مصاحبه_اختصاصی تجریش آنلاین با مهندس سید حسین مرعشی

امروز در پایگاه خبری تجریش در خدمت جناب آقای مهندس سید حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی بودیم و بخشی از این گفتگوی_اختصاصی اینگونه گذشت.

 

مصاحبه اختصاصی با آقای مهندس حسین مرعشی

 

نظر شما در رابطه با اقتصاد اسلامی چیست؟

-ابتدا باید گفت که اسلام دین هدایت است و تکلیف انسان با طبیعت و جهان خلقت را روشن می کند که در قالب یک سری تعالیم، ارزش ها ، خوبی ها و بدی ها تعریف می شوند و در یک مفهموم متعالی نیز با مفاهیمی نظیر مسائل ماورای این دنیا ، نیروهای غیرقابل رؤیت و معنویت انسان را مورد هدایت قرار می دهد.

زندگی عادی بشر که شامل  نظام پزشکی، فنی ، اقتصادی و سیاسی است، همگی ساخته دست بشر هستند که اسلام نیز آنها را تایید می نماید.

 لذا کسی که مفهومی به نام " اقتصاد اسلامی" را به کار می برد، غلط ترین مفهوم بوده و توهین به اسلام محسوب می شود و عدم شناخت وی نسبت به اسلام و اقتصاد را بیان می کند. تمامی مفاهیم اقتصادی مانند «عرضه و تقاضا ، ملاک نرخ گذاری است» و یا اینکه «انحصار در تولید باشد یا نباشد و... » قوانینی هستند که بین زندگی انسان و بشر امروزی  حکم فرماست و ربطی به اسلام ندارد.

پس جنابعالی در عمل مفهموم " بانکداری اسلامی" را نیز مردود می دانید؟

-در این معقوله حکمی همانند ربا در اسلام مطرح می شود که حرام است حال آنکه ما چگونه باید این موضوع را درچارچوب اسلام مطرح نماییم ، بین فقها مورد بحث قرارگرفته است و به جای این فرض که سیستم بانکداری ، ربوی است با استفاده از عقود اسلامی این موضوع را حل و فصل نموده اند که بهترین تجربه موجود در ایران را می توان بانک قرض الحسنه رسالت معرفی نمود که زیان ده نبوده و تنها بانکی است که مفهوم قرض الحسنه را به درستی اجرا می کند. عملکرد آن به این صورت است که بطور مثال، فردی یک میلیارد تومان سپرده ی قرض الحسنه نزد بانک دارد و می توان یک وام با 36 قسط را دریافت نمایند اما در حال حاضر نیازمند آن نبوده فلذا امتیاز وام آن را در اختیار سایر اشخاص قرار می دهد و این امتیاز وام است که  ما بین افراد معامله می گردد و هیچ گونه صورت اشکال در خصوص ربوی بودن معامله را ندارد.

 حال اینکه اگر بانک ها در سیستم بانکی نیز همین رویه را اجرا نموده و به جای بکارگیری انواع عقود اسلامی که در حال حاضر اغلب آنها اجرایی نیست ، یک روال ساده ای همچون وام قرض الحسنه را طراحی می نمودند  اوضاع اعطای تسهیلات بصورت امروزی نبود که این نشانگر بی تجربگی سیستم حاکمیت در ابتدای امر می باشد.

اما دیدگاه بنده در خصوص اقتصاد دنیای  امروزه روز بالاخص ایران  چگونه است باید عرض کنم ....

(ادامه دارد)

 

پایگاه خبری تجریش

 

 

 

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید