ایالات متحده و ناتو مشارکت در معاهده مهم تسلیحات جنگ سرد را تعلیق می کنند

ایالات متحده و متحدانش در ناتو روز سه شنبه اعلام کردند که به طور رسمی مشارکت خود را در معاهده 1990، که نیروهای متعارف در اروپا را محدود مینمود، به حالت تعلیق در می آورند . که به معنای پایان یافتن یک توافق مهم دیگر برای کنترل تسلیحات است.

 

ایالات متحده و ناتو مشارکت در معاهده مهم تسلیحات جنگ سرد را تعلیق می کنند

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از WSJ؛ اقدام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به دنبال خروج رسمی روسیه از این توافق در روز سه‌شنبه و شکایات طولانی‌مدت غرب مبنی بر عدم رعایت مفاد این معاهده توسط مسکو صورت پذیرفت.

تعلیق مشارکت در این معاهده - که با انحلال پیمان ورشو و اتحاد جماهیر شوروی به اجرا درآمد - به ایالات متحده انعطاف بیشتری در استقرار نیروها در جناح های شمالی و جنوبی ناتو از جمله در رومانی و بلغارستان در نزدیکی اوکراین می داد. همچنین متحدان غربی اوکراین را قادر می سازد تا از به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد استقرار نیروهای خود با کشورهای نزدیک به روسیه اجتناب کنند.

 

با این تعلیق، معاهده مهم دیگری که به مهر و پایان جنگ سرد کمک می‌کرد، از بین رفت.

 

در ابتدا، نیروهای متعارف در اروپا یا معاهده CFE به عنوان سنگ بنای امنیت اروپا تلقی می شد. هدف آن این بود که هر یک از طرفین را از ایجاد نیرو برای حمله غافلگیرانه در مرکز اروپا با از بین بردن برتری عددی قریب به اتفاق بلوک شوروی در نیروهای متعارف منع کند.

در ماه مه 2023، روسیه اعلام شش ماه نمود که از توافق خارج می شود. کشورهای متفق هم بر سر این که آیا آنها نیز کناره گیری کنند یا صرفاً مشارکت را به حالت تعلیق درآورند، اختلاف نظر داشتند. در پایان، اتحادیه بر سر تعلیق به اجماع رسید.

 

مترجم محمدحسین اکبرزاده

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید