سی ان ان مدعی شد؛ شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران آماده تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند .

به گفته چندین مقام آمریکایی، ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران در حال برنامه‌ریزی برای تشدید حملات علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند، زیرا ایران می‌خواهد متعاقب حمایت آمریکا از اسرائیل ، از این واکنش‌های نظامی متقابل آمریکا در منطقه جهت همسو کردن افکار عمومی مردم منطقه علیه آمریکا بهره برداری نماید.

نیروهای تحت حمایت سپاه

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از CNN آمریکاییهامدعی شدند که: گروه‌های شبه‌نظامی قبلاً حملات متعددی را با هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.اما ایالات متحده در حال حاضر اطلاعات خاصی در اختیار دارد که نشان می‌دهد این گروه‌ها می‌توانند در صورت ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس درگیری در منطقه را تشدید نمایند.

یک مقام آمریکایی در منطقه به سی‌ان‌ان گفت: «چراغ‌های قرمز در همه جا چشمک می‌زنند».

این مقامات چنین ادعا نمودند که در این مرحله، به نظر می رسد ایران به جای هدایت صریح گروه ها، آنها را تشویق می نماید . یکی از مقامات اینچنین عنوان نمود که احتمالا ایران به گروه‌های شبه‌نظامی راهنمایی می‌کند که اگر به حمله به اهداف آمریکایی یا اسرائیلی ادامه دهند، مجازات نخواهند شد – برای مثال با عدم تدارک مجدد تسلیحات.

روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، گفت که "ارتباط بسیار مستقیمی بین این گروه ها و سپاه پاسداران ایران وجود دارد" و او گفت که ایالات متحده "عمیقا نگران احتمال تشدید قابل توجه این حملات در روزهای آینده است." 

یک مقام ارشد دفاعی روز دوشنبه این نگرانی را تکرار کرد.

این مقام گفت: «ما چشم‌اندازی برای تشدید شدید تنش‌ها علیه نیروها و پرسنل آمریکایی در کوتاه‌مدت می‌بینیم و اجازه دهید در مورد آن شفاف باشیم. همه مسیرها به ایران ختم میشود. ایران به شبه نظامیان و نیروهای نیابتی در سراسر منطقه کمک مالی، تسلیح، تجهیز و آموزش می دهد. ما برای این تشدید آماده می‌شویم، هم از نظر دفاع از نیروهایمان و هم آمادگی پاسخ قاطع.»

ایران از تعدادی از گروه های شبه نظامی نیابتی در کشورهای منطقه از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران پشتیبانی می کند و تهران همیشه فرماندهی و کنترل کاملی بر این گروه ها اعمال نمی کند. یک منبع خاطرنشان کرد که این گروه ها چقدر مایل به عمل مستقل هستند، یک "شکاف اطلاعاتی پایدار" است.

کربی گفت، اما «ما می دانیم که ایران از نزدیک این رویدادها را زیر نظر دارد و در برخی موارد، به طور فعال حملات را تسهیل می کند و دیگرانی را که ممکن است بخواهند از درگیری به نفع خود سوء استفاده کنند، تحریک می نماید». هدف ایران حفظ برخی انکارپذیری های قابل قبول در اینجا است، اما ما به آنها اجازه انجام این کار را نمی دهیم.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در روز دوشنبه که آیا ایران این گروه‌ها را هدایت می‌کند، گفت: "چه آنها آنها را هدایت می‌کنند یا نه، اینها شبه نظامیانی هستند که حمایت مالی کرده‌اند و مسئولیت آنها را بر عهده دارند."

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه به طور جداگانه به سی‌ان‌ان گفت که ایالات متحده و شرکای آن «همه در ارسال یک پیام واضح به ایران هستند – که نباید به دنبال سوء استفاده از وضعیت و گروه‌هایی باشد که تحت کنترل یا نفوذ آن هستند. به دنبال سوء استفاده از این هم نباشید» و اگر تهران این کار را انجام دهد، «ممکن است عواقب بسیار تشدیدکننده و بدی داشته باشد».

"این فقط یک پیام ایالات متحده نیست. این یک پیام مشترک است."

چندین مقام به سی ان ان گفتند که قطر یک واسطه کلیدی بین ایالات متحده و متحدانش و ایران بوده است.

در مورد حملات اخیر پهپادها به پایگاه‌هایی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند، «ایران قطعاً مقصرتر از حمله حماس به اسرائیل است». سی ان ان پیش‌تر گزارش داده بود که مقامات حکومت ایران از حمله تروریستی حماس به اسرائیل در 7 اکتبر غافلگیر شده بودند.

نیروهای نیابتی ایران در گذشته به پایگاه‌هایی که نیروهای آمریکایی در آن مستقر هستند حمله کرده‌اند و ایالات متحده با حملات هوایی علیه زیرساخت‌های این گروه‌ها، از جمله در ماه مارس، پاسخ داده است. اما منبع دیگری گفت که در حال حاضر، «اشتهای ایرانی ها برای گسترش [درگیری] زیاد است. تحمل ریسک آنها بالاست.»

در همین حال، ایالات متحده به طور فعال در حال تقویت دفاعی خود با توجه به تهدیدات افزایش یافته است. ایالات متحده حدود 2500 سرباز در عراق و حدود 900 سرباز در سوریه به عنوان بخشی از ائتلاف ضد داعش دارد. در پی تشدید تنش های اخیر توسط ایران و نیروهای نیابتی آن در سراسر خاورمیانه ، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای در آخر هفته گفت که در پاسخ به این اقدامات، سامانه‌های دفاع هوایی بیشتری را در منطقه مستقر می‌کند. اینها شامل یک سیستم موشکی دفاعی در ارتفاع بالا ترمینال و باتری‌های پاتریوت اضافی است.

پنتاگون تایید کرد که دو پهپاد که نیروهای آمریکایی را در سوریه هدف قرار داده بودند، روز دوشنبه سرنگون شده اند. و نیروهای نظامی در عراق و سوریه هفته گذشته با سه پهپاد جداگانه از سوی گروه‌های نیابتی ایران مواجه شده اند. پنجشنبه گذشته، یک کشتی جنگی نیروی دریایی آمریکا که در سواحل یمن فعالیت می کرد، چندین موشک شلیک شده توسط شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران را که به نظر می رسید به سمت اسرائیل در حرکت بودند، رهگیری نمود.

در تهران، به نظر نمی رسد که اجماع روشنی در مورد اینکه چه رویکردی برای جنگ بین اسرائیل و حماس اتخاذ شود، وجود ندارد.

این مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: «مطمئنم صداهای مختلفی در سیستم آنها وجود دارد که از رویکردهای مختلف حمایت می کنند."

یکی دیگر از مقامات گفت: اگرچه بعید است که ایران مایل به درگیری مستقیم با اسرائیل یا ایالات متحده باشد، هدایت نیروهای نیابتی برای حمله به دارایی های ایالات متحده در خاورمیانه به ایران این امکان را می دهد که همزمان با مدیریت خطرات تشدید، نفوذ و شهرت خود را حفظ نماید.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در نشست خبری با نالدی پاندور، همتای آفریقای جنوبی خود در تهران، به نقل از خبرگزاری دولتی تسنیم، گفت که خاورمیانه مانند یک "بشکه باروت" است.

عبداللهیان با اشاره به آمریکا و اسرائیل گفت: هرگونه اشتباه محاسباتی در ادامه نسل کشی و آوارگی اجباری می تواند عواقب جدی و تلخی هم در منطقه و هم برای جنگ طلبان داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین به آمریکا و اسرائیل هشدار داد که اگر جنایت علیه بشریت فورا متوقف نشود، هر لحظه این احتمال وجود دارد که منطقه از کنترل خارج شود.

این هفته آستین در شبکه ABC گفت: "ما نگران تشدید احتمالی هستیم." "در واقع، آنچه که ما می بینیم یک - چشم انداز قابل تشدید و قابل توجه، حملات به نیروهای ما و مردم ما در سراسر منطقه است. و به همین دلیل، ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد، تا مطمئن شویم که نیروهای ما در موقعیت مناسبی قرار دارند و از آنها محافظت می شود و ما توانایی پاسخگویی را داریم.»

 

مترجم محمدحسین اکبرزاده

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید