«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟

بسیاری از یهودیانی که اعتقادات سخت مذهبی دارند بر این باور هستند که «علیا» بازگشت به سرزمین موعود و عمل به وعده‌ای است که در متون مقدس مطرح شده است. 

 

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست چیست؟

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش ؛ انجام علیا یکی از اصول اساسی صهیونیسم محسوب می‌شود. صهیونیسم که از قرن ۱۹ میلادی به عنوان جنبشی برای برپایی کشور اسرائیل در منطقه فلسطینی مطرح شد بر لزوم تشکیل کشوری در منطقه‌ای که یهودیان آن را به طور سنتی سرزمین خود می‌دانند تاکید می‌کند. 

صهیونیسم پس از تشکیل کشور اسرائیل به عنوان یک ایدئولوژی که از توسعه این کشور و محافظت از آن حمایت می‌کند شناخته شد. واژه صهیونیسم به تپه‌ای به نام «صهیون» در بیت‌المقدس (اورشلیم) اشاره دارد که نماد قوم یهود در نظر گرفته می‌شود. 

یهودیان صهیونیست انجام «علیا» یا مهاجرت به کشور اسرائیل را «اقدامی صعودی» به سمت بیت‌المقدس می‌دانند. در مقابل مهاجرت بالعکس از اسرائیل به خارج از این کشور «اقدامی نزولی» به شمار می‌رود. 

اسرائیل در همان سال‌های ابتدایی تشکیل خود قانونی را به تصویب رساند که براساس آن همه یهودیان در سراسر جهان به همراه فرزندان و نوادگان خود اجازه و امکان مهاجرت به اسرائیل و دریافت تابعیت این کشور را دارند. 

«علیا» در فرهنگ یهودیان صهیونیست به مهاجرت یهودیان از سراسر جهان به کشور اسرائیل گفته می‌شود. قوم یهود در تاریخ خود اغلب به دلیل مناقشه‌های مختلف در تبعید و خارج از سرزمین‌های فلسطینی و اسرائیل کنونی به سر برده است. آنها در تبعید بارها تجربه اذیت و آزار و جابجایی اجباری را داشتند. بیش از ۹۹ درصد یهودیان در پایان قرن نوزدهم خارج از منطقه فلسطینی و اسرائیل کنونی زندگی می‌کردند. 

به لطف اسکانی که فلسطینیان به یهودیان دادند ، در آن زمان تنها بین دو تا پنج درصد ساکنان سرزمین‌های فلسطینی را یهودیان تشکیل می‌دادند. این در حالی است که در سال ۲۰۱۴ حدود ۴۲ درصد از یهودیان سراسر جهان در اسرائیل به سر می‌بردند. 

پایگاه خبری تجریش

محمدحسین اکبرزاده

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید