تهدید جدید «راست‌های افراطی» برای آینده انتخابات دموکراتیک/ گزارش الجزیره

خبرگزاری الجزیره نوشت: شبکه جدیدی که افراط‌گرایی راست افراطی را با رشد شخصی و آموزش هنرهای رزمی ترکیب می‌کند، به سرعت در سراسر آمریکای شمالی و اروپا در حال رشد است و این می‌تواند برای آینده انتخابات دموکراتیک یک خطر جدی تبدیل شود.

 

تهدید جدید «راست‌های افراطی» برای آینده انتخابات دموکراتیک/ گزارش الجزیره

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا از الجزیره ؛ این روزها در سرتاسر آمریکای شمالی و اروپا، شاهد رشد و گسترش بی‌سابقه باشگاه‌های فعال متعلق به جنبش راست افراطی هستیم- که این باشگاه‌ها می‌توانند تهدیدات جدیدی را متوجه انتخابات دموکراتیک و اقلیت‌ها کنند.

این جنبش با شبکه سلول‌های غیرمتمرکز خود در بیشتر ایالت‌های ایالات متحده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جنبش افراط‌گرایی راست افراطی را با هنرهای رزمی مختلط ترکیب کرده و با ارائه تصویری دلپذیرتر از خود به مردم از طریق ترکیب ایدئولوژی افراطی با ورزش، تناسب اندام و آموزش هنرهای رزمی، تلاش و جذابیت خود را برای دستیابی به مخاطبان بسیار گسترده‌تری نسبت به گروه‌های سنتی برتری‌طلب سفیدپوست- که اعضای آن اغلب تحت عنوان «جنگجویان کامپیوتری و کیبوردی» مورد تمسخر قرار می‌گیرند- افزایش داده‌اند.

برخلاف گروه‌های نفرت‌پراکنی سنتی که به دلیل وجود بیشتر اعضای خود در اتاق‌های آنلاین مورد تمسخر قرار می‌گیرند، این باشگاه‌های فعال تعامل در دنیای واقعی را در هسته اصلی گروه خود قرار داده و از طرق مختلفی چون کیک‌بوکسینگ، وزنه‌برداری، پیاده‌روی یا حتی تظاهرات سازماندهی‌شده، تمرکز خود را بر انجام اقدامات واقعی گذاشته‌اند. در این میان با این که ایدئولوژی این باشگاه‌های فعال مشابه ایدئولوژی‌های خسته‌کننده و نفرت‌انگیز سازمان‌های ملی‌گرای سنتی سفیدپوست است، ولی با این حال عوامل منحصربه‌فردی مانند ساختارهای سازمانی غیرمتمرکز و تمرکز بر رشد و پرورش شخصی باعث تمایز جنبش باشگاه‌های فعال از دیگران شده و به رشد سریع آن دامن زده‌اند.

بر اساس گزارشی که پروژه مبارزه با افراط‌گرایی به تازگی منتشر کرده، این جنبش که در سال ۲۰۲۱ راه ‌اندازی شده، در حال حاضر شامل بیش از ۱۰۴ سلول شناخته‌شده در سراسر ایالات متحده، کانادا و اروپا است. رشد بی‌سابقه این باشگاه‌های فعال به خصوص در ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهایی که قرار است در سال ۲۰۲۴ میزبان انتخابات دموکراتیک باشند، می‌تواند خطرات جدی برای امنیت عمومی به همراه داشته باشد. در واقع رشد این نوع باشگاه‌ها- که سابقه درگیر شدن در خشونت سیاسی و ارعاب را دارند- این خطر را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد که سلول‌های این شبکه به عنوان «میلیشیای خشن» و «سازمان‌های پیراهن‌قهوه‌ای» عمل کرده و دست به مداخله در انتخابات و دیگر رویدادهای سیاسی که در سال جاری در سراسر ایالات متحده برگزار خواهد شد، بزنند.

برای درک چگونگی رشد و خطرات باشگاه‌های فعال باید چگونگی شروع جنبش را بررسی کنیم. این شبکه که برای اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد، دومین پروژه‌ای بود که توسط رابرت راندوی ملی‌گرای سفیدپوست آمریکایی که در اروپا پیش دیگر گروه‌های راست افراطی آموزش دیده بود، آغاز شد.

این گروه که بعد از دستگیری راندو و سه رهبر دیگر گروه در جریان راهپیمایی «اتحاد راست‌گراها» در شارلوتزویل ویرجینیا، تصمیم گرفت ساختار عمودی را کنار گذاشته و مدل مقاومت بدون رهبر را- که اولین بار توسط نویسنده ملی‌گرای سفیدپوست لوئیس بیم پیشنهاد شده بود- اتخاذ کند؛ از آن پس به صورت یک شبکه غیرمتمرکز ساختار یافته که در آن هر سلول به طور مستقل عمل می‌کند، اما این سلول‌ها در پلتفرم‌های پیام‌رسانی رمزگذاری‌شده‌ای مانند تلگرام و راکت.چت با هم متصل می‌مانند. رویکرد شبکه‌ای غیرمتمرکزی که این موضوع را تضمین می‌کند که حتی در صورت دستگیری یک شاخه یا رهبر سلول، باز هم شبکه کلی دست نخورده باقی خواهد ماند.

گذشته از این ساختار سازمانی انعطاف‌پذیر، اما دومین عامل رشد چشم‌گیر جنبش باشگاه‌های فعال، ترکیب ایدئولوژی‌های راست افراطی با رشد و پرورش شخصی و آمادگی جسمانی بوده است.

این باشگاه‌ها با ترویج سرگرمی‌های سالم مانند وزنه‌برداری، کیک‌بوکسینگ و پیاده‌روی، گروه خود را حول فعالیت‌های مثبت و مشترک متمرکز می‌کنند و در ادامه نیز با پرهیز از مصرف دخانیات و مواد مخدر، آموزش روزانه و مسایلی از این دست اعضای خود را مشتاقانه تشویق می‌کنند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند. برای همین هم برای بسیاری از اعضای جدید، باشگاه‌های فعال در ابتدا به عنوان وسیله‌ای برای خودسازی عمل می‌کنند، جایی که می‌توانند در میان افراد همفکر خود تمرین و ورزش کنند.

در کنار این رشد شخصی، گروه به تدریج اعضای خود را با ایدئولوژی جنبش آشنا می‌کند و مشارکت عمیق‌تری از آن‌ها طلب می‌کند.روندی که در کنار عوامل اجتماعی و روانشناختی قدرتمند به این گروه کمک کرده است که نه تنها نسبت به سازمان‌های مشابه خود به مخاطبان گسترده‌تری از جوانان ناراضی دسترسی پیدا کند، بلکه سریع‌تر از هر جنبش راست افراطی دیگری نیز رشد کرده است.

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید