درخواست ارمنستان از جامعه بین‌الملل برای مداخله در موضوع قره باغ

ایروان از جامعه بین‌الملل خواست در موضوع محاصره قره باغ کوهستانی وارد عمل شوند.

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، این اتحاد به ۱۵ کشور مختلف تقسیم شد. منطقه قفقاز درپی این فروپاشی به ۳ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان تقسیم شد. منطقه قره باغ که در داخل سرزمین جمهوری آذربایجان بوده، ولی ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دهند از همان ابتدا محل مناقشه میان دو طرف بود که باعث بروز دو جنگ خونین شد. جنگ نخست در دهه ۹۰ با پیروزی ارمنستان همراه بود، اما جنگ اخیر به پیروزی قاطع باکو منجر شد که همین امر بار دیگر باعث مطرح شدن موضوع قره باغ شد.

به گزارش وان لورر، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد صلح پایدار در منطقه قفقاز جنوبی امکان‌پذیر است، اما این مسئله تنها با حمایت فعال جهان متمدن شدنی است. 

پاشینیان در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «جامعه بین‌الملل باید گام‌های جسورانه‌ای را برای توقف محاصره قره باغ کوهستانی به سبک سارایوو بردارد.»

منظور نخست‌وزیر ارمنستان از سارایوو، مداخله جامعه بین‌الملل در موضوع جنگ یوگسلاوی و مسئله بوسنی است. وی در توییت خود مقاله‌ای را نیز که در این رابطه برای نشریه فرانسوی لوموند نوشته بود به اشتراک گذاشت. 

باکو با حمایت رژیم صهیونیستی و ترکیه موفق شد شکست سختی را به ایروان تحمیل کند. با این حال مقامات ارمنستان اکنون به کمک‌های متحدان غربی خود در این زمینه امیدوار هستند که بعید است محقق شود. منطقه قره باغ اکنون ۱۲۰ هزار نفر جمعیت ارمنی دارد.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید