کودکان بیشتر دچار چه سرطانی می‌شوند؟

معاون مدیرعامل محک در امور درمان با اشاره به اینکه سرطان‌های اطفال طیف وسیعی دارند، بیان کرد: سرطان سارکوم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان است.

 

کودکان بیشتر دچار چه سرطانی می‌شوند؟

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از فارس ؛ سارکوم یک نوع نادر تومور بدخیم (سرطانی) است که در استخوان و بافت همبند مانند: چربی، ماهیچه، عروق خونی، اعصاب و بافتی که استخوانها و مفاصل را احاطه کرده است، ایجاد می‌شود. سرطان استخوان می‌تواند در هر استخوانی در بدن شروع شود، اما بیشتر لگن یا استخوان‌های بلند در بازوها و پاها را درگیر می‌کند.علائم به اندازه و محل تومور بستگی دارد. درمان‌ها شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی است.سارکوم نادر است و تنها 1 درصد از کل تشخیص‌های سرطان بزرگسالان و حدود 15 درصد از تشخیص‌های سرطان دوران کودکی را تشکیل می‌دهد. در واقع تومورهای غیرسرطانی استخوان بسیار شایع تر از تومورهای سرطانی هستند.بیش از 70 نوع سارکوم وجود دارد. درمان سارکوم به نوع سارکوم، محل و سایر عوامل متفاوت بستگی دارد.سارکوم اولیه استخوان، سرطانی است که از استخوان شروع می شود. بیش از یک سوم سارکوم های استخوان در افراد کمتر از 35 سال شناسایی می شود. بسیاری از آنها در کودکان قابل تشخیص است.

 

علیرضا دانشگری، معاون مدیرعامل محک در امور درمان ، با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های به دست آمده در درمان سرطان سارکوم، گفت: اولین کنفرانس سارکوم سروگردن فرصتی مغتنم برای افزایش دانش علمی و انتقال تجربه اساتید و پزشکان این حوزه است.وی با اشاره به اینکه سرطان‌های اطفال طیف وسیعی دارند، بیان کرد: سرطان سارکوم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در میان کودکان است. سارکوم یک اصطلاح کلی است و با توجه به زیرمجموعه‌هایی که دارد، درصد بالایی از سرطان‌های کودکان را به خود اختصاص می‌دهد.وی هدف از برگزاری کنفرانس سارکوم سروگردن به میزبانی محک را شیوع بالای این سرطان از یک سو و نیز ماهیت بیمارستان محک به عنوان اولین و بزرگ‌ترین بیمارستان فوق‌تخصصی سرطان کودکان عنوان کرد و گفت: این کنفرانس با توجه به ضرورت افزایش دانش علمی و انتقال تجربه اساتید و پزشکان این حوزه برگزار می‌شود؛ بنابراین در برگزاری این کنفرانس، از حضور اساتید خارج از بیمارستان محک نیز بهره می‌بریم.

دانشگری با بیان اینکه با همکاری مرکز تحقیقات جامع سرطان کودکان محک در نظر داریم هر فصل یک سمینار تخصصی سرطان برگزار کنیم، گفت: در یک سال اخیر و با پایان یافتن بحران شیوع کرونا برگزاری کنگره‌ها و سمینارهای مختلف را آغاز کرده‌ایم که در این راستا می‌توان به برپایی کنگره سالانه دکتر وثوق، کنفرانس زخم، کارگاه احیای قلبی تنفسی و کارگاه (PALS) و نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری سمینار پیوند در آینده نزدیک اشاره کرد.وبینارها و کنگره‌های مختلف را بر اساس برنامه آموزشی منظم و با حضور اساتید بین‌المللی برگزار می‌کنیم؛ با توجه به طیف وسیع سرطان‌های اطفال، برای برگزاری یک سمینار در هر فصل برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون درمان محک با اشاره به اینکه 10 تا 20 درصد سرطان‌های اطفال به سارکوم اختصاص دارد، افزود: امروزه درمان سرطان در دنیا روش‌های مناسبی دارد و ما در محک از یک پروتکل بین‌المللی استفاده می‌کنیم. پاسخ به درمان سرطان سارکوم در کشورهای درحال توسعه 40 درصد و در کشورهای پیشرفته بین 70 تا 80 درصد است. دانشگری خاطرنشان کرد:‌خوشبختانه با توجه به امکانات بیمارستان محک و دانش علمی پزشکان این بیمارستان توانسته‌یم با وجود مسئله تحریم و کمبود دارو به آمار بیش از 50 درصد بهبودی سارکوم دست یابیم که بالاتر از میانگین کشورهای درحال توسعه و قابل مقایسه با کشورهای منطقه است.وی تاکید کرد: در کنار برگزاری سمینارهای آموزشی و روش‌های درمان، اطلاع‌رسانی درباره علایم انواع سرطان از جمله سارکوم به خانواده‌ها اهمیت زیادی دارد و می‌تواند در تشخیص به‌موقع و اثربخشی درمان موثر باشد. نخستین کنفرانس تازه‌های سارکوم سر و گردن کودکان 12 مهر ماه 1403 به میزبانی محک برگزار می‌شود.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید