محسن هاشمی: کشور نیازمند یک انتخابات رقابتی است

رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران در یک گفتگوی تلویزیونی، راه‌حل افزایش مشارکت در انتخابات مجلس را مبارزه با افراط و تفریط عنوان کرد.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی ایران با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر و در ارتباط با انتخابات مجلس شورای اسلامی  اظهار کرد: ابتدا  روز خبرنگار را گرامی می‌دارم. همانطور که می‌دانید خبرنگاری این طور تعریف می‌شود که دیدن و شنیدن و روایت برای مردم و دولت مردان. این کار در این جهت انجام می‌شود که هم به گوش دولت مردان برسد و مواردی که مشکل وجود دارد اصلاح کنند هم به گوش مردم برسد برای این که بفهمند چه اصلاحاتی را باید از دولتمردان بخواهند.

به رسانه ملی هم باید تبریک گفت به همین خاطر. باید یادی هم از شهدا و امام راحل داشته باشیم. می‌دانید که ما الان در نیمه دوم هستیم و نیمه دوم مرداد ما روز‌های پرافتخاری را پشت سرگذاشتیم. در سال ۶۹ روز‌هایی که صدام حسین با نوشتن نامه‌ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی اعتراف کرد که ایران در دفاع مقدس به همه خواسته‌های خودش رسید و به صورتی این نیمه دوم مرداد روز پیروزی ایران در جنگ و دفاع مقدس است و به همین مناسبت بود که فرمانده محترم کل قوا مدال درجه یک فتح را به آیت الله هاشمی رفسنجانی دادند.

هاشمی گفت: همانطور که می‌دانید پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند که دوست تو کسی است که با تو سخن در راستی و حقیقت بگوید و نه این که دائم تصدیقت کند یا تاییدت کند و قطعا امثال بنده و دلسوزانی که در کشور فعالیت می‌کنند هدف شان از حضور در این گونه مصاحبه‌ها یا برنامه‌ها این است که  کمکی به پایداری جمهوری اسلامی بکنند و امیدوارم که مورد مقبول مردم هم واقع شود.

کشور احتیاج به یک انتخابات رقابتی دارد 

هاشمی ادامه داد: الان بر همگان روشن شده که کشور احتیاج به یک انتخابات رقابتی و با مشارکت بالا دارد و می‌دانید برای این اتفاق کشور احتیاج به یک مجلس متکثر و ملی و فراگیر و کارآمد دارد. یعنی مجلس باید چنین خصوصیاتی را پیدا کند و اگر چنین خصوصیاتی پیدا کند می‌تواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند. چون جایگاهی است که اگر تصمیمات دقیق گرفته بشود تاثیر آن در مدیریت کشور بسیار بالاست.

وی ادامه داد:  هرچند رهبری فرمودند که برنامه‌های راهبردی را باید عملی کنیم. تا به حال به آن عمل نشده است. مطمئنا همان طور که گفته شد مقامات عالی کشور به دنبال یک انتخابات همراه با سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت بالا هستند.

محسن هاشمی درباره مشکلات پیش ثبت نام انتخابات گفت:  نمی‌خواهم درباره ابعاد پیش ثبت نام صحبت کنم که مثبت است یا خیر. اما اینکه یک دفعه و ناگهانی این اعلام شد و جریان‌های سیاسی آن حلقه تصمیم گیری شان به شدت تنگ شد و در شرایطی قرار گرفتند که آمادگی ثبت نام نیروهایشان را ندارند چندان خوش آیند نبود.

حضور جریان‌های سیاسی با برنامه دقیق موجب مشارکت بالای مردم در انتخاب می‌شود

هاشمی افزود: حرکت مردمی ایجاد شد شاید هم گفته شد همه بروند ثبت نام کنند ثبت نام‌ها هم احتمالا زیاد می‌شود. ولی جریان‌های سیاسی را در تنگنا قرار داد. یعنی حلقه‌ای که دارند روی آن کار می‌کنند تنگ شد و خود همین باعث می‌شود که یک جوری انتخابات شکل کنکور بخودش می‌گیرد. اطلاعیه می‌دهند که همه بروید ثبت نام کنید، در صورتی که آن چیزی که مشارکت بالا را در انتخابات ایجاد می‌کند حضور جریان‌های سیاسی با برنامه ریزی دقیق است و این حرکت سریع که در عرض دو سه هفته گفتند مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان تایید کرد و حالا انتخابات کلیدش خورد پس از شانزدهم، چیزی در حدود هفت هشت روز فرصت ایجاد شد که گروه‌های سیاسی تصمیم بگیرند که چگونه بروند ثبت نام افراد موثرشان را انجام بدهند. کار سختی است. قبول کنید اصولا اکثر جریان‌های سیاسی فرض شان این بوده که انتخابات مثلا از آخر شهریورو مهرماه کلید می‌خورد و در حال برنامه ریزی بودند. یک دفعه مواجه شدند با یک «پیش ثبت نام» که همه دارند بحث می‌کنند

@tajrishonline

ما را دنبال کنید