نهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

نهمین روز و پانزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از ایسنا؛  پانزدهمین جلسه علنی مجلس (نهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) هفدهم مهر ۱۴۰۲ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس آغاز شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان در دو شیفت صبح و بعدازظهر به بررسی برنامه پرداخته‌اند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در هشتمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 

مصوبات

* با تصویب بند ت ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارت نیرو را مکلف کردند تا ظرف یک‌سال نسبت به تهیه نظام‌نامه استقرار مدیریت مشارکتی آب در هر یک از آبخوان‌های کشور اقدام کند. بند ت ماده ۴۰ لایحه برنامه را به تصویب رساندند.

* با تصویب  بند ج ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان تردد و فعالیت هر گونه دستگاه حفاری چاه را منوط به مجوز وزارت نیرو کردند.

* با تصویب بند الحاقی ۱ ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت نیرو را مکلف کردند تا تمهیدات لازم جهت تامین و ساخت حداقل ۸۰ درصد از آب شیرین‌کن‌های مورد نیاز استان‌های واقع در سواحل خلیج فارس، دریای عمان و دریای خزر را فراهم کند.

* با تصویب  بند الحاقی دو ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ دولت را مکلف کردند تا تمهیدات لازم برای پایدارنمودن شرایط دریای خزر را فراهم کند.

* با تصویب بند ح ماده ۴۰ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ نمایندگان همچنین انتقال آب بین شش حوضه آبریز داخلی را برای مصارف غیرشرب ممنوع کردند.

* با تصویب جدول شماره ۹ ماده ۴۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ مربوط به اهداف کمی سنجه‌های عملکردی انرژی (نفت و گاز)، تولید بنزین در روز به میزان ۱۲۹ میلیون لیتر پیش‌بینی شد.

* با تصویب ماده ۴۲ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ میزان تولید برق تجدیدپذیر و میانگین راندمان تولید برق را تا پایان برنامه هفتم توسعه تعیین شد.

* با تصویب بند الف ماده ۴۳ لایحه برنامه هفتم توسعه؛‌ وزارتخانه‌های نفت و نیرو را مکلف کردند تا نسبت به اصلاح ساختار اداری و سازمانی ستادی، شرکت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود در حوزه برق، گاز و نفت اقدام نمایند.

ارجاعیات

نمایندگان در ادامه بررسی های امروزشان بند پ ماده ۴۰ از لایحه برنامه هفتم توسعه که به تعیین و تحویل سوخت با تعرفه کشاورزی به برداشت کنندگان از منابع آب مربوط می‌شد را به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

همچنین بند ث و چ ماده ۴۰ لایحه به منظور بررسی مجدد و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

با تصمیم رئیس نیز ماده ۴۱ این لایحه مربوط به مدیریت ‌پساب و فاضلاب و ممنوعیت رهاسازی آب‌های آلوده برای بررسی بیشتر و رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

تذکرات مربوط به برنامه

در ادامه جلسه علنی امروز و در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به الزام دولت برای انجام اقدامات لازم در راستای پایدار نمودن شرایط دریای خزر مربوط می شد، امیرقلی جعفری بروجنی بیان کرد: ما با پایین رفتن سطح آب دریای خزر مواجه هستیم. در پنج سال اخیر مقدار نشست آب بالا بوده و آب ۳۰ سانتی‌متر پایین رفته و سواحل ما را جابه‌جا کرده است. ملاحظاتی وجود دارد که به صورت سربسته به این موضوع اشاره شده است، اما واقعیت این است که مقدار نشست آب زیاد است و ما نمی‌دانیم آن طرف دریای خزر چه می‌گذرد.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه که در صحن مجلس حاضر شده بود، در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه که به انتقال آب بین حوضه‌ای مربوط می شد، با اشاره به اینکه اکنون همه کشور دچار محدودیت‌های تامین آب است، افزود: از نگاه ما تامین آب شرب اولویت اصلی است و باید آب شرب را با هر روش و شیوه ای برای مردم تامین کنیم. یا از طریق انتقال بین حوضه‌ای یا از طریق آب شیرین‌کن‌ها یا از طریق منابع آب‌های ژرف.

در زمان بررسی فصل مربوط به انرژی و جدول تعیین اهداف کمی سنجه‌های عملی کردی انرژی در حوزه‌های نفت و گاز هم رئیس مجلس ضمن تاکید براینکه  باید جلوی مصرف بد را بگیریم، توضیح داد: ما پیش‌بینی کردیم که تولید بنزین به ۱۲۹ لیتر در روز برسد، حال این‌که هم‌اکنون مصرف روزانه ما ۱۳۷ میلیون لیتر در روز است یعنی طبق جدول تولید بنزین کمتر از مصرف روزانه به شمار می‌آید.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید