فارن پالیسی : آیا کشورهای اروپایی سربازان کافی برای جنگ احتمالی «با روسیه» خواهند داشت؟

نشریه فارن‌پالیسی در مطلبی  نوشته که در صورت حمله روسیه، وضعیت وخیم جمعیت‌شناختی و قوانین مهاجرتی آسان ، چالش‌های جدی پیش‌روی کشورهای اروپایی برای مقاومت و مبارزه در برابر روسیه خواهند بود.

 

آیا کشورهای اروپایی سربازان کافی برای جنگ احتمالی «با روسیه» خواهند داشت؟/ گزارش فارن‌پالیسی

 

 به  گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا از فارن پالیسی ؛ آیا در صورت حمله روسیه، دیگر کشورهای مرزهای شرقی اتحادیه اروپا نیز مانند اوکراین با روس‌ها مقابله خواهند کرد؟ متأسفانه، این دیگر یک سناریوی فرضی نیست و در چند وقت اخیر کمتر روزی بوده که در طول آن روز یکی از مقامات یا کارشناسان دولتی روسیه کشورهای لهستان، فنلاند یا کشورهای بالتیک را به حملات زمینی یا موشکی و یا حتی هر دو تهدید نکرده باشد. به هر حال ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در سال‌های اخیر چه در گفتار و چه در عمل بارها و بارها به صراحت اعلام کرده که به دنبال احیای امپراتوری سابق مسکو در اروپاست.

پاسخ پرسش بالا احتمالاً مثبت خواهد بود. به هر حال کشورهایی که یک زمانی تحت حاکمیت کرملین زندگی کرده‌اند، از تجربه تاریخی طولانی خود به خوبی به یاد دارند که اشغال روسیه چه چیزهایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد و شامل چه رفتارهایی با کشور اشغال‌شده خواهد بود. این خاطرات را کشتارهای امروز اوکراین نیز تجدید کرده، و در واقع قتل‌عام غیرنظامیان اوکراینی توسط سربازان روسی در شهرهایی مانند بوچا و ایرپین یک بار دیگر این موضوع را یادآوری می‌کند که عقب‌نشینی و دادن قلمروی خود به روسیه تنها یک عقب‌گرد تاکتیکی نخواهد بود، بلکه باید آن را مقدمه‌ای برای خشونت‌های وحشیانه بعدی عنوان کرد.

بگذارید ماجرا را از این زاویه نگاه کنیم که به نظر می‌رسد روسیه که در دوران پس از جنگ سرد تظاهر می‌کرد که رفتار و رویه‌اش را تغییر داده و به شیوه‌ای متفاوت و متمدنانه‌تر از گذشته خود رفتار می‌کند، یک بار دیگر تغییر رفتار داده و به تازگی رفتارهایی داشته که یادآور خاطرات تراژدی‌های دورتر هستند. شهروندان دست‌کم سه کشور بالتیک اعدام‌های دسته‌جمعی و تبعیدهای گروهی را که توسط شوروی در دهه ۱۹۴۰ به انجام رسیده، هنوز به یاد دارند، و از جمله حدود ۱۰۰۰۰۰ نفری را که در سال ۱۹۴۹ به سیبری تبعید شدند، از خاطر نبرده‌اند. لهستانی‌ها هم نمی‌توانند اعدام بیش از ۲۰۰۰۰ نفر از افسران نظامی خود را در جنگل کاتین- به دستور جوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی- فراموش کنند.

فهرست حملات و جنایات مسکو علیه همسایگانش طولانی است- و اتفاقا همین فهرست طولانی است که امروزه روز وضعیت استراتژیک اروپای مرکزی را در برابر روسیه شکل می‌دهد. در واقع همان‌طور که وزیر امور خارجه لهستان رادوسلاو سیکورسکی به تازگی قول داده، «لهستانی‌ها ترجیح می‌دهند علف بخورند، به جای این که یک بار دیگر به مستعمره روسیه تبدیل شوند».

برای همین هم شنیدن این نکته که بیش از ۸۰ درصد از فنلاندی‌ها در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ گفته‌اند که آماده دفاع از کشور خود در برابر روسیه هستند، جای تعجب ندارد. همان سال، یک مؤسسه نظرسنجی در ورشو هم نتایج مطالعه‌ای را منتشر کرد که حکایت از این می‌کرد که ۶۶ درصد از لهستانی‌ها به‌طور مشتاقانه از کشور خود در برابر حمله روسیه دفاع خواهند کرد- و حتی بسیاری از آن‌ها آماده آغاز تمرینات و آموزش‌های نظامی نیز بودند. شهروندان و ساکنان دیگر کشورهای منطقه- از دریای بالتیک تا دریای سیاه- نیز صحبت از عزم مشابهی برای محافظت از سرزمین‌ و هم‌وطنان خود در برابر حمله روسیه می‌کردند.

متن کامل گزارش را در نشریه فارن‌پالیسی بخوانید

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید