استاد شیخ حسین انصاریان : نباید با خیانت ، به باور مردم لطمه زد

استاد شیخ حسین انصاریان گفت: انسان در هیچ شرایطی نباید خود را وارد میدان تهمت، دروغ، شایعه و ریختن آبروی مردم سازد./ نباید با خیانت ، به باور مردم لطمه زد

 

 

  به  گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا ؛ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین شیخ حسین انصاریان شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، با بیان این که هیچ بنایی در جهان بدون میزان و شاقول کارش را پیش نمی‌برد، اظهار داشت: یک استاد بنا بر اساس شاقول گیری صد متر دیوار را به‌صورت صاف بالا می‌برد و ساختمان را بر روی این دیوار استوار می‌سازد.

وی امام را شاقول معنوی ذات اقدس الهی دانست و با بیان این که مردم باید ساختمان باطن و زندگی خود را مبتنی بر شاقول وجود امام علیه‌السلام بنا نمایند، خاطرنشان کرد: هدایتگری‌ها و راهنمایی‌های امام و بیانات ایشان شاقول الهی است و مردم با مطالعه روایات و به‌کارگیری آن می‌توانند خود را شاقول گیری کنند که زندگی درستی را در پیش گرفته‌اند یا نه.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به روایتی از ارائه و عرضه دین‌داری توسط عبدالعظیم حسنی خدمت امام هادی علیه‌السلام، با تأکید بر این که قرآن کریم، تمام انبیای الهی و ائمه اطهار علیهم‌السلام شاقول ساخت زندگی مؤمنانه الهی هستند، اظهار داشت: این که کسی بخواهد تمام فرازهای زندگی اعم از اخلاق، سیاست، اقتصاد و رفتار و افکارش را با شاقول‌های الهی اندازه‌گیری کند، اصلاً کار سختی نیست.

وی به روایتی نبوی خطاب به همه مردم زمان‌ها تا روز قیامت اشاره نمود و اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله خطاب به امت اسلامی شش مسئله را که به‌نوعی از شاقول‌های ترسیم زندگی ایمانی است و عمل بدان بهشت را برای انسان ضمانت می‌کند بیان کردند و باید توجه داشته باشیم که وعده پیامبر(ص) در عظمت و استواری همچون وعده الهی محکم است.

آقای انصاریان افزود: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در این روایت تصریح می‌کنند که در حرف‌زدن و مراوداتتان با دیگران هیچگاه دروغ نگویید و وقتی وعده‌ای دادید، خلاف وعده عمل نکنید.

وی با بیان این که اگر در خانواده، اجتماع و جامعه‌ای شما را امین دانستند، نباید با خیانت به باور مردم لطمه زد، ابراز داشت: پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در این روایت بر اهمیت پرهیز از نظر دوختن به نامحرم تأکید نمودند؛ چرا که نظر دوختن به نامحرم تحریک‌کننده است و شما را آلوده به گناه و معصیت می‌سازد. بر اساس روایتی از رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله نگاه حرام تیری از تیرهای شیطانی است.

وی با تأکید بر این که انسان در همه حال باید خود را از ظلم به مردم، آسیب‌زدن به ایشان و شهادت علیه آنها و تخریب آبروی مردم باز بدارد، اظهار داشت: انسان در هیچ شرایطی نباید خود را وارد میدان تهمت، دروغ، شایعه و ریختن آبروی مردم سازد.

آقای انصاریان ضمن اشاره به این که توجه به شش اصل پرهیز از دروغ، امانت‌داری، دوری از نگاه به نامحرم، عدم ظلم به دیگران و حفظ آبروی مردم انسان را بهشتی می‌سازد، خاطرنشان کرد: اگر در حد خودم آگاه به آیات و روایات نباشم و یا در مجالس معنوی تبلیغ دین شرکت نکنم، شاقول نخواهم داشت و دیوار درون، اخلاق و اعمالم کج بالاآمده، گرفتار انحرافات و رذائل اخلاقی و اعمال فاسد خواهم شد.

وی به فرازهایی از آیه ۹۰ سوره نحل «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِیتَاءِ ذِی الْقُرْبَی وَیَنْهَی عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَککّرُونَ» اشاره نمود و اذعان داشت: به‌راستی خدا به عدالت و احسان و بخشش به خویشاوندان فرمان می‌دهد، و از فحشا و منکر و ستمگری نهی می‌کند. شما را اندرز می‌دهد تا متذکّر این حقیقت شوید که فرمان‌های الهی، ضامن سعادت دنیا و آخرت شماست.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه (س) با بیان این که کسی بخواهد معنای الله را خوب بداند باید دعای جوشن کبیر را بفهمد و با ذکر الله گویا انسان تمام دعای جوشن کبیر و هزار اسم خدا را ندا می‌دهد، ابراز داشت: انسان در تمام مراحل زندگی باید عدالت و میانه‌روی را رعایت کند و همواره نه اهل افراط و نه اهل تفریط باشد.

وی احسان و نیکی به همه موجودات را رسالت و وظیفه دینی انسان‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: خداوند متعال در آیه شریفه ۸ سوره ممتحنه اخلاق پاک و کامل الهی را به منصه ظهور می‌رساند و می‌فرماید؛ «لَا یَنْهَاککمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِینَ لَمْ یُقَاتِلُوککمْ فِی الدِّینِ وَلَمْ یُخْرِجُوککمْ مِنْ دِیَارِکُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَیْهِمْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ»؛ خدا شما را از نیکی‌کردن و عدالت نسبت به کسانی که در کار دین با شما نجنگیدند و شما را از دیارتان بیرون نکردند باز نمی‌دارد؛ زیرا خدا عدالت‌پیشگان را دوست دارد.

وی در بخش پایانی سخنان خود صبر بر مصائب و انجام وظایف را محکم‌ترین تکیه‌گاه آدمی دانست و اذعان داشت: انسان باید به حدود گذران زندگی قانع باشد و آن را به آغوش بگیرد؛ اگر انسان کم نداشتن را به آغوش نگیرد، برای پر داشتن دچار حرام الهی می‌شود. انسان باید با ترک لذت‌های حرام در مقابل خواسته‌های نامشروع و نامعقول بایستد و بداند که انسان هرگز از دید خدا دور و پنهان نیست.

 

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید