بلومبرگ : چشم‌انداز مبهم فرانسه در آینده تحت کنترل «راست‌های افراطی»!

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی درباره شکست دوباره امانوئل مکرون در برابر مارین لوپن در انتخابات پارلمانی این کشور نوشته که بعد از این شکست به نظر می‌رسد که فرانسه در آستانه یک روزگار جدید قرار گرفته است. در واقع به گفته ناظران سیاسی پیروزی راست‌های افراطی در فرانسه علاوه بر تشدید و تعمیق دوقطبی‌ها و کشمکش‌های سیاسی، چشم‌انداز مبهمی را فراروی پاریس قرار داده است.

 

چشم‌انداز مبهم فرانسه در آینده تحت کنترل «راست‌های افراطی»!/ گزارش بلومبرگ

 

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا از بلومبرگ ؛ بیرون کاخ الیزه سکوت مرگباری بود. در داخل کاخ، پشت درهای بسته، امانوئل ماکرون درها را به روی خود بسته بود و بی‌‌تردید زخم‌هایش را داشت می‌لیسید. به هر حال مکرون شکست تمام‌عیار و بی‌حرف‌وحدیثی در برابر مارین لوپن رقیب و دشمن اصلی‌اش تحمل کرده بود.

او که امیدوار بود فرانسوی‌ها به خود آمده‌ و از او حمایت خواهند کرد تا راست افراطی را کنار بزند؛ پس از انتخابات ثابت شد که اشتباه می‌کرد. با این حال این رهبر مغرور به آن اعتراف نکرده است.

مکرون بارها استدلال کرده که تصمیمش برای برگزاری رای‌گیری زودهنگام درخواست درستی بوده. با این حال این تصمیم از نظر اکثر ناظران، اگر کاملاً بی‌پروا هم قلمداد نشود، دست‌کم زودهنگام و عجولانه بوده است.

او ولی تنها چیزی که بعد از شکست در انتخابات پارلمانی پذیرفت؛ پذیرش تلویحی شکست در یک بیانیه کتبی کوتاه بود که در آن از تمام نیروهای مخالف راست‌های افراطی درخواست کرد با اتحاد و ائتلاف جلوی پیروزی این جریان را در دور دوم انتخابات بگیرندک «در مواجهه با حزب تجمع ملی زمان یک اتحاد بزرگ فرا رسیده است، اتحادی آشکارا دموکراتیک و جمهوری‌خواه که در دور دوم انتخابات مانع پیروزی راست‌های افراطی شود».

مارین لوپن رهبر ۵۵ ساله راست‌های افراطی نیز در حوزه انتخابیه خود در نزدیکی مرز بلژیک دست‌های خود را کاملا باز کرد، لبخندی گشاد زد و به هواداران خود گفت که حزب میانه‌روی مکرون عملاً از بین رفته و نابود شده است». او که در حال حاضر برای کسب اکثریت مطلق در دور دوم انتخابات در روز ۷ ژوئیه تلاش می‌کند؛ در صورت کسب پیروزی برای مکرون چاره‌ای جز وارد شدن به توافق تقسیم قدرت باقی نخواهد گذاشت.

مهم‌ترین چیزی که نتایج انتخابات نشان داد این بود که آرای مارین لوپن را تنها به عنوان آرای اعتراضی نمی‌توان ارزیابی کرد. او تاکنون برای پاکسازی وجهه حزبش کارهای زیادی کرده، حتی نام حزب را هم چندین بار تغییر داده و روابط خود با پدرش را هم- که این حزب را تأسیس کرده و هولوکاست را با استناد به جزئیات تاریخی رد کرده بود- قطع کرده است.

در شب انتخابات البته تنها مکرون نبود که شب بدی را گذراند. ژان لوک ملانشون از چپ افراطی فرانسه هم در شب انتخابات شب بدی را پشت سر گذاشت. اتحاد چپ- حاصل ائتلاف او با بخشی از سوسیالیست‌ها- در شب انتخابات به جایی نرسید، و حقیقت این است که قرار هم نبود به جایی برسد. راستش را بخواهید، تمام این احزاب جز این که می‌خواهند لوپن را پائین بکشند، مسایل مشترکی با هم ندارند.

آلیس وایدل یکی از رهبران حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» به بلومبرگ گفته که حزب آن‌ها درس‌های زیادی از انتخابات فرانسه گرفته است: «من با تحسین و احترام به نتیجه انتخابات فرانسه نگاه می‌کنم و البته فکر می‌کنم این انتخابات یک الگو برای حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» به شمار خواهد آمد».

اکنون سوال این است که تاکتیک‌های دور دوم چه خواهد بود؟ این درست است که مکرون و متحدانش ممکن است سعی کنند با «جبهه جدید مردمی» چپ به ائتلاف برسند و حمایت آن‌ها را جلب کنند؛ اما اوضاع نشان می‌دهد که با هر متر و معیاری لوپن در دروازه‌های قدرت قرار دارد.

چه خواهد شد؟!

در انتخابات پارلمانی فرانسه، حزب راست افراطی «اجتماع ملی» متعلق به مارین لوپن با کسب ۳۴.۲ درصد آرا صدرنشین شد و توانست امانوئل مکرون را شکست دهد. بعد از آن هم حزب چپ‌گرای «جبهه جدید مردمی» با ۲۹.۱ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت و بعد هم ائتلاف میانه‌روی امانوئل مکرون رئیس‌جمهور حال حاضر فرانسه بود که تنها با کسب ۲۱.۵ درصد آرا جایگاه سوم را تصاحب کرد. این یعنی همان‌طور که شبکه خبری سی.ان.ان گفته؛ حزب «اجتماع ملی» از ۵۷۷ کرسی ۲۴۰ تا ۲۷۰ کرسی را به دست خواهد ‌آورد که یعنی اکثریت را در اختیار خواهد داشت. «جبهه جدید مردمی» نیز با کسب ۱۸۰ تا ۲۰۰ کرسی و ائتلاف میانه‌روی مکرون هم با ۶۰ تا ۹۰ کرسی در پارلمان قدرت را تقسیم خواهند کرد. این نتایج نشان می‌دهد که دور اول انتخابات فرانسه نه تنها دوقطبی موجود و کشمکش‌های سیاسی فرانسه را تشدید و تعمیق کرده، افق مبهمی را هم فراروی این کشور قرار داده که برای ناظران سیاسی ترسناک است.

در این بین رئیس‌جمهور فرانسه خواستار تشکیل یک «ائتلاف بزرگ» برای مقابله با احزاب راست افراطی شده است. امانوئل مکرون به تیم خود دستور داده است تا وضعیت حوزه‌های انتخاباتی کشور را بررسی و ائتلاف‌هایی برای مقابله با راست افراطی پیدا کنند.

البته جردن باردلا یکی از رهبران «حزب اجتماع ملی فرانسه» نیز می‌گوید که «مردم فرانسه تمایل خود را برای تغییر نشان داده‌اند. در واقع مردم فرانسه با این پیروزی گسترده تمایل بی‌سابقه خود را برای تغییر نشان دادند و من از آن‌ها سپاسگزارم».

این سیاستمدار فرانسوی همچنین از مردم خواست تا در دور دوم انتخابات که هفتم ژوئیه است، شرکت کنند و خاطرنشان کرد: «این رای‌گیری در تمام تاریخ فرانسه قاطع است و اردوگاه ریاست جمهوری که امروز شکست خورده، دیگر توانایی پیروزی ندارد.»

منبع: بلومبرگ

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید