داماد حسین فدایی مدیرعامل مگاموتور شد!

مگاموتور

 

داماد حسین فدایی مدیرعامل مگاموتور شد!

انتصاب بر اساس شایسته‌سالاری یا نسبتهای فامیلی؟ 

مرتضی منتظرالمهدی از سوی شرکت سایپا به عنوان مدیرعامل مگاموتور انتخاب شد. مگاموتور، مهمترین شرکت موتورسازی خودرو در ایران است و یک شرکت کاملا تخصصی و فنی است. منتظرالمهدی پیش از این در سال پایانی دولت روحانی به عنوان رئیس هیات مدیره زامیاد انتخاب شده بود؛ البته قبل از زامیاد هیچ سابقه مدیریتی برای او به ویژه در حوزه صنعت خودروسازی ثبت نشده است و این انتصاب در زمان خود در میان کارکنان و مدیران سایپا پر حرف و حدیث شد. هر چند انتخاب بدون سابقه و تخصص به عنوان رئیس هیات مدیره که پستی اجرایی نیست، شاید قابل توجیه باشد. مدرک تحصیلی منتظرالمهدی هم ارتباطی با حوزه تخصصی صنعت ندارد. 

 

منتقدان، ریشه انتصاب او به چنین پستهایی را در نسبتهای خانوادگی منتظرالمهدی می‌دانند. او داماد حسین فدایی عضو شناخته شده جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی و دبیرکل سابق این حزب و از مدیران فعلی دفتر رهبر انقلاب است. هرچند معتقد نیستیم که فدایی در این انتصاب ورود مستقیم داشته اما همین انتساب، عده‌ای را به طمع می‌اندازد تا با ارتقای منتظرالمهدی به اهداف خود برسند.

 

فارغ از نمونه خاص مگاموتور و منتظرالمهدی، استفاده دامادها از رانت پدر خانمهایشان در اشغال جایگاههای مدیریتی متاسفانه به یک سنت غلط تبدیل شده است. یعنی علاوه بر پدیده آقازادگی، در لایه بعدی انتساب به چهره‌ها، شاهد پدیده آقادامادها هم هستیم.داماد احمدی نژاد، داماد روحانی، داماد زاکانی و نمونه های دیگر از دامادهای  مدیران رده‌های مختلف از جمله مصادیق این پدیده هستند که البته هر کدامبه شیوه متفاوتی متهم به استفاده از رانت پدر خانم شده اند.

 

یکی از پاسخهایی که آقازاده ها و دامادها مطرح می کنند این است که پس ما چه کنیم؟ اگر جایگاه دولتی قبول کنیم کنیم، رانت خوار می شویم، اگر شغل اقتصادی آزاد انتخاب کنیم هم متهم به سوءاستفاده از جایگاه پدر یا پدر خانم می‌شویم.

 

در پاسخ باید گفت، این افراد صورت مساله را وارونه می‌کنند؛ بدیهی است که هیچ کس با شایسته سالاری مخالف نیست و صرف داماد یا فرزند یک مقام مسئول بودن، دلیل عدم استفاده از تخصص، توان و ظرفیت یک فرد نیست. مساله مهم اولویت دادن به نسبت فامیلی در برابر تخصص، توان و قابلیتهای فردی و تخصصی است. 

 

نکته دیگر بررسی دستاورد، کارنامه و نتایج حضور این آقازاده ها و آقادامادها در پستهای مهم دولتی و اقتصادی است که به خوبی نشان می دهد این فرد، شایسته حضور در این جایگاه بوده است یا نه؛ وگرنه بسیاری از منتسبین سببی و نسبی مدیران هستند که در حوزه های خاصی صاحب نظر و تخصص هستند و مشغول به کارند اما هیچ گاه ظن سوءاستفاده و رانت‌خواری در موردشان به کار نرفته است چون سوابق، تخصص و کارنامه عملکردشان به خوبی از جایگاه شغلی‌شان دفاع می کند. 

 

طبیعی است وقتی فردی بدون هیچ سابقه تخصصی و تحصیلی مرتبط در یکی از تخصصی ترین مدیریتهای شرکت بزرگی مثل سایپا به کار گرفته می شود، خواه ناخواه خودش را در معرض اتهام قرار می دهد. مدیریت مگاموتور از جنس مدیریت کلان صنعت خودروسازی نیست که یک فرد با قابلیتهای بالای مدیریتی ولو بدون تخصص فنی درحوزه خودروسازی، بتواند از عهده آن برآید؛

بلکه کاملا یک مدیریت فنی و تخصصی را می طلبد که از عهده یک مهندس مکانیک کارکشته در صنعت خودرو بر خواهد آمد. اگر این فرد سابقه و تخصص روشن و مشخصی دارد باید به سرعت شفاف سازی کند و اگر ندارد، خودش به شائبه انتصاب به دلیل انتساب فامیلی، دامن زده است.

 

نکته مهمتر در مورد نمونه آقای منتظرالمهدی، مسئولیت پدر خانم ایشان یعنی حسین فدایی در دفتر رهبر انقلاب است. بویژه که فدایی در مورد این انتساب تاکنون سکوت کرده و حتی بر اساس شنیده های ۹دی در محافل خصوصی احزاب نزدیک به وی نیز تاکنون پاسخگوی سوالات در مورد این انتصاب نبوده است.

وقتی رهبر انقلاب همواره بر منع حضور فرزندان و دامادها و عروسهای خود در کارهای اقتصادی و پستهای دولتی و مدیریتی تاکید کرده اند، مدیران منتسب به ایشان و اعضای دفتر رهبری، بیش از سایر مدیران جمهوری اسلامی باید به این دغدغه توجه کنند.

 اکنون هم ۹دی در مورد انتصاب منتظرالمهدی به عنوان مدیرعامل مگاموتور قضاوت نهایی نمی کند و از آقای فدایی و دامادشان درخواست می کند، توضیحات خود را در مورد این انتصاب، سوابق تخصصی وی در حوزه صنعت خودرو (البته قبل از ریاست هیات مدیره زامیاد) و تخصص مرتبط با جایگاه مدیرعاملی شرکت تخصصی مگاموتور را به صورت شفاف بیان کنند و به شبهات مطرح در فضای سیاسی در خصوص این انتساب از جمله ارتباط آن با تداوم مدیریت مدیرعامل کنونی سایپا را صریح پاسخ دهند./ کانال ۹دی بپیوندید

@tajrishonline

ما را دنبال کنید