مقدس بازی آمریکا در خاورمیانه در جریان غزه

دولت بایدن برای سرپوش گذاشتن بر جنایات جنگی اسرائیل در غزه موعظه صلح می کند.

 

مقدس بازی آمریکا در خاورمیانه در جریان غزه

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از الجزیره؛ دیپلماسی خاورمیانه آمریکا و جنگ اسرائیل در غزه دو روی یک سکه هستند. تلاش های واشنگتن برای محافظت از اسرائیل در حالی که جنایات جنگی در فلسطین انجام می دهد، آن را درگیر جنگ دیگری کرده است که کل منطقه را تهدید می کند.

از زمانی که ارتش اسرائیل یک ماه پیش حمله خونین خود به غزه را آغاز کرد، دولت بایدن بزرگترین نیروی حمله دریایی خود را شامل دو ناو هواپیمابر به خاورمیانه اعزام کرد تا مخالفان و متحدان خود را راحت کند. این کشور همچنین دیپلمات ارشد خود را فرستاده است تا دستورات اسرائیل را در پایتخت های عربی انجام دهد و برای ارتش خود زمان بخرد تا کار را در غزه به پایان برساند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، در دیدار با مقامات عرب، تمام انتقادات از رفتار جنگی اسرائیل را که روزانه صدها فلسطینی را می کشد و هزاران نفر را مجروح می کند، رد کرده است. او اظهارات دروغین رسمی اسرائیل را طوطی وار دوباره گویی کرد و هرگونه بحث در مورد آتش بس را رد نمود و از جنگ همه جانبه اسرائیل علیه فلسطین حمایت بی قید و شرط کرد.

اما از آنجایی که اسرائیل بمباران بیمارستان ها، مدارس، مساجد و ساختمان های مسکونی را تشدید کرده و تهاجم زمینی خود به این نوار پرجمعیت را پیش می‌برد، دولت بایدن تاکید خود را از صحبت در مورد جنگ ،به صحبت در مورد صلح آینده تغییر داده است.

بلینکن در سومین سفر خود به منطقه در هفته گذشته نتوانست پیامدهای جنگ غزه را مهار کند یا خشم و ناامیدی را در پایتخت های عربی خنثی کند. وزرای عرب که او با آنها ملاقات کرد، جنایات جنگی اسرائیل را محکوم کردند و از افزایش سرسام آور تلفات که از 10000 نفر فراتر رفت ابراز خشم کردند.

بلینکن سعی کرد تمرکز را از جنگ دور کند. او تلاش کرد تا رهبران عرب را متقاعد کند که صحبت در مورد آتش بس را متوقف کنند و شروع به صحبت در مورد "صلح پایدار" مورد نظر او کنند. اما وعده خیالی او مبنی بر صلح در پایتخت های عربی ناشنوا ماند، زیرا آنها در "روز بعد" از بحث، حداقل در ملاء عام، قبل از موافقت ایالات متحده با درخواست آتش بس فوری خودداری نمودند.

بلینکن در مقر تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله در کرانه باختری اشغالی از استقبال بهتری برخوردار بود. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، از اقدامات آمریکا و موافقت با تصرف غزه در چارچوب حل و فصل صلح جامع پس از جنگ استقبال کرد.

این واقعاً حیرت‌انگیز است، هم از نظر بدبینی و هم از نظر زودباوری.

بدبینی ناشی از تبانی تشکیلات خودگردان با جنگ نسل کشی غزه و حمایت ایالات متحده است، جایی که حدود 2.3 میلیون فلسطینی در تلاش برای زنده ماندن از محاصره فلج کننده و بمباران شدید اسرائیل هستند. اگرچه تشکیلات خودگردان جنایات جنگی اسرائیل در غزه را محکوم کرده و تلاش‌های دیپلماتیک عربی را در سازمان ملل رهبری کرده است، اما تمام اشکال اعتراض فلسطینیان به جنگ را نیز سرکوب کرده است.

بدتر از آن، با تشدید تهاجمات نظامی اسرائیل به کرانه باختری اشغالی از جمله شهر رام الله و دستگیری هزاران نفر، رهبری تشکیلات خودگردان سکوت اختیار کرده است. و در حالی که شهرک نشینان خشن یهودی حملات خود را به روستاییان فلسطینی تشدید کرده اند، عباس به طرز وحشتناکی بی تفاوت بوده است.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید