۲۰۲۳ خشونت‌بارترین سال از زمان پایان جنگ سرد بوده است

یک موسسه تحقیقاتی در پایتخت نروژ «موسسه تحقیقات صلح اسلو» از سال گذشته میلادی به عنوان بدترین سال جهان از نظر خشونت در بیش از سه دهه اخیر نام می برد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا ؛ بخش عربی خبرگزاری «آناتولی» ترکیه (AA) بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در پایگاه اینترنتی خود نوشت که «موسسه تحقیقات صلح اسلو» (PRIO) در نروژ یک گزارش تکان دهنده منتشر کرده که نشان می دهد سال 2023 میلادی خشونت بارترین سال در جهان از زمان پایان جنگ سرد در سال 1991 تاکنون بوده است.

بنا بر آن چه در گزارش این موسسه غیر دولتی بین المللی آمده، شمار درگیری های مختلف در سطح جهان در سال گذشته میلادی از مجموع درگیری های در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر بوده در حالی که تعداد درگیری های میان کشورها نیز به ۵۹ مورد رسیده که بالاترین میزان از سال ۱۹۴۶ تاکنون به شمار می آید.

این موسسه در گزارش خود همچنین آورده که درگیری های سال ۲۰۲۳ میلادی باعث شده ۱۲۲ هزار نفر از جمله ۷۱ هزار نفر در اوکراین و ۲۳ هزار نفر در نوار غزه در جان خود را از دست بدهند و این آمار نیز به نوبه خود بیانگر میزان ویرانی و خسارت های جانی ناشی از درگیری های مذکور است.

گزارش موسسه تحقیقات صلح اسلو همچنین حاکی از آن است که شمار درگیری های میان گروه های غیر مرتبط با کشورها نیز به ۷۵ مورد رسیده که بیشتر آنها در مکزیک و برزیل روی داده و به طور عمده با باندها و مواد مخدر در ارتباط بوده است.

بر اساس این گزارش، خشونت علیه غیر نظامیان به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار و ۲۰۰ نفر انجامیده که بیشتر آنها ناشی از گروه های غیر مرتبط با کشورها بوده و باعث پیچیدگی بیشتر وضعیت انسانی و امنیتی در بسیاری از مناطق می شود.

گزارش موسسه مذکور همچنین پیچیدگی درگیری های نوین و دشواری مدیریت آنها را نشان می دهد جایی که شاهد پیچیدگی بیشتر و افزایش طرف های درگیر هستند و کارشناسان نیز بر این باورند که این مسئله چالش بزرگی برای تلاش های بین المللی در راستای دستیابی به صلح و ثبات به شمار می آید.

موسسه تحقیقات صلح اسلو در ادامه گزارش خود بر لزوم اتخاذ رویکردی جدید و جامع برای مقابله با این درگیری های چندوجهی از جمله تقویت همکاری های بین المللی و توسعه راهبردهای تاثیرگذار برای کاهش خشونت و حفاظت از غیر نظامیان تاکید می کند.

گزارش مذکور با توجه به اعداد و ارقام ترسناکی که در آن ذکر شده، همچنین نیاز فوری به اقدام سریع و پایدار برای نجات جان افراد و دستیابی به صلح جهانی را برجسته می کند.

خبر اصلی را در آناتولی ببینید

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید