تمدن ایران زمین همیشه زیست عفیفانه داشته است

خرمدره درمورد مسئله زیست عفیفانه و اهمیت حیاء و وقار در تمدن ایران زمین توضیحاتی داد.

مریم السادات خرمدره دبیر کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور، درمورد توجه دولت به مسئله عفاف و حجاب مبتنی بر هویت ملی ایرانی و اسلامی بیان کرد: فرهنگ و تمدن کهن ایران، بعد‌ها با ورود اسلام کامل‌تر و اسلامی شد. به همین دلیل، نمی‌توان آن را از فرهنگ ایران جدا کرد و در این میان، تعاملات دو سویه‌ای وجود دارد و همین باعث تأثیرگذاری زیاد آن روی حوزه عفاف و حجاب شده است. اما با توجه به تاریخ کهن سرزمین ایران و با توجه به ویژگی‌هایی که ایرانی‌ها داشته اند، می‌بینیم حتی پیش از ورود دین مبین اسلام و سایر ادیان ابراهیمی به این کشور، مردم ایران در مقایسه با سایر ملل جهان به صورت فطری میل بیشتری به وقار و متانت داشته اند و این به خاطر حجاب نبوده بلکه به این دلیل بوده است که حیاء محور زندگی می‌کرده اند و زیست عفیفانه داشته اند و این مسئله جزء ارزش‌های زنان و مردان ایران به حساب می‌آمده است.

خرمدره گفت: در تاریخ تمدن ماد‌ها می‌بینیم که پوشش شلوار را داشته اند و در تاریخ پوشاک به این مسئله اشاره شده اولین ملتی که توانست به تکنولوژی دوخت دست پیدا کند ایران در تمدن پارسی بوده و تا حد زیادی، این موضوع برایشان اهمیت داشته است و با توجه به این که زن و مرد در قوم ماد بسیار اهل سوارکاری و شکار بوده اند. به همین دلیل، برای این که بتوانند براحتی روی اسب بنشینند و فعالیت داشته باشند شلواری را طراحی کردند که گوشه‌هایی داشته و از زیر کفش می‌رفته و روی کفش بسته می‌شده و به حدی محکم بوده است که وقتی افراد روی اسب سوار می‌شدند شلوار آن‌ها به سمت بالا کشیده نمی‌شده است. در نتیجه، وقتی همه این‌ها موردبررسی قرار می‌گیرند متوجه می‌شویم حیاء و وقار تا چه اندازه برای فرهنگ مردم متمدن ایران زمین از اهمیت برخوردار بوده است.

دبیر کارگروه مد و لباس شبکه فراگیر مردمی حجاب کشور مطرح کرد: وقتی به سایر آثار هنری که از دوره‌های پیشین به یادگار مانده است نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم در مقایسه با سایر ملل، پوشش در کشور ایران وجود داشته و همین باعث تفاوت فاحش شده است. بنابراین، تمدن‌های شرقی به ویژه ایران زمین نسبت به تمدن‌های غربی تمایل بیشتری به حفظ پوشش داشته اند و این فقط محدود به پوشش ظاهری نبوده است بلکه در کلام، منش و خیلی از آداب و رسوم اجتماعی هم، همین طور بوده اند. 

خرمدره افزود: دشمن تلاش می‌کند که از ابزار عفاف و حجاب برای ضربه زدن به نظام اسلامی ایران استفاده کند، اما چرا این به عنوان یک ابزار برای دشمن قابل استفاده شده و در حال بهره بردن از آن است؟! چون در تمدن ایرانی اسلامی ما زن جایگاه ویژه‌ای دارد چراکه به عنوان یک مادر، تربیت کننده نسل بسیار ویژه‌ای است و زنان حتی پیش از اسلام و بعد از آن، دلیرانه پای این خاک ایستاده اند و درحقیقت، مادران پشتوانه محکمی هستند و این موضوع در خانواده‌ها وجود دارد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید