تورم بحرانی در ترکیه ، تورم 65 درصدی

تورم ترکیه بیشترین جهش ماهانه از آگوست را داشته است و نزدیک به 65 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

 

تورم بحرانی در ترکیه ، تورم 65 درصدی

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش ؛ بر اساس آمار بانک مرکزی ترکیه که روز دوشنبه منتشر شد، تورم ترکیه در ژانویه بیشترین جهش ماهانه خود را با 6.7 درصد افزایش نسبت به دسامبر به ثبت رساند، در حالی که تورم سالانه به نزدیک به 65 درصد رسید.
شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) برای کشور 85 میلیون نفری، سالانه 64.86 درصد افزایش یافته که اندکی از 64.77 درصد در ماه دسامبر افزایش نشان میدهد. بخش‌هایی که بیشترین افزایش ماهانه قیمت‌ها را داشتند سلامت با ۱۷.۷ درصد، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها با ۱۲ درصد و کالاها و خدمات متفرقه با کمی بیش از ۱۰ درصد بودند. پوشاک و کفش تنها بخش کاهش قیمت ماهانه با -1.61 درصد بود.
غذا، نوشیدنی و تنباکو، و همچنین حمل و نقل، همگی بین 5 تا 7 درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافته اند، در حالی که مسکن از دسامبر 7.4 درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی ترکیه ماموریت طولانی مدتی را برای کاهش تورم انجام داده است و از ماه می 2023، هشت افزایش متوالی نرخ بهره که در مجموع 3650 واحد پایه شامل میشود را اجرا نموده است. آخرین افزایش بانک در 25 ژانویه، نرخ بهره اصلی را 250 واحد پایه افزایش داد و به 45 درصد رساند.

منبع :CNBC

مترجم محمدحسین اکبرزاده

پایگاه خبری تجریش

 

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید