کشف چاه نفتی ، گویان کوچک را سرشار از ثروت و نگرانی می کند/ مقاله از WSJ

 این کشور آمریکای جنوبی (Guyana) به نیروگاه انرژی بعدی تبدیل شده است که میتواند مشاغل و استیک‌های دنده‌ای را به ارمغان آورد - و اما واقعیتی تلخ و جدید.

 

گویان

 

 به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از WSJ؛ به گفته صندوق بین‌المللی پول، پول در حال سرازیر شدن به گویان است که به سرعت از یکی از فقیرترین کشورهای نیمکره غربی به سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد جهان تبدیل می‌شود.  تغییر اقتصادی به طور خلاصه توسط اسپانسر نام‌گذاری شده روی پیراهن تیم کریکت توضیح داده شده است: Exxon XOM -0.20% کاهش؛  مثلث قرمز به سمت پایین موبیل، غول نفتی که تقریباً در 3000 مایلی شمال قرار دارد.

 گویان به طور ناگهانی نیروگاه انرژی بزرگ بعدی جهان است.  از طریق یک سری اکتشافات که از سال 2015 شروع شد، اکسون و دو شریک آن، هس و شرکت نفت چینی کنوک، بیش از 11 میلیارد بشکه نفت در سواحل گویان پیدا کردند که می‌تواند برای چندین دهه باقی بماند.  برخی از مدیران نفتی می گویند که هرگز موفقیتی در این مقیاس در حرفه خود ندیده اند و دیگر چنین موفقیتی را نخواهند دید.

 مایک ویرث، مدیرعامل شورون در مصاحبه ای گفت: «این واقعاً در جهان منحصر به فرد است.  "بزرگترین کشف در دهه گذشته، یک منبع با کیفیت بالا و پتانسیل رشد بی نظیری دارد."

 این یافته به قدری ارزشمند است که اکسون و شرکای آن هیچ چیز را برای گذاشتن مهر خود بر آن و خود کشور به حال خود رها نمی کنند.  اکسون نزدیک به 1 میلیارد دلار در اقتصاد محلی و برای گسترش جامعه در سرتاسر گویان هزینه کرده است و در مستعمره سابق بریتانیا که پوشیده از جنگل است بسیار بیشتر از سایر بازارهای مرزی در آسیا و آفریقا سرمایه گذاری کرده است.

 بیلبوردهای اکسون بر فراز جاده ها و فرودگاه جورج تاون دیده می شود، فرصت های شغلی را مسدود می کند و انرژی ارزان تر داخلی را از طریق یک نیروگاه برنامه ریزی شده با سوخت گاز طبیعی از میادین فراساحلی نوید می دهد.  این شرکت برای توسعه بندری که پول زیان ده است، سرمایه گذاری کرده است که امکان جریان آزادتر کالاها را فراهم می کند و در کنفرانس های توانمندسازی زنان، کارگاه های کارآفرینی و گروه های محیط زیست محلی پول نقد می ریزد.

 کشور همسایه، ونزوئلا ادعا می‌کند که برخی از زمین‌هایی که گویان به حراج می‌گذارد در داخل مرزهای این کشور هستند، و این موضوع باعث برانگیختن یک بحث ارضی به بیش از یک قرن قبل شده است.

 

منبع : WSJ

مترجم محمدحسین اکبرزاده

@tajrishonline

ما را دنبال کنید