عبدالرضا فرجی‌راد: احتمالا جنگ غزه تا زمان رییس جمهور بعدی آمریکا طول نمی کشد/ جنگ غزه به ضرر بایدن تمام شده است

یک استاد دانشگاه و دیپلمات پیشین می گوید: تصور می کنم تا زمان شروع ماموریت رییس جمهور بعدی آمریکا در کاخ سفید جنگ غزه تمام شده باشد. بحران های سیاسی وجود دارد ولی جنگی مثل امروز در کار نخواهد بود.

 

عبدالرضا فرجی‌راد: احتمالا جنگ غزه تا زمان رییس جمهور بعدی آمریکا طول نمی کشد/ جنگ غزه به ضرر بایدن تمام شده است

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا ؛ دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با خبرنگار شفقنا آینده در پاسخ به این سوال که در رابطه با انتخابات آمریکا در صورتی که رییس جمهوری جمهوری خواه یا دموکرات انتخاب شود آیا شاهد تغییری در سیاست های آمریکا نسبت به جنگ غزه خواهیم بود یا نه؟! آیا این تنش منطقه ای می تواند بر انتخابات آمریکا و نوع حزب حاکم در قدرت تاثیری داشته باشد یا خیر؟ اظهار داشت: من فکر می کنم جنگ غزه تا زمان رییس جمهور بعدی آمریکا طول نمی کشد انتخابات چند ماه دیگر برگزار می شود ولی رییس جمهور در ژانویه به کاخ سفید پا می گذارد. یعنی حدود ۸ تا ۹ ماه دیگر، لذا تا این مدت بعید است این جنگ ادامه داشته باشد به ویژه که حمله به رفح هم سر و صدای زیادی ایجاد کرده است و کشتار ها وضعیت را در دانشگاه های آمریکا و در عالم سیاسی به هم ریخته است. بعید است که ظرفیت کشتار در غزه از نظر افکار عمومی جهان بیش از این باشد لذا من تصور می کنم تا زمان شروع ماموریت رییس جمهور بعدی آمریکا در کاخ سفید جنگ تمام شده باشد. بحران های سیاسی وجود دارد ولی جنگی مثل امروز در کار نخواهد بود.

وی افزود: مساله بعدی این است که به جای بایدن، ترامپ رییس جمهور شود او تا ۵۰ درصد این شانس را دارد آنطور که من از صحبت های ترامپ شنیده ام کلا با جنگ مخالف است. او تفکری تجاری دارد و بارها در مصاحبه های اخیر خود اعلام کرده که این جنگ باید هر چه زودتر پایان پیدا کند. شاید او در سیاست گذاری بیشتر به نفع نتانیاهو و جناح تندرو اسرائیل کار کند ولی در مورد پایان یافتن جنگ بیشتر بر اسرائیل اثر گذار است تصور من این است چون او روابط خوبی با جناح حاکم در اسرائیل دارد، با قاطعیت بیشتری برخورد می کند.

وی تصریح کرد: بایدن در دو راهی گیر کرده است از یک سو می خواهد در داخل امریکا آی پک را داشته باشد و لابی یهود را برای انتخابات داشته باشد و نمی خواهد به گروه تندرو در تل آویو فشار بیش از حد بیاورد از سوی دیگر می خواهد جامعه جهانی را داشته باشد و او را زیاد محکوم نکنند و در داخل آمریکا به خاطر مساله غزه رای زیادی از دست ندهد و سیاستی شل کن سفت کن دارد لذا به نظر من اگر ترامپ بر سر کار بیاید قاطعیت بیشتری در این موضوع به خرج می دهد اما به نظر من جنگ تا آن زمان ادامه نخواهد داشت.

فرجی راد با بیان اینکه ممکن است قضیه دو کشور که بایدن اعلام کرده توسط ترامپ به شکل طرحی که داماد او قبلا پیگیری می کرد دنبال شود گفت: طرح قبلی بیشتر به ضرر فلسطینی ها است. ترامپ در زمان ریاست جمهوری موضعی ضد فلسطینی اتخاذ کرد و جولان را برای اسرائیلی ها به رسمیت شناخت و بیت المقدس را به عنوان پایتخت دائمی اسرائیل تعریف کرد. او از این دست کار های سیاسی به نفع اسرائیل زیاد داشت و خواهد داشت. ترامپ هم روی آیپک و لابی یهود حساب زیادی باز کرده است. احتمالا آیپک در انتخابات بیشتر به سمت ترامپ بلغزد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طبیعتا جنگ غزه امروز هم بنا به آمار ها به ضرر آقای بایدن تمام شده است اظهار داشت: جمعیتی که در آمریکا با این جنگ مخالفت می کند فقط دانشجویان و اساتید نیستند این جمعیت نمادی از وضعیت افکار عمومی در خارج از آمریکا است. اکثریت مردم جهان با ادامه این جنگ و با ادامه کشتار مردم غزه مخالف هستند. آمار های اولیه ۳۷ درصد نشان می داد ولی همینطور که کشتار ها اضافه شد و فیلم ها و تصاویر منتشر شد جنایات اسرائیل نمایان شد و امروز اکثریت مردم جهان با این جنگ مخالفت می ورزند و بایدن را محکوم می کنند.
خواسته اسایتد، دانشجویان و مردم مخالفت جنگ در دنیا چیست؟ آن ها می خواهند آمریکا کمک های خود به اسرائیل را متوقف کند. دانشگاه ها با اسرائیل قرارداد نبندند و پولی به اسرائیل نرود. آمریکا به اسرائیل سلاح ندهد و حمایت سیاسی اش از اسرائیل را متوقف کند.

فرجی راد در خصوص اینکه آیا اعتراضات دانشگاهیان در آمریکا صرفا در حمایت از غزه و مردم فلسطین است یا گروه های چپ گرا و مطالباتشان نیز در این اعتراضات دیده می شوند؟ تصریح کرد: اگر عده ای هم شعار های دیگری بدهند تعدادی محدود هستند در کل ۵ تا ۶ دانشگاه معروف با عده عظیمی معترض می بینیم که بین این ها عده ای نیز شعار های سوسیالیستی یا کمونیستی می دهند ولی اولویت مساله غزه و عدم کار با اسرائیل است. در اعتراضات چند سال پیش فرانسه نیز افرادی با نظارتی دیگر بودند که حرف و مطالبه آن ها هم لابلای بحث اصلی مطرح می شود. اگر کشتار غزه و حمله به رفح متوقف شود و وارد آتش بس شوند تنش ها در سایر نقاط جهان بر سر این موضوع نیز کاهش پیدا می کند از جمله این اعتراضات یا درگیری ها با حوثی ها که همه به این موضوع غزه و کشتار اسرائیل در این منطقه مربوط است.

وی افزود: این اعتراضات موضوع جنگ غزه را تحت تاثیر قرار خواهد داد همانطور که امروز هم تاثیر خود را به خوبی نشان داده است. آمار محبوبیت بایدن کمتر از ترامپ است. ترامپ در چندین مصاحبه با زرنگی اعلام کرده این جنگ باید تمام شود و ممکن است نزدیک انتخابات قوی تر بر این شعار تاکید کند. بسیاری از شعار ها در جریان انتخابات واقعی نیست و برای کسب رای بیان می شود. اگر گردانندگان کارزار های انتخاباتی احساس کنند در جامعه آمریکا اکثریت مخالف جنگ غزه است و این مساله می تواند بر رای تاثیر بگذارد از این شعار ها استفاده خواهد شد و کاندیدی که روی این موضوع حرف بزند می تواند مقداری رای بیشتر کسب کند. ولی این امکان وجود دارد که بعد از اینکه بر سر کار آمد رویه را عوض کند.

فرجی راد در مورد اینکه راه حل دو کشور سیاست بلند مدت آمریکا است یا نه؟ گفت: بستگی دارد بایدن بماند یا نه؟! اگر بایدن بماند ادامه داشتن این طرح متصور است ولی با رفتن بایدن این طرح شل می شود و طرح پیشین که ترامپ قبلا روی آن کار کرده بود دوباره روی میز قرار می گیرد که بعید است فلسطینیان این طرح را بپذیرند. با توجه به اینکه بایدن قول و قراری با سعودی ها دارد و تعهداتی دارند که سعودی ها روابط خود را با اسرائیل برقرار کند و به جای آن طرح دو دولت پیش برود اگر این روال دنبال نشود روابط سعودی ها و اسرائیل قفل خواهد شد. تلاش امروز آمریکا این است که دولت دیگری در اسرائیل بر سر کار بیاید. قطعا دولت جدید به تندی دولت نتانیاهو نخواهد بود دولتی که انعطاف بیشتری نشان بدهد می تواند احتمال دنبال شدن طرح دو کشور را بالا ببرد.

پایگاه خبری تجریش

@tajrishonline

ما را دنبال کنید