هیچکس به نتانیاهو اعتماد ندارد؛ کابینه جنگی اسرائیل در بحبوحه درگیری غزه تقسیم شد

حتی زمانی که نتانیاهو مرحله بعدی جنگ در غزه را داشت اعلام می کرد، نشانه های شکاف عمیق تر، در تشکیلات اسرائیل نمایان بود.

 

هیچکس به نتانیاهو اعتماد ندارد

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از Aljazeera؛ تا توئیت آخر هفته زمان برد تا شکاف هایی در تشکیلات سیاسی اسرائیل ظاهر شود.

درست بعد از نیمه شب یکشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، نوشت که هرگز از هشدارهای حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر مطلع نشده است. در عوض به نظر می رسد نتانیاهو مسئولیت این حمله را که در آن حداقل 1400 نفر کشته شدند، به گردن ارتش خود انداخته است. و روسای اطلاعات او خاطرنشان کرد: آنها قبل از حمله ارزیابی کرده بودند که حماس "منصرف شده و آماده حل و فصل است".

 

این بیانیه سر و صدای زیادی به پا کرد. رهبران اسرائیل نتانیاهو را به خاطر بازی سیاسی، در حالی که این کشور در بحبوحه یک کارزار نظامی دشوار در داخل غزه بود، مورد انتقاد قرار دادند. خشم به حدی بود که نخست وزیر این توییت را حذف کرد و با لحنی غیرمعمول و هوشیارانه از سخنان خود عذرخواهی کرد. او گفت: من اشتباه کردم.

 

کارشناسان می گویند که این اپیزود شکاف گسترده ای موجود در ساختار سیاسی و نظامی را تایید میکند. شکافی که توانمندی رهبری و ظرفیت نتانیاهو، برای هدایت کشور از طریق جنگ بدون اولویت دادن به منافع خود بر امنیت ملی را زیر سوال برد.

 

یوسی مکلبرگ، همکار برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در چتم هاوس، گفت: «گفتن اینکه او از کار افتاده است، کم‌گفتن سال است.»

 

مکلبرگ گفت: «این یک کارزار نظامی بسیار دشوار است، بنابراین شما یک نخست‌وزیر مسئول می‌خواهید و حتی یک نفر [در دولت] وجود ندارد که به نتانیاهو اعتماد کند – این مسئله اصلی برای این کابینه است».

 

اندکی پس از 7 اکتبر، نتانیاهو با گسترش ائتلاف حکومتی اسرائیل با تعدادی از افسران ارشد سابق ارتش، از صفوف مخالفان، کابینه جنگ اضطراری تشکیل داد.

 

یکی از آنها بنی گانتز، وزیر دفاع سابق بود که به سرعت از نتانیاهو خواست که پست جنجالی خود را پس بگیرد و در عین حال از ارتش و شین بت، سازمان اطلاعات داخلی اسرائیل حمایت کامل کرد.

 

انبوهی از انتقادات از سوی دیگر رهبران به دنبال داشت. آویگدور لیبرمن، قانونگذار مخالف، که زمانی وزیر دفاع نتانیاهو بود، گفت: «[نتانیاهو] نه به امنیت، نه به گروگان‌ها، بلکه به سیاست علاقه‌مند است». دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل از اظهار نظر در این باره خودداری کرد. او گفت: «ما در جنگ هستیم.»

 

مبادلات آتشین، جدیدترین نشانه های تنش در تشکیلات سیاسی اسرائیل - از جمله در کابینه جنگ - است. زیرا با عواقب یکی از بزرگترین شکست های اطلاعاتی این کشور دست و پنجه نرم می کند.

 

مترجم : محمدحسین اکبرزاده

 

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید