تامین ۳۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی و تجاری

بانک مرکزی از ابتدای سال جاری تا 11 مهرماه، 34 میلیارد و 520 میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو و کالاهای تجاری تأمین کرده است.

 

تامین ۳۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون دلار ارز برای واردات کالا‌های اساسی و تجاری

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از برنا ؛ بر اساس اعلام بانک مرکزِی در این مدت برای کالا‌های اساسی و دارو ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار، برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار، برای خدمات ۸۳۶ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۷ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفته است.
 
بر اساس این گزارش، بانک مرکزی برای واردات کالا‌های اساسی و کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۵ میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار و برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۱ میلیارد و ۶۴۹ میلیون دلار ارز تأمین کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در مجموع ۷ میلیارد و ۵۵۵ میلیون دلار برای کالا‌های اساسی و کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی را با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان و با هدف حمایت از مصرف‌کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالا‌های ضروری با قیمت ارزانتر تأمین کرده است.
 
این گزارش حاکی از آن است که در این بازه زمانی برای کالا‌های تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۸ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات مبلغ ۷ میلیارد و ۶۲۲ میلیون دلار و در مجموع ۲۶ میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار تأمین ارز صنایع صورت گرفته است.

این گزارش حاکی از آن است تأمین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل ۲ میلیارد و ۵۷۶ میلیون دلار، «صنایع معدنی» یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل یک میلیارد و ۷۵۹ میلیون دلار، «صنایع و تجهیزات برق و الکترونیک» معادل دو میلیارد و ۲۶۷ میلیون دلار، «صنایع شیمیایی و پلیمری» یک میلیارد و ۸۸۹ میلیون دلار، «منسوجات و پوشاک» معادل ۹۲۰ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار، یک میلیارد و ۴۹۱ میلیون دلار، یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون دلار، ۲۶۷ میلیون دلار، ۶۳۵ میلیون دلار، ۵۱ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۱۱ مهر ماه سال جاری دریافت کرده اند.

همچنین تا تاریخ ۱۱ مهر ماه، سایر صنایع ۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار ارز نیمایی و یک میلیارد و ۹۹۱ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده اند.

گفتنی است، در روز چهارشنبه ۱۱ مهر ماه ۱۴۰۳ در تالار اسکناس ارز مرکز مبادله ایران، دلار با نرخ ۴۹ هزار و ۸۲۰ تومان، یورو با نرخ ۵۵ هزار و ۱۳۷ تومان و درهم با نرخ ۱۳ هزار و ۵۶۵ تومان مورد مبادله قرار گرفت. هم‌چنین تالار حواله ارز، شاهد مبادله دلار با نرخ ۴۶ هزار و ۸۶۸ تومان، مبادله یورو با نرخ ۵۱ هزار و ۸۶۹ تومان و مبادله درهم با نرخ ۱۲ هزار و ۷۶۱ تومان بود.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید