای توافق عادی‌سازی با صهیونیست‌ها بود؛ اما مجبور شد در سایه فشار افکار عمومی بعد از نبرد طوفان الاقصی از این اقدام خودداری کند.

خطر عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی تنها به این مسئله مربوط نمی‌شود که عربستان خودش را رهبر کشورهای عربی می‌داند و جایگاه مذهبی بالایی در اسلام دارد، بلکه بیشتر به این دلیل است که پیوستن ریاض به قطار سازش با صهیونیست‌ها می‌توانست بهانه‌ای برای ادامه این مسیر توسط سایر کشورهای عربی باشد؛ کشورهای خائن و مرتجعی که به‌امید کمک‌های مالی آمریکا منتظر فرصتی برای سازش با دشمن صهیونیستی هستند.

ـ چهارمین دستاورد طوفان الاقصی هم مربوط به موفقیت آن در وحدت بخشیدن به عرصه‌های مقاومت در منطقه به‌شکلی است که تاکنون شاهد آن نبودیم. در تمام جنگ‌های قبلی که میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی اتفاق می‌افتاد، گروه‌های فلسطینی به‌تنهایی با دشمن می‌جنگیدند؛ اما طوفان الاقصی صحنه دیگری را رقم زد و کل محور مقاومت برای حمایت از آرمان اصلی امت اسلامی به میدان جنگ با اشغالگران صهیونیست آمد.

اعضای مختلف محور مقاومت در جبهه‌های متعدد با آغاز عملیات‌ها ضد دشمن صهیونیستی، مانع از آن شدند که رژیم اشغالگر و متحدانش، مردم و مقاومت غزه را شکست دهند. در این میان نقش حزب‌الله لبنان بسیار ستودنی است؛ چرا که با کشاندن بخش بزرگی از نیروها و تجهیزات ارتش اشغالگر به جبهه شمالی فلسطین اشغالی، بار بزرگی از دوش مقاومت و مردم غزه برداشت.

ـ اما پنجمین دستاورد عملیات طوفان الاقصی، آشکار ساختن میزان ضعف و شکنندگی ساختار اصلی موجودیت صهیونیستی بود که طی سال‌های گذشته با کمک کشورهای مختلف استکباری جهان، یک تصویر شکست‌ناپذیر از خودش ارائه داده بود، اما این تصویر در عرض یک ساعت کاملاً نابود شد و از بین رفت و با وجود حمایت‌های نامحدود آمریکا و غرب با انواع سلاح‌‌های مرگبار و بمب‌های سنگرشکن از رژیم غاصب صهیونیستی، این رژیم بعد از یک سال جنگ فرسایشی در غزه به هیچ یک از اهداف جنگی خود که مهمترین آنها نابودی مقاومت و آزاد کردن اسرای صهیونیست از غزه با زور نظامی بود نرسیده است.

حمله هوایی رژیم اسرائیل به مرز سوریه با لبنان

طوفان الاقصی چه در ابتدای آن و چه در ماه‌های گذشته نشان داد که رژیم جعلی اسرائیل یک موجودیت شکننده و شکست‌پذیر است و نابودی این غده سرطانی و ریشه‌کن کردن آن از منطقه با وجود همه حمایت‌هایی که مستکبران جهان از آن به‌عمل می‌آورند، هدفی دور از دسترس نیست.

بعد از تحولات متعددی که به‌دنبال عملیات طوفان الاقصی در منطقه رخ داد، مشخص شد مقابله با دشمن صهیونیستی بیش از قدرت نظامی، به وحدت موضع امت اسلامی نیاز دارد.

آنچه در این مقاله به آن اشاره کردیم، خلاصه کوتاهی از دستاوردهای بی‌شمار مقاومت در نبرد طوفان الاقصی است که ارکان رژیم ساختگی صهیونیستی را به لرزه درآورد. این عملیات همچنین ضربه بزرگی به رژیم‌های مرتجع و فاسد عربی وارد ساخت و همه ملت‌های عربی دیدند در شرایطی که محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران، مستقیماً برای حمایت از مظلومان فلسطین به میدان آمده‌اند، حکام خائن عربی چگونه به مواضع ذلیلانه خود ادامه می‌دهند و حتی در این شرایط هم دست از خدمت به اشغالگران برنمی‌دارند.

طوفان الاقصی همچنین ضربه‌ای بزرگ به پروژه استعماری کشورهای عضو محور شر آمریکا در منطقه ما بود و به آنها فهماند که نمی‌توانند به‌راحتی در منطقه‌ای که متعلق به خودشان نیست جولان دهند.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید