چگونه یحیی سنوار کارت‌های خود را تا لحظه آخر رو نکرد؟

گزارش این هفته روزنامه فیگارو با تشریح اختلافات بین گروه‌های محور مقاومت در پی حمله بی‌سابقه ۷ اکتبر، گفت که حماس دقایقی قبل از شروع عملیات به رهبر حزب‌الله هشدار داده بود.

 

چگونه یحیی سنوار کارت‌های خود را تا لحظه آخر رو نکرد؟

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از اکوایران ؛ بر اساس گزارش ادعایی روزنامه فرانسوی فیگارو، شواهدی مبنی بر تیرگی روابط بین رهبری حماس در غزه و دفتر سیاسی این گروه مستقر در قطر حکایت دارد. 

این گزارش که ادعا شده عمدتاً بر اساس منابع مرتبط با گروه‌های مختلف مقاومت، از جمله یکی از نزدیکان یحیی سنوار، رهبر حماس در غزه تهیه شده، به تدارک کامل حماس برای حملات و انتقام‌جویی مورد انتظار اسرائیل اشاره می‌کند. این تمهیدات از انتصاب فرماندهانی ساختگی برای تحمل بار پاسخ اسرائیل گرفته تا فرستادن نیروها به مأموریت‌های آموزشی مخفی را شامل می‌شود. هم‌چنین طبق این گزارش، زمان حمله و سایر جزئیات از تمام افراد به جز تعداد انگشت‌شماری مخفی نگه داشته شده بود؛ تصمیمی که ممکن است به انزوای بیش از حد حماس منجر شود.

حمله شوکه‌کننده صبح روز ۷ اکتبر برای اسرائیل کاملاً غافلگیرکننده بود و دستگاه امنیتی آن تا حد زیادی نشانه‌های وقوع چنین حمله‌ای در ماه‌های گذشته را رد کرده بود و آن را لاف توخالی می‌دانست. به گزارش فیگارو و به نقل از یک منبع لبنانی نزدیک به حماس، در حالی که اسرائیل در تلاش برای پاسخگویی بود، رهبری حزب‌الله در لبنان نیز در تلاش بود تا تصویری از آنچه در حال رخ‌دادن بود به دست آورد. این گزارش مدعیست تنها ۳۰ دقیقه قبل از شروع عملیات در ساعت ۶:۳۰، به صالح العاروری، یکی از مقامات ارشد حماس مستقر در لبنان به طور تلفنی گفته شد که حسن نصرالله، رئیس حزب‌الله را در جریان امور قرار دهد.

این گزارش مدعی شد حزب‌الله که برای حمله مشابهی به اسرائیل برنامه‌ریزی کرده بود، از وقوع چنین عملیاتی توسط حماس خشنود نبود. این منبع لبنانی گفت: «کارت‌های حزب‌الله برای حمله آتی علیه اسرائیل توسط فلسطینی‌ها رو شد: نفوذ به داخل اسرائیل، حملات هوایی، عنصر غافلگیری».

در حالی که روز بعد، حزب‌الله در حمایت از مأموریت حماس به شمال سرزمین‌های اشغالی حمله کرد، حملات آن عمدتاً به حملات موشکی ضدتانک، پرتاب پهپادهای مسلح و شلیک موشک پراکنده محدود شد که عمدتاً شهرهای مرزی تخلیه‌شده را هدف قرار می‌داد. به گفته منبعی مرتبط با گروه جهاد اسلامی، این گروه نیز عملیات را از متحدان خود مخفی نگه داشته بود. با این حال، حماس ظاهراً انتظار حمایت بیشتری از گروه‌های محور مقاومت را داشت.

با این حال حزب‌الله طی بیانیه‌ای این ادعاها را رد کرده است.

گزارش فیگارو سنوار را به گونه‌ای توصیف می‌کند که برگ‌های برنده خود را مخفی نگه داشته و نقشه‌های خود را حتی از افرادی مانند اسامه حمدان، یکی از بزرگان حماس که در بیرونت مستقر است نیز پنهان کرده بود. حمدان به فیگارو گفته که خبر حمله را از رسانه‌ها شنید.

به ادعای این گزارش، در ماه‌های منتهی به حمله، سنوار تا حد زیادی ارتباط خود را با مقامات حماس در قطر و جاهای دیگر متوقف کرد. حتی موسی ابومرزوق، یکی دیگر از بزرگان دفتر سیاسی حماس، منتظر ملاقات حضوری با او بود. این گزارش ادعا می‌کند در حالی که دفتر سیاسی برای مذاکره با اسرائیل آماده بود، موضع سخت سنوار او را در تضاد با رؤسایش قرار داده است.

مشعل در مصاحبه با این روزنامه گفته که آتش‌بس بلندمدت با اسرائیل مطمئناً قابل مذاکره بوده و به رسمیت‌شناختن اسرائیل نیز در زمان مناسب قابل بررسی است. به ادعای فیگارو، در حالی که سنوار برنامه‌های خود را از بسیاری از رهبران و متحدان حماس مخفی نگه می‌داشت، برای تسلیحات و آموزش به گروه‌های کوچک سلفی نزدیک شد.

از دیگر تمهیدات، اعزام اعضا و متحدان حماس به سوریه و لبنان و خروج آن‌ها از غزه به بهانه زیارت حج بود. بر اساس این گزارش، شش هفته قبل از حمله، او به فرماندهان دستور داد تا ارتباطات بین یکدیگر را متوقف کنند.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید