تثبیت بازدارندگی ایران با عملیات وعده صادق۲ / تخریب پایگاه‌های نظامی اسرائیل با موشک‌های بالستیک

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در شامگاه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ در پاسخ به ترور فرماندهان محور مقاومت از جمله شهید «اسماعیل هنیه» در خاک کشورمان، شهید «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و شهید «عباس نیل‌فروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، طی عملیات «وعده صادق ۲» پایگاه‌های نظامی رژیم صهیونیستی را مورد هدف موشک‌های بالستیک قرار دادند، تا به دنیا اثبات کنند که بازدارندگی امنیتی و عزت ملی جمهوری اسلامی ایران، خط قرمز کشورمان در تقابل با دشمنان است و این امر به‌خوبی برای اهالی تلاویو تفهیم شد.

 

تثبیت بازدارندگی ایران با عملیات وعده صادق۲ / تخریب پایگاه‌های نظامی اسرائیل با موشک‌های بالستیک

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از ایسنا ؛ ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس در تهران، همچنین شهید «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان و شهید «عباس نیل‌فروشان» معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیامدهایی را در عرصه منطقه‌ای به همراه داشت. صهیونیست‌ها با استفاده از سیاست کثیف ترور که یک راهبرد بُزدلانه و تروریستی است، قصد داشتند به یک دستاورد تاکتیکی در میدان یا در عرصه سیاسی برسند، غافل از این‌که هیچ‌گاه ترورهای این رژیم جعلی تحقق دستاوردی تاکتیکی در مقابله با محور مقاومت را در پی نداشته است، بلکه بالعکس، تفکر، ایده یا جنبشی که رهبران آن مورد ترور قرار گرفته‌اند، آسیب ندیده و قَوی‌تر و بالنده‌تر از قبل به مسیر مبارزاتی خود ادامه داده است.

 

افزایش ایمان و اراده‌ی محور مقاومت با شهادت رهبران

در بین گروه‌ها و جنبش‌های مقاومت اسلامی شاهد این بوده‌ایم که هرگاه یک رهبر یا فرماندهی ترور شده است، فردی مجاهدتر و قوی‌تر جایگزین او شده است. شهید «سیدعباس موسوی» دبیرکل سابق حزب‌الله لبنان در اوایل دهه ۹۰ میلادی مورد ترور قرار گرفت. سیدحسن نصرالله که آن‌موقع جوان بود و کسی فکر نمی‌کرد که ایشان بتواند حزب‌الله را به این سطح از قدرت برساند، وی جانشین سیدعباس موسوی شد. حال امروز این گروه مقاومت به آن‌چنان قدرتی رسیده است که می‌تواند در منطقه تعیین‌کننده باشد. امروز حزب‌الله لبنان حدود ۱۵۰ هزار فروند موشک و ۱۰۰ هزار نفر نیرو دارد، به‌طوری که قدرت نظامی آن را با ارتش انگلیس مقایسه می‌کنند.

همچنین «شیخ احمد یاسین» رهبر جنبش مقاومت اسلامی حماس، در سال ۲۰۰۴ توسط رژیم غاصب صهیونیستی ترور شد، ترور ایشان یک ضربه‌ی بزرگ بود اما بلافاصله «عبدالعزیز رِنتیسی» جانشین وی شد و او هم بلافاصله بعد از مدت کوتاهی ترور شد که این هم به نوبه‌ی خود ضربه‌ی بزرگی محسوب می‌شد. با این‌حال کمتر کسی تصور می‌کرد حماس ظرف دو دهه‌ی گذشته بتواند از آن‌سطح موشک‌های ساده عبور کرده و به سطحی از توانمندی عملیاتی و نظامی برسد که بتواند عملیاتی مانند «طوفان‌الاقصی» را انجام دهد.

حماس در حالی به توانمندی رسید که در محاصره‌ی کامل بوده، شدیدترین تحریم‌ها علیه آن‌ها اعمال شده و با دنیای خارج نیز ارتباط چندانی نداشته است، با این‌حال ۷ اکتبر ۲۰۲۳ «عملیات طوفان‌الاقصی» را علیه رژیمی با ادعای بزرگ‌ترین قدرت نظامی منطقه رقم زد و خسارات جبران‌ناپذیری را به رژیم اشغالگر وارد کرد، در همین راستا رژیم جعلی برای جبران این شکست، به قتل‌عام مردم مظلوم غزه و استفاده از راهکار ترور علیه مقاومت اقدام کرد.

رژیم صهیونیستی به خیال خودش فکر می‌کرد با تجاوز به خاک جمهوری اسلامی ایران و ترور رهبران کاریزماتیک محور مقاومت از جمله اسماعیل هنیه و سیدحسن نصرالله، روند فعالیت نظامی و مواضع سیاسی حماس و حزب‌الله به‌خصوص در استمرار مقاومت و مقابله با دشمن اشغالگر، متوقف خواهد شد. اما آن‌ها از «عملیات وعده صادق ۱» عبرت نگرفته و در زمانی که تصور نمی‌کردند، از سوی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران متحمل ضربات سنگین نظامی و امنیتی شدند.

 

«عملیات وعده صادق ۲» نشانه‌ی اقتدار و وحدت محور مقاومت

ساعتی قبل از رسیدن موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، عملیات استشهادی یکی از عوامل محور مقاومت، توجه نیروهای امنیتی را به خود جلب کرد و سپس ده‌ها موشک بالستیک ایرانی به مواضع نظامی و پایگاه‌های امنیتی رژیم صهیونیستی اصابت کرد. در همان ساعات، اولین بیانیه‌ی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد که این عملیات موسوم به وعده صادق ۲ با تصویب شورای عالی امنیت ملی و ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح و حمایت و پشتیبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلّح صورت گرفته است.

سپاه پاسداران همچنین هشدار داد: اخطار داده می‌شود، چناچه رژیم صهیونیستی به این عملیات که منطبق بر حقوق قانونی کشور و قوانین بین‌المللی است، واکنش نظامی نشان دهد، با حملات کوبنده و ویرانگر بعدی مواجه خواهد شد. در ادامه سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح در تشریح عملیات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: «امشب نیروی هوافضای سپاه پاسداران با عملیات قهرمانانه‌ی خود انتقام بسیاری از جنایات صهیونیست‌ها را گرفت.»

سرلشکر باقری با ابراز این‌که در این عملیات مراکز اقتصادی و صنعتی رژیم صهیونیستی و مردم در اراضی اشغالی مورد هدف قرار نگرفتند در حالی‌که این کار کاملاً امکان‌پذیر بود، گفت: «سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران چه در بُعد دفاعی و چه در بُعد آفندی و تکرار این تهاجم و چندین برابر این، کاملاً آماده هستند و اگر رژیم صهیونیستی که به دیوانگی رسیده است، توسط آمریکا و اروپا کنترل نشود و بخواهد جنایات خود را ادامه دهد و یا علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ما وارد عمل شود، عملیات امشب با چندبرابر بزرگی تکرار خواهد شد و تمام زیرساخت‌های آن‌ها مورد اصابت قرار خواهد گرفت.»

 

سپاه پاسداران: ۹۰ درصد موشک‌ها با موفقیت به اهداف در سرزمین‌های اشغالی اصابت کرد

به گفته‌ی امیر «عزیز نصیرزاده» وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با این‌که کل منطقه با پیشرفته‌ترین و پرحجم‌ترین سامانه‌های پدافندی محافظت می‌شد، اما ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده است. البته فیلم‌های منتشرشده از موشک‌های بالستیک شلیک‌شده توسط ایران علیه اسرائیل نیز نشان می‌دهد که بیشتر موشک‌ها به اهداف اصابت کرده و سیستم‌های دفاع آهنین اسرائیل در رهگیری‌ موشک‌ها ناتوان بودند.

به گفته‌ی فرماندهان، سه پایگاه نظامی هوایی اصلی رژیم صهیونیستی از جمله پایگاه هوایی نواتیم به عنوان محل استقرار هواپیماهای اف ۳۵، پایگاه هوایی هاتسریم (ختساریم) به عنوان پایگاهی که برای ترور شهید سیدحسن نصرالله مورد استفاده قرار گرفت و مرکز موساد به عنوان مرکز ترور، رادارهای راهبردی و همچنین مراکز تجمع تانک‌ها، نفربرها و نفرات رژیم صهیونیستی در منطقه‌ی پیرامون غزه مورد هدف قرار گرفتند.

نکته‌ی مهم در این عملیات، استفاده از «موشک‌های پیشرفته‌ی بالستیک خیبرشکن» و «موشک‌های هاپیرسونیک فتاح» است. نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از تجارب حاصله از عملیات وعده صادق ۱ که در آن از ترکیبی از پهپادها و موشک‌های بالستیک استفاده شده بود و بهره‌گیری از نقاط ضعف سامانه‌های ضدموشکی رژیم صهیونیستی، در عملیات موشکی وعده صادق ۲ از انواع پیشرفته‌ی موشک‌های موجود در زرادخانه خود به‌خصوص موشک خیبرشکن و موشک هایپرسونیک فتاح استفاده کرد که طبق شواهد ضربات مهلکی را به رژیم صهیونیستی وارد کرده است.

گفته می‌شود، موشک‌های با کلاهک بارشی مانند «موشک عماد»، وظیفه‌ی درگیرکردن پدافند را بر عهده داشته و موشک‌های خیبرشکن ۱و ۲ و همچنین موشک فتاح نقش اصابت به اهداف را بر عهده داشتند.

 

ویژگی‌های موشک‌های عملیات وعده صادق۲

«موشک خیبرشکن» با برد یک‌هزار و ۴۵۰ کیلومتر دارای پیکربندی سرِ جنگی از نوع سه‌مخروطی یا «Tri Conic» است که استفاده از این پیکربندی به‌منظور حفظ پایداری سر جنگی در حین انجام مانورهای سنگین است. موردی که در این موشک خودنمایی می‌کند، ابعاد به‌نسبت بزرگ‌تر بالک‌های متحرک سر جنگی آن است که این افزایش ابعاد بالک، قدرت مانور سر جنگی را پس از ورود به جو افزایش می‌دهد و امکان اجرای مانورهای پیچیده‌تر و سریع‌تر را به‌منظور عبور موثر از سد پدافندهای ضدموشکی درون جوّی با کارویژه سامانه‌های پدافندی مانند «فلاخن داود» رژیم صهیونیستی و «پاتریوت» ایالات متحده آمریکا را فراهم می‌کند.

موضوع دیگر در بررسی موشک خیبرشکن، نوع انفجار سرِ جنگی آن است که بر اساس تصاویر منتشرشده، کلاهک از نوع شدیدالانفجار است اما به گفته‌ی سردار «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، موادی در سر جنگی خیبرشکن به‌کار گرفته شده که قدرت انفجار آن را به چندین برابر «TNT» افزایش داده است.

«موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح ۱» نیز توسط متخصصان نیروی هوافضای سپاه تولید شده است. این موشک با قابلیت‌های تاکتیکی، به‌دلیل برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله‌ی دوم، قابلیت دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و همچنین انجام مانورهای مختلف در داخل و خارج از جو زمین به‌منظور غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد.

دیگر خصوصیات این موشک عبارتند از: سوخت جامد ۲ مرحله‌ای، برد یک‌هزار و ۴۰۰ کیلومتری، مانوردهی غیرقابل‌ پیش‌بینی خارج و داخل جو کره زمین، حداکثر سرعت ۲۵ ماخ خارج از جو و سرعت لحظه‌ی برخورد بین ۱۳ تا ۱۵ ماخ، استفاده از ترکیبات آلیاژی جاذب امواج رادارهای پدافندی و سطح مقطع بسیار پایین کلاهک.

از دیگر خصوصیات بارز موشک هایپر سونیک فتاح ۱، می‌توان به دقت اصابت فزاینده، سرعت بسیار بالا، قابلیت مانورپذیری فوق‌العاده و همچنین از توان پنهان‌کاری و عبور از سامانه‌های راداری اشاره کرد.

«موشک بالستیک هایپرسونیک «فتاح ۲» با قابلیت گلاید و همچنین کروز است که در دسته‌ی گلایدرهای هایپرسونیک «HGV» دسته‌بندی می‌شود. تنها چهار کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران فناوری این نوع از تسلیحات هایپرسونیک را در اختیار دارند. پرتابه‌های «HGV» مانند فتاح۲ به‌جای ارتفاع گرفتن همانند شیوه پرتابه‌های بالستیک، در ارتفاع بسیار کمتری به همراه امکان تغییر مسیر مکرر به سمت هدف طی‌مسیر کرده و در نتیجه رادارهای هشدار زودهنگام پدافند دشمن در شناسایی آن‌ها دچار مشکل می‌شوند و احتمال غافلگیر کردن مجموعه دفاع موشکی دشمن بسیار بیشتر می‌شود.

در مجموع می‌توان «عملیات موشکی وعده صادق ۲» را در بعد نظامی، گامی بلند در زمینه‌ی اثبات کارآیی سامانه‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران و در مقابل، پوچ بودن ادعاهای رژیم صهیونیستی درباره عبور ناپذیر بودن سامانه‌های ضدموشکی آن به‌خصوص «سامانه ضدموشکی آرو» دانست که مدت‌ها درباره‌ی موثر بودن آن در مقابل حملات موشکی بالستیک به لاف‌زنی پرداخته بودند.

 

فرمانده ارتش: اگر دشمن دست به جنایت دیگری بزند، پاسخ بعدی چندبرابر محکم‌تر خواهد بود

سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگویی بیان کرد: رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکای جنایتکار حاکمیت ما را نادیده گرفت و فرماندهان ما را به شهادت رساند. ما تلخی خویشتن‌داری را تحمل کردیم اما این دشمن، تنها زبان زور را می‌فهمد و پاسخ قاطعی دریافت کرد.

وی افزود: همیشه اعلام کرده‌ایم که آغازگر هیچ جنگی نیستیم، اما با قدرت از حقوق خود دفاع خواهیم کرد. امروز یک پاسخ دریافت کردند و اگر دست به جنایت دیگری بزنند، پاسخ ما محکم‌تر و چندبرابری خواهد بود. با وجود قوی‌ترین لایه‌های پدافندی دشمن، موشک‌های ما از آن عبور کردند. در این‌مرحله از عملیات، همه‌ی اهداف نظامی بودند اما اگر دوباره دست از پا خطا کنند، زیرساخت‌هایشان را هم ویران خواهیم کرد.

 

امنیت ملی در سایه‌ی عمق استراتژیک ایران در منطقه

کمیته‌ی روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا اسفند سال گذشته(۱۴۰۲) با دعوت از «سوزان مالونی» مدیر سیاست خارجی در موسسه بروکینگز - یک سازمان غیرانتفاعی در ایالات متحده که به تحقیقات مستقل و راه‌حل‌های سیاسی می‌پردازد - به تبیین و بررسی آنچه که آن‌ها شبکه نیابتی ایران در سراسر خاورمیانه نامیده‌اند و این‌که چگونه سیاست ایالات متحده می‌تواند به موثرترین شکل ممکن با این تهدیدها مقابله کند، پرداخت.

در متن منتشرشده از سوی موسسه بروکینگز به تاریخ اول مارس ۲۰۲۴ ادعا شده است که، یکی‌از باارزش‌ترین ابزارهای ایران، شبکه‌ی شبه‌نظامیانی است که رهبری، هماهنگی، آموزش و تسلیحات پیشرفته آن را بر عهده داشته و تامین کرده است. این شبکه در سراسر خاورمیانه از لبنان گرفته تا پاکستان گسترش یافته و ثابت شده است که این نیروهای نیابتی برای امنیت، بقاء و نفوذ تهران ضروری هستند. آن‌ها عمق استراتژیک، نفوذ و دسترسی گسترده‌ی منطقه‌ای را برای جمهوری اسلامی فراهم می‌کنند و در عین حال ایران را از خطر کامل اقدامات خود مصون می‌دارند.

«ماشاءالله شمس‌الواعظین» به‌عنوان کارشناس حوزه بین‌الملل و روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، پس‌از شهادت اسماعیل هنیه، در پاسخ به سئوالی با عنوان این‌که؛ "اگر حملۀ ایران این‌بار کارآمدتر و ویرانگرتر باشد و اسرائیل هم از درِ تلافی وارد شود و با هواپیماهایش تهران و سایر شهرهای ایران را بمباران کند، این سوال پیش می‌آید که آیا ارزشش را دارد که کشور ما به‌خاطر اسماعیل هنیه درگیر چنین وضعی شود؟"، پاسخ داد: «اصلا مقولۀ اسماعیل هنیه عنوان یک مسأله است، اصل، خدشه‌دار کردن امنیت ملی ایران است.»

در همین راستا، سرلشکر «سیّدیحیی رحیم‌صفوی» مشاور عالی فرمانده کل قوا، اسفند سال گذشته(۱۴۰۲) بر لزوم گسترش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی برای ارتقای امنیت ملی تاکید کرد و گفت: «جمهوری اسلامی ایران چاره‌ای جز عمق‌بخشی به دفاع و امنیت کشور ندارد؛ عمق دفاع استراتژیک ما دریای مدیترانه است و باید به ۵ هزار کیلومتر افزایش یابد. دریای سرخ و دریای مدیترانه نقاطی استراتژیک هستند و نیروهای دریایی و هوافضای سپاه باید بر این نقاط متمرکز شوند، چراکه جنگ‌های آتی دریاپایه و هواپایه است و غفلت ما از این مناطق می‌تواند امنیت ملی ما را تهدید کند.»

با توجه به مطالب فوق، «عملیات وعده صادق۲» برای خون‌خواهی رهبران شهید محور مقاومت و پاسخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در خاک ایران اسلامی، دستاوردهای نظامی، امنیتی و فرهنگی قابل‌توجهی در سطح بین‌المللی برای کشورمان داشت و بازدارندگی نظامی و امنیتی ما را در سطح جهانی تثبیت کرد. همچنین در آن‌شب که عید سال نو یهودی(روش هاشانا) بود، خاطرات عبرت‌انگیز بزرگی برای صهیونیست‌ها رقم خورد تا تهدیدات و خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران را جدی بگیرند.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید