سلمان رشدی مرتد ، جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان را کسب کرد

سلمان رشدی

 

سلمان رشدی مرتد ، نویسنده بریتانیایی-آمریکایی هندی‌تبار روز دوشنبه موفق به کسب جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان شد. وی در ماه اکتبر در فرانکفورت این جایزه را دریافت خواهد کرد.

اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان این جایزه را با هدف تمجید از سلمان‌رشدی برای «تخیل عالی» و «انسانیت عمیق» به رغم زیستن زیر بار تهدیدهای خشونت‌بار به او اختصاص داده است. 

هیات امنای این انجمن به ریاست کارین اشمیت-فردریش اعلام کرد: «او همچنان جایگاه خود را مدافع پرشور آزادی اندیشه و بیان چه برای خود و چه برای کسانی که نظراتی مخالف او دارند، حفظ کرده است. در نتیجه او شخصا پیوسته خطر عظیمی را در دفاع پایدار خود از پیش‌نیازی ضروری برای همزیسی مسالمت‌آمیز نوع بشر پذیرفته است.» 

آقای رشدی ۷۶ ساله در اوت ۲۰۲۲ برای سخنرانی در یک گردهمایی به غرب نیویورک رفته بود که با ضربات چاقوی یک اسلامگرا مجروح شد. وی در پی این حمله بینایی یک چشم و توان یک دست خود را از دست داد. 

سلمان رشدی در واکنش به دریافت جایزه مزبور در بیانیه‌ای از هیات داوران قدردانی کرد و گفت: «می‌دانم این جایزه چقدر مهم است و از فهرست دریافت‌کنندگان پیشین آن کمی غافلگیر شدم.»

جایزه صلح اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان آلمان که در سال ۱۹۵۰ بنا نهاده شد سال گذشته به سرهی ژادان، نویسنده اوکراینی رسید. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به اورهان پاموک، نویسنده مشهور ترکیه‌ای، سوزان سانتاگ، نویسنده، فیلسوف و فعال سیاسی آمریکایی و واسلاو هاول، نویسنده و سیاست‌مدار سرشناس جمهوری چک اشاره کرد.»

یورونیوز

 

@tajrishonline

ما را دنبال کنید