مالیات ستانی عادلانه‌ با اجرای یک قانون مهم/ چگونه بساط سوداگری برچیده می‌شود؟

 

اگر این سامانه به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود. همچنین امکان مالیات گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم می‌شود و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تجریش به نقل از تابناک ؛ در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد به انحای مختلف می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشور‌ها کمک کند. از یک طرف از طریق این نظام صحیح مالیاتی می‌توان به اعمال جهت گیری‌های صحیح مالیاتی پرداخت و سرمایه‌ها را به سمت تولید سوق داد.

از طرف دیگر، مالیات گیری صحیح می‌تواند به افزایش درآمد‌های دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم منجر شود. همچنین به زعم کارشناسان، درآمد‌های حاصل از مالیات می‌تواند در بخش‌های عمرانی مختلف به کار گرفته شود و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کند.

با درک ضرورت تصحیح نظام مالیاتی کشور مجلس قانونی را با عنوان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب کرد و دولت سیزدهم نیز عزمش را برای اجرای آن جزم کرده است.

به زعم کارشناسان اگر این سامانه به درستی پیاده سازی شود، می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود. همچنین امکان مالیات گیری از کسانی که به فعالیت‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم می‌شود و در نتیجه انگیزه افراد به سرمایه گذاری در فعالیت‌های مولد بیشتر می‌شود.

در خصوص مزیت‌های سامانه مودیان گفتگویی تلفنی با علی صوفی، عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران ترتیب دادیم و نظرات وی را جویا شدیم. حاصل این گفتگو را در ادامه می‌خوانید.

صوفی در گفتگو با تابناک اقتصادی، ضمن تأیید این موضوع که تا الان مالیات ستانی عادلانه‌ای در کشور نداشته ایم، تصریح کرد: دسترسی به اطلاعات دقیق مودیان بستری برای مالیات گیری عادلانه مهیا می‌کند. کشور‌های پیشرفته آمریکا، ژاپن، استرالیا و کشور‌های اروپایی به اطلاعات دقیق دسترسی دارند و از آن‌ها برای مالیات گیری صحیح استفاده می‌کنند.

به گفته این استاد اقتصاد، اطلاعاتی که سامانه مودیان در اختیار ما قرار می‌دهد می‌تواند بستری برای مالیات گیری هوشمند، دقیق و عادلانه باشد. اما باید زیرساخت‌های لازم به لحاظ الکترونیکی، دیجیتالی، افراد، اطلاعات و... برای راه اندازی کامل این سامانه و بهره برداری از آن را مهیا کنیم.

وی در ادامه گفت: دسترسی به اطلاعات شفافیت بودجه و جریان درآمدی افراد را به همراه دارد و می‌تواند مبنای سیاست گذاری‌های صحیح اقتصادی در کشور باشد. یکی از مهم‌ترین مشکلات کشور‌های در حال توسعه این است که به اطلاعات جامع دسترسی ندارند و در نتیجه نمی‌توانند تصمیمات درست و به موقعی اتخاذ کنند.

این استاد اقتصاد خاطرنشان کرد: هر چقدر در زمینه جمع آوری اطلاعات متقن تلاش بیشتری داشته باشیم، قطعاً در راستای شفافیت درآمدی و بودجه‌ای کشور گام برداشته ایم. تمامی این روند‌ها به نفع حاکمیت و اداره بهتر کشور است و برای مردم هم نفع دارد.

صوفی گفت: مالیات یکی از مهم‌ترین منابع درآمدی در کشور‌های پیشرفته است. ما نیز برای بهره مندی از درآمد‌های مالیاتی باید از یک نظام مالیاتی کارآمد، هوشمند و عادلانه برخوردار باشیم. سامانه مودیان می‌تواند ما را در رسیدن به این هدف یاری کند.

وی ادامه داد: همان طور که بسیاری از کارشناسان اذعان دارند، دلیل عدم موفقیت ما در بسیاری از سیاست گذاری‌ها از جمله عایدی بر سرمایه، مالیات بر خانه‌های خالی و شناسایی معافیت‌های غیرضرور این است که به اطلاعات جامع و متقنی دسترسی نداریم. سامانه مودیان و دیگر سیستم‌های هوشمند می‌توانند به ما در جمع آوری اطلاعات کمک کنند. سامانه مودیان در افزایش شفافیت جریان آن دسته از کالا‌ها که از مجاری قانونی طی مسیر می‌کنند، موثر است و کمک بزرگی به حرکت در جهت عادلانه‌سازی نظام مالیاتی است

این استاد اقتصاد گفت: نیاز است به منظور دستیابی به اطلاعات متقن تمامی نهاد‌های کشور به روز شوند. لازم است، سازمان ثبت اسناد و سازمان بازرسی کشور به سیستم‌های نوین الکترونیکی مجهز شوند و اطلاعات را در اختیار وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. نیاز به یک جهش در تمامی نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی داریم تا در نهایت بتوانیم به اطلاعات جامع و متقنی دست پیدا کنیم.  

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید