اولیانوف: «موضع طرف‌های غربی» مشکل اصلی احیای برجام است

نماینده روسیه در مذاکرات وین می‌گوید طرف‌های غربی مشکل اصلی مذاکرات بودند و اکنون زمان مناسب برای از سرگیری توافق از دست رفته است.

میخائیل اولیانوف، نماینده دائم  روسیه در وین در مصاحبه‌ای در خصوص مذاکرات برجام گفته است چشم‌انداز این مذاکرات «بسیار تاریک» است. 

به گزارش روزنامه «ان وی دیلی»، اولیانوف در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا گفته که «فرصت مناسب» از دست رفته و در یک سال گذشته هیچ اتفاقی نیفتاده است.

وی تصریح کرد: «اجازه دهید یادآور شوم که مذاکرات احیای توافق هسته‌ای از آوریل ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲ در وین برگزار شد. تصمیمی با جزئیات مفصل اتخاذ شد که لغو مرحله‌ای تمام تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همزمان با آن، بازگشت تهران به معیار‌های برجامی برنامه هسته‌ای‌اش در آن مقرر شده بود. اما فرصت مناسب از بین رفت و در مدت یک سال‌ونیم گذشته، هیچ اتفاقی نیفتاده است». 

این مقام روس در ادامه از موضع شرکای غربی برجام انتقاد کرد و گفت «ظاهرا این کشور‌ها علاقه خود را برای انعقاد توافق از دست داده‌اند». اولیانوف می‌گوید طرف‌های غربی برجام با این تصمیم مرتکب «یک اشتباه استراتژیک» می‌شوند، زیرا «موضوع در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و تنش‌ها هر لحظه ممکن است تشدید شوند و عواقب بسیار ناخوشایندی به دنبال داشته باشد».

گفتنی است، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز به تازگی در خصوص احتمال توافق بر سر برجام گفته است «در حال حاضر به هیچ نوع توافقی نزدیک نیستیم». 

 طرف‌های غربی مذاکرات همواره تلاش داشته‌اند با طرح اتهاماتی در مسیر مذاکرات مشکلاتی ایجاد کنند. با این حال، به تازگی خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک نهاد اطلاعاتی آمریکا اذعان کرده است که طبق داده‌های به دست آمده، ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای نیست.

@tajrishonline

ما را دنبال کنید