«جنگ اسرائیل و حماس» چه آینده‌ای خواهد داشت؟!/ گزارش بی‌بی‌سی

 

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از شفقنا ؛ آژانس خبری بی‌بی‌سی نوشت: حملات ناگهانی حماس برای اسرائیل شوکه‌کننده بود؛ اما بعد از آن چه خواهد شد؟!

بی‌بی‌سی؛ پنجاه سال پس از جنگ یوم کیپور- که با حمله غافلگیرانه مصر و سوریه به اسرائیل آغاز شد- فلسطینی ها یک حمله بزرگ را آغاز کردند.این یکی نیز البته مثل آن قبلی غیرمنتظره بود و البته باز در تعطیلات انجام گرفت.

تنش‌ها به تازگی در نوار غزه افزایش یافته بود، اما اوضاع حکایت از این می‌کرد که نه گروه اسلام‌گرای حماس حاکم بر غزه و نه اسرائیل خواهان تشدید تنش نباشند. با این حال حماس به جای آن در حال برنامه‌ریزی اجرای یک عملیات پیچیده و هماهنگ بود.

در ساعات اولیه صبح روز شنبه، هم‌زمان با رگبار شدید موشک‌هایی که برخی تا اورشلیم و تل‌آویو هم می‌رسید، شماری از ستیزه‌جویان فلسطینی از طریق دریا، زمین و هوا به جنوب اسرائیل وارد شدند.

آن‌ها شهرها و پایگاه‌های ارتش اسرائیل را ساعت‌ها در اختیار گرفتند، تعدادی را به قتل رساندند و تعداد نامعلومی از سربازان و مردم غیرنظامی را با خود به عنوان گروگان به غزه بردند. این درام به صورت زنده در رسانه‌های اجتماعی و مطبوعات جریان اصلی پخش می‌شد.

هزاران اسرائیلی که برای خوشگذرانی در مزارع نزدیک غزه گرد آمده بودند، ناگهان زیر آتش قرار گرفتند. فیلم‌هایی که در این زمینه منتشر شده، مهمان‌دارها را نشان می‌دهد که برای نجات جان خود در حال دویدن هستند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها از این‌که نیروهای امنیتی اسرائیل نتوانسته‌اند سریع‌تر خود را برای کمک به آنها برسانند، ابراز شگفتی کرده‌اند. در عین حال، حماس تصاویری به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد که شماری از سربازان ارتش اسرائیل نیز اسیر یا کشته شده‌اند.

حتی تصاویری هم از جشن‌هایی در غزه منتشر شده که در آن مردم سوار بر خودروهای نظامی ربوده‌شده اسرائیلی در خیابان‌ها شادمانی کرده‌اند.

یک مرد جوان اهل شهر غزه در این زمینه به بی‌بی‌سی می‌گوید: «من از کاری که حماس تاکنون انجام داده است، خوشحالم. حماس انتقام اقدامات اسرائیل در الاقصی را گرفته است».

مسجد الاقصی سومین مکان مقدس مسلمانان و هم‌چنین مقدس‌ترین مکان یهودیان است- که به کوه معبد نیز معروف است.

با این حال، این مرد که پس از هشدارهای ارتش اسرائیل آپارتمان خود را ترک کرده، از اتفاقات بعدی ابراز نگرانی می‌کند.

او گفت: «ما نگران هستیم، خانواده‌ام از سال ۲۰۲۱ وقتی برج شوروک توسط اسرائیل مورد حمله قرار گرفت، مغازه‌مان را از دست دادیم. البته اقدامی که حماس این بار انجام داده بسیار بزرگ‌تر است، بنابراین بی‌تردید پاسخ اسرائیل هم بزرگ‌تر خواهد بود».

بیمارستان‌های فلسطینی به شدت تحت تأثیر تلفات حملات هوایی اسرائیل قرار گرفته‌اند- که باعث ویرانی‌های گسترده‌ای شده است.

نوار غزه- یک منطقه کوچک ساحلی که حدود 2.3 میلیون فلسطینی را در خود جای داده- در سال 2007، یک سال پس از پیروزی در انتخابات پارلمانی به تصرف حماس درآمد. بعد از آن اسرائیل و مصر محاصره این سرزمین را تشدید کردند.

این کشور با بیکاری در حدود 50 درصدی فقیر به شمار می‌آید.

پس از درگیری جدی بین اسرائیل و حماس در سال 2021، مذاکرات غیرمستقیمی که با میانجیگری مصر، قطر و سازمان ملل بین طرفین انجام گرفت، منتهی به کسب هزاران مجوز کار برای ساکنان غزه در اسرائیل شد و این امر در کنار کاهش دیگر محدودیت‌ها از آن پس نوعی سکوت نسبی در منطقه به وجود آورد.

ماه گذشته زمانی که صدها فلسطینی- برای بزرگداشت تظاهرات گسترده‌ای که پنج سال پیش آغاز شده بود- شروع به تظاهرات در کنار حصار نوار غزه کردند، فرض بر این بود که این اتفاق با اطلاع و حمایت حماس و به منظور گرفتن امتیازات بیشتر از اسرائیل و کمک‌های مالی قطر صورت گرفته است.

آن تجمعات کوچک حالاست که معنای خود را نشان می‌دهد. برخی در روزهای اخیر این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید از آن تجمعات در واقع به عنوان فرصتی برای بررسی حصار- قبل از نفوذ- استفاده شده است.

با این عملیات اخیر، به نظر می‌رسد حماس مایل است تا بار دیگر اعتبار خود را به عنوان یک سازمان  تجدید کند. به هر حال این سازمان در منشور خود هم‌چنان تعهد به نابودی اسرائیل را مورد تاکید قرار داده است.

محمد دیف فرمانده گروه شبه‌نظامی حماس در مراحل ابتدایی این حمله از فلسطینی‌ها و دیگر اعراب خواست تا به این اقدام برای از بین بردن اشغالگری اسرائیل بپیوندند.

حالا [در روز سوم این حمله بزرگ هماهنگ] مهم‌ترین سوال این است که آیا فلسطینی‌های کرانه باختری اشغالی و قدس شرقی یا ساکنین دیگر نقاط منطقه این درخواست را مورد توجه و پذیرش قرار خواهند داد؟

اسرائیل بدون تردید این پتانسیل را در این جنگ می‌بیند که می‌تواند چندین و چند جبهه مختلف علیه اسرائیل باز کند.

در این میان بدترین سناریو برای اسرائیل می‌تواند باز شدن پای حزب‌الله به این درگیری‌ها و به عبارت بهتر جذب این گروه شبه‌نظامی قدرتمند لبنان به حماس باشد.

در چنین شرایطی ارتش اسرائیل دستور تقویت گسترده نیروهای نظامی را صادر کرده است. در واقع علاوه بر انجام حملات هوایی شدید و پرتعداد به غزه، اسرائیل تاکید کرده که در حال برنامه‌ریزی برای انجام عملیات زمینی گسترده در آن‌جاست.

وضعیت درگیری را دستگیری سربازان و غیرنظامیان اسرائیلی- که شبه‌نظامیان فلسطینی امیدوارند از آن‌ها به عنوان سپر انسانی یا ابزار معامله استفاده کنند- پیچیده‌تر کرده است.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید