پاسخ وزیر نفت درباره اثر افزایش صادرات نفت بر زندگی مردم

جواد اوجی

 

جواد اوجی، وزیر نفت در پاسخ به پرسش تابناک گفت: آمار ارقام اعلام شده مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران مورد تایید است. حال تصور کنید اگر در این دو سال چنین صادرات و درآمدی وصول نمی‌شد، زندگی مردم چگونه می‌شد! در سال ۱۴۰۰ کسری ۴۸۰ همتی دولت که بخش اعظمی از آن تکالیف مربوط به وزارت نفت در بودجه بود محقق شد و  در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۸ درصد تکالیف خود را در بودجه عملیاتی شده است. همچنین تامین منابع ارزی به وفور در حال انجام است و مشکلی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از تابناک، از چند ماه پیش تاکنون، خبر افزایش صادرات نفت ایران در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شده و تحلیل‌های متفاوتی در این زمینه به تحریر درآمده است. تابناک نیز این موضوع را از جواد اوجی، وزیر نفت، پیگیری و در سوالی مبنی بر اینکه «آثار ملموس افزایش صادرات نفت ایران بر زندگی مردم چیست؟» به بررسی ماجرا پرداخت.

جواد اوجی، وزیر نفت در پاسخ به پرسش تابناک گفت: آمار ارقام اعلام شده مبنی بر افزایش صادرات نفت ایران مورد تایید است. حال تصور کنید اگر در این دو سال، چنین صادرات و درآمدی وصول نمی‌شد، زندگی مردم چگونه می‌شد؟! در سال ۱۴۰۰ کسری ۴۸۰ همتی دولت که بخش اعظمی از آن تکالیف مربوط به وزارت نفت در بودجه بود، محقق شد و  در سال ۱۴۰۱ نیز ۹۸ درصد تکالیفش در بودجه عملیاتی شده است. همچنین تامین منابع ارزی به وفور در حال انجام است و مشکلی نیست.

افزایش صادرات نفت ایران تدوام دارد؟

به تازگی بلومبرگ طی گزارشی نوشت: هم اکنون صادرات نفت کشور به حدود دو میلیون بشکه در روز رسیده و نزدیک به ظرفیت تولید است. حال به نظر می‌رسد اگر تقاضا افزایش پیدا کند، میزان فعلی صادرات نفت ایران نیز از روند بازار تبعیت کند و رو به فزونی رود؛ هرچند بعید است بیش از سطح کنونی باشد.

همچنین این رسانه مدعی شد، ممکن است صادرات نفت ایران که افزایش یافته با کاهش تقاضا در آسیا به علت پایان یافتن تابستان کاهش یابد. بر اساس آمار‌های تنکرترکرز، محموله‌های نفت خام ایران به چین به ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این رقم سال گذشته کمتر از یک میلیون بشکه در روز بود.

به گفته منابع آگاهی که این رسانه نخواست نامشان فاش شود، ایران خریداران جدیدی در پالایشگاه‌های خصوصی چین پیدا کرده که با کاهش تولید اوپک پلاس به دنبال تامین‌کننده نفت هستند؛ اما در عین حال این افراد خاطرنشان کردند که تعمیرات فصلی در تاسیسات نفتی ممکن است تقاضا را کاهش دهد.

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید